به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۸/۱۹ ساعت ۱۰:۱۲
کد مطلب : ۲۰۷۲۲

2سال​است کتاب​جدیدخارجی به ایران​نیامده!

گروه فرهنگ وادب:​ مدیر شرکت ویژه‌ نشر که هرساله در نمایشگاه کتاب تهران نماینده‌ ناشران خارجی زیادی است، با اشاره به بدهی شش میلیون دلاری وزارت ارشاد به ناشران خارجی، گفت: در ازای پرداخت نشدن طلب ناشران خارجی تقریبا دو سال است کتاب‌های جدید خارجی به ایران نیامده است.
2سال​است کتاب​جدیدخارجی به ایران​نیامده!
احد رضایی درباره طلب ناشران خارجی از وزارت ارشاد به خاطر نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در دوره‌های 24 و 25 گفت: ناشران خارجی مطالباتی دارند که اگر پرداخت نشود، قطعا نمایشگاه آینده بدتر از سال قبل خواهد بود. مطالبات ناشران از محل نمایشگاه 24 و 25 باقی مانده و هنوز تکلیف آن مشخص نشده است. دولت جدید آمده است، ولی در حال حاضر کسی به دنبال کار نیست و معمولا هم این‌گونه است که مسؤولان کار را به یکی دو ماه قبل از برگزاری نمایشگاه موکول می‌کنند و بعد تازه به دنبال کار می‌روند، اما باید از الآن دنبال کار را گرفت. آن‌ها باید بیایند و بگویند در سال گذشته چه مشکلاتی وجود داشته است و برای رفع آن اقدام کنند.

او در ادامه اظهار کرد: ارشاد می‌تواند با تشکل‌ها جلسه بگذارد و مشکلات را بررسی کند و آن‌ها را از همین الآن رفع کند، نه این‌که آن را به ماه‌های بهمن و اسفند موکول کند که به تعطیلات شب عید می‌خورد و باعث می‌شود کارهای نمایشگاه کتاب عملا در استرس و فشار انجام شود، چون ما هرساله می‌دانیم که نمایشگاه در اردیبهشت‌ماه برگزار می‌شود، می‌دانیم باید ناشر خارجی و داخلی بیاید. اما مثلا چرا امسال جزوه مقررات حضور در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران مثل سال‌های گذشته در نمایشگاه فرانکفورت توزیع نشده است؟ پس امسال ناشر خارجی چگونه و از کجا می‌تواند در نمایشگاه کتاب تهران حضور پیدا کند؟

رضایی سپس به میزان بدهی‌های وزارت ارشاد به ناشران خارجی اشاره کرد و گفت: از نمایشگاه بیست‌وپنجم‌، چهارونیم میلیون دلار و از نمایشگاه بیست‌وچهارم یک‌ونیم میلیون دلار بدهی مانده است که جمعا به حدود شش میلیون دلار می‌رسد و این رقم در شرایط اقتصادی کشور ما رقم قابل توجهی نیست. چون باید توجه داشت در ازای این ارقام، سال گذشته و در نمایشگاه بیست‌وششم کتاب‌های جدیدی به نمایشگاه نیامد. تقریبا دو سال است که کتاب جدید خارجی به ایران نیامده است، اما اگر ارشاد شش میلیون دلار را بدهد، ناشران خارجی از نمایشگاه پیش رو استقبال می‌کنند و دوباره کتاب‌های جدید به نمایشگاه خواهد آمد. این فعال نشر گفت: باید شروع کار دولت جدید با تغییرات همراه باشد که نمایشگاه کتاب تهران یکی از این تغییرات است. باید کارها از حالت قبل بیرون بیاید و امیدواریم معاونت فرهنگی با توجه به این‌که آقای صالحی به تازگی به آن‌جا آمده‌، بتواند جلساتی بگذارد و راهکارهایی درنظر بگیرد که باعث کم‌تر شدن مشکلات شود.

مدیر شرکت ویژه‌ نشر همچنین درباره وضعیت حضور‌های بین‌المللی ناشران ایرانی در نمایشگاه‌های خارجی از جمله نمایشگاه کتاب فرانکفورت اظهار کرد: با توجه به تجربه‌ام در این حوزه باید عرض کنم ما در این زمینه اول باید تکلیف خودمان را با خودمان مشخص کنیم. باید مشخص شود آیا می‌خواهیم در نمایشگاه‌های خارجی به صورت دولتی شرکت کنیم یا خصوصی؟ چون متأسفانه در نمایشگاه‌هایی که در خارج از کشور برگزار می‌شود، تنها جنبه دولتی‌مان حضور دارد که آن هم مسائل و مشکلات و البته محسنات خودش را دارد،‌ محسناتش هم این است که بودجه در اختیار دارند و خیلی راحت می‌توانند از محل این بودجه هرگونه هزینه‌ کنند. اما متأسفانه بخش خصوصی که می‌خواهد تحرک بیش‌تری داشته باشد و خودش را بیش‌تر نشان دهد، بودجه‌ای در اختیار ندارد.

او در ادامه گفت: به نظر من، بزرگ‌ترین مشکل ما در نمایشگاهی مثل فرانکفورت این است که انجام کارهای آن به دقیقه 90 موکول می‌شود. رضایی سپس به تجربه مسؤولان معاونت فرهنگی وزارت ارشاد از نمایشگاه کتاب فرانکفورت سال گذشته اشاره و اظهار کرد: سال گذشته زمانی که آقای اسماعیلی، سرپرست معاونت فرهنگی، از نمایشگاه فرانکفورت برگشت، در جلسه‌ای پیشنهاد کرد می‌خواهیم دبیرخانه دائمی نمایشگاه فرانکفورت را ایجاد کنیم. من در همان جلسه گفتم آقا از این دبیرخانه‌ها چیزی بیرون نمی‌آید، چون این دبیرخانه نیست که می‌خواهد برنامه اجرا کند، بلکه اجرای برنامه فکر می‌خواهد. شما الآن از نمایشگاه فرانکفورت آمده‌اید و داغ‌اید. جلسه‌ای گذاشته‌اید‌، شام و ناهاری خورده‌اید و بعدش همه چیز را فراموش می‌کنید و عاقبت هم همین‌گونه شد.

او همچنین به دیگر مشکلات حضور ایران در نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت اشاره کرد و توضیح داد: معمولا در ایران یک ماه قبل از برگزاری نمایشگاه فرانکفورت تازه استارت کار زده می‌شود، در صورتی که مثلا در نمایشگاه امسال باید برای نمایشگاه سال آینده غرفه گرفته شود و این کار معمولا در همان محل نمایشگاه صورت می‌گیرد. همه چیز هم روی نظم و نظام است، بنابراین ما هم اگر می‌خواهیم کاری را شروع کنیم، باید از هفت هشت ماه قبل برای آن برنامه‌ریزی کنیم. بنابراین به نظر من وزارت ارشاد باید از الآن تکلیف خودش را برای حضور در نمایشگاه فرانکفورت سال آینده مشخص کند و این‌که ببیند می‌خواهد چه کار کند و چه کسی متولی کار است. اگر خودش متولی است، از الآن برنامه‌ریزی کند، ولی اگر می‌خواهد آن را به بخش خصوصی بدهد، از الآن باید انتخاب کند که چه تشکیلاتی از بخش خصوصی در نمایشگاه حضور خواهد یافت.
مرجع : ايسنا