به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۰۹:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۱/۱۰ ساعت ۰۹:۴۸
کد مطلب : ۲۰۷۲۵۳

تلخ و شیرین‌های شطرنج ایران در سال ۱۳۹۸

گروه ورزشی: سال ۹۸ برای شطرنج ایران سال بسیار خاصی بود و این رشته تلاطم های بسیاری را تجربه کرد.
تلخ و شیرین‌های شطرنج ایران در سال ۱۳۹۸
به گزارش ایسنا، سال ۱۳۹۸ برای شطرنج ایران سالی خاص بود.  سالی که نابغه شطرنج ایران موفق شد اولین مقام سوپر استاد بزرگی را کسب کند و بعد از آن تصمیم به مهاجرت گرفت. البته دیگر شطرنج بازان ایران مانند سارا خادم الشریعه و پرهام مقصودلو در این سال فعالیت های زیادی داشتند.
پایان هفدهمین دوره لیگ برتر شطرنج با قهرمانی تیم سایپا 
شطرنج ایران فروردین ماه را با پایان هفدهمین دوره لیگ برتر شطرنج شروع کرد. در پایان این رقابت ها تیم سایپای تهران توانست عنوان قهرمانی را به خود اختصاص دهد.
 صعود ۲۰ پله ای فیروزجا در رده بندی فدراسیون جهانی
 اردیبهشت ماه سال۹۸ علیرضا فیروجا موفق شد در رده بندی فدراسیون جهانی ۲۰ پله صعود کند. او با ریتنیگ ۲۶۸۲ و با ۲۰ پله صعود در رده پنجاه و ششم جهان قرار گرفت. این شطرنج باز سخت تلاش می کرد و هدفی نداشت به جز رسیدن به اولین سوپر استاد بزرگی ایران. همچنین پرهام مقصودلو با ۲۶۷۱ واحد ریتینگ و با یک پله صعود در رده ۷۶ قرار گرفت. این دو شطرنج باز برای رسیدن به سوپر استاد بزرگی در رقابت بودند.
البته ساراخادم الشریعه بانوی شطرنج باز ایران در این ماه درگیر مسابقات چین بود.
 مسابقات شطرنج آسیا و کسب سهمیه جام جهانی توسط ملی پوشان شطرنج ایران
 رقابت‌های شطرنج قهرمانی آسیا در ۹ دور در خرداد ۹۸  به میزبانی چین برگزار شد.  در این مسابقات در بخش آزاد ۷۴ شطرنج باز و در بخش بانوان ۳۶ شطرنج باز حضور داشتند. ایران در این رقابت‌ها ۴ نماینده در بخش آزاد و بانوان داشت. در پایان ۵ شطرنج باز می توانستند جواز جام جهانی را کسب کنند. علیرضا فیروزجا با ششمی در آسیا سهمیه حضور در جام جهانی ۲۰۱۹ خانتی مانسیسک روسیه را به‌دست آورد. پیش از این پرهام مقصودلو نیز سهمیه جام جهانی را با کسب عنوان قهرمانی جوانان جهان ۲۰۱۸ به دست آورده بود همجنین سید محمد امین طباطبایی نیز جواز حضور در این مسابقات را کسب کرده بود.
قهرمانی تیم سایپا در مسابقات شطرنج شهرهای آسیا
 در تیر ۹۸ در دور نهم و پایانی مسابقات شطرنج قهرمانی شهرهای آسیا در بنگلادش، تیم سایپای تهران به عنوان نماینده ایران با میانگین ریتینگ ۲۴۷۱ مقابل تیم سریلانکایی با میانگین ریتینگ ۲۰۱۱ با نتیجه ۳ بر یک به برتری رسید و قهرمان شد.
 فیروزجا اولین سوپر استاد بزرگ شطرنج ایران شد
 شاید مهم ترین خبر برای شطرنج مشخص شدن اولین سوپر استاد بزرگ ایران بود. فیروزجا با پیروز در دور آخر لیگ شطرنج ترکیه توانست عنوان سوپراستاد بزرگی را کسب کند. او با رسیدن به ریتینگ ۲۷۰۰ در سن ۱۶ سال و یک ماه، پس از وی ئی چینی و بالاتر از مگنوس کارلسن جوانترین بازیکن تاریخ جهان شد که به عنوان سوپراستاد بزرگی دست پیدا می‌کند. در جهان شطرنج ورزشکاران معدودی هستند که تا به امروز موفق به عبور از ریتینگ ۲۷۰۰ شده اند. کسب عنوان سوپراستاد بزرگی توسط علیرضا فیروزجا با بازتاب رسانه‌ای در سایت های معتبر شطرنج همراه بود همچنین فدراسیون جهانی شطرنج(فیده) به فیروزجا، نخستین سوپراستاد بزرگ شطرنج ایران تبریک گفت. با چنین روندی که فیروزجا پیش گرفته بود می شد حدس زد که او می تواند این عنوان را کسب کند.حتی رئیس فدراسیون شطرنج با بیان اینکه چشم دنیا به شطرنج ایران است گفت: بازیکنان جوان به دلیل تعدد مسابقات داخلی عملکرد خوبی در رویدادهای بین‌المللی دارند. او افزود که  باید در این مسیر همچنان حرکت کنیم تا افتخارات شطرنج ایران بیشتر شود.همچنین در مرداد ماه خادم الشریعه بی کار نبود و در مسابقات آزاد چین دست به مهره شده بود. این بانوی شطرنج باز در دور نهم و پایانی مسابقات آزاد هونان چین توانست مقابل استاد بزرگ چینی به تساوی برسد و بدون باخت در رده شانزدهم این رقابتها قرار گرفت.او در این رقابت ها موفق شد ۸ هزار دلار را به دست آورد همچنین او موفق شد دومین نورم استاد بزرگی خود را به دست آورد.
این ماه برای شطرنج ایران یک ماه رویایی بود. شطرنج باز ایرانی در مسابقات برق آسای نوجوانان جهان قهرمان شد. بارادیگانگی با کسب ٩ امتیاز عنوان قهرمانی رقابت‌های برق آسای نوجوانان جهان در بلاروس را از آن خود کرد.
 صعود سه پله‌ای شطرنج ایران در رنکینگ جهانی/ ایران نخستین بار در جایگاه بیستم جهان
در جدیدترین رده‌بندی فدراسیون جهانی  که در شهریور ماه منتشر شد شطرنج کشور ایران توانست با سه پله صعود برای نخستین بار در جایگاه بیستم جهان قرار گیرد. تلاش های فراوان فدراسیون شطرنج ایران و شطرنج بازان بالاخره نتیجه داد و ایران با سه پله صعود در رده بیستم جهان ایستاد. این نتیجه نشان می داد که همگی وظایف خود را به درستی انجام  می‌دهند و ایران موفق به کشف راز موفقیت در این رشته شده است. این سه پله صعود باعث شد انتظارات از شطرنج ایران بالا رود.همچنین رقابت های جام جهانی شطرنج در این ماه شهریور برگزار شد. در این مسابقات چهار شطرنج باز ایران حضور داشتند.پرهام مقصودلو، سید محمدامین  طباطبایی و احسان قائم مقامی در دور اول  با مهره سیاه به مصاف حریفان خود رفتند و تنها علیرضا فیروزجا در بازی اول مهره سفید را در اختیار داشت. علیرضا فیروزجا، پرهام مقصودلو و محمدامین طباطبایی توانستند به مرحله دوم مسابقات جام جهانی راه یابند که این عملکرد، بهترین نتیجه تاریخ شطرنج ایران در این رقابت‌ها به شمار می‌آید. برای اولین بار در تاریخ مسابقات جام جهانی است که سه نماینده ایران همزمان موفق به حضور در مرحله دوم می‌شوند.همگی از فیروزجا به عنوان مدعی جوان جام جهانی شطرنج ۲۰۱۹ نام می بردند.  این شطرنج باز در دور سوم و در دیدار های تکمیلی مقابل نفر سوم رنکینگ جهانی شکست خورد و از جام جهانی حذف شد. تا همین جا برای فیروزجا موفقیت بزرگی بود.در شهریورماه بود که زمزمه های مهاجرت و تغییر تابعیت نابغه شطرنج ایران مطرح شد اما پدر او در گفت و گو با ایسنا اعلام کرد که  فرزندش به هیچ وجه قصد تغییر تابعیت ندارد و امکانات زیادی که کشور فرانسه در اختیار این بازیکن قرار داده است باعث سوء تفاهم شده است . پدرش خبر تغییر ملیت و گرفتن تابعیت فرانسوی توسط علیرضا فیروزجا را تکذیب کرد.
تمجید فدراسیون جهانی شطرنج؛ مقصودلو ستاره کهکشانی ۱۹ ساله ایران
 در مهر سال ۹۸ حساب رسمی فدراسیون جهانی شطرنج به تمجید از ستاره های جوان شطرنج ایران پرداخت و رقابت آنان را باعث پیشرفت در شطرنج عنوان کرد. بعد از درخشش مقصودلو در مسابقات سوئیس صفحه رسمی اینستاگرامی به ستایش این شطرنج باز ایرانی پرداخت. در این مسابقات نفرات سرشناس و بزرگی شرکت کرده اند و مقصودلو تا پایان دور ششم بدون باخت توانسته است در رده سوم این رقابتها قرار بگیرد. صفحه اینستاگرامی فیده (فدراسیون جهانی شطرنج) در خصوص این شطرنج باز ایرانی نوشت:پرهام مقصودلو ۱۹ ساله یکی از ستاره های کهکشانی و جوان ایران است.همچنین دور نهم مسابقات بزرگ شطرنج سوئیس برگزار شد و پرهام مقصودلو توانست با ریتینگ ۲۶۶۴ مقابل سوپر استاد بزرگ سرگی کاریاکین از روسیه باریتینگ ۲۷۶۰ به تساوی برسد. سرگی کاریاکین بهترین بازکن حال حاضر روسیه و قهرمان اسبق جام جهانی و نایب قهرمان اسبق جهان بوده است.
دختر شطرنج‌باز ایرانی نایب قهرمان جوانان جهان شد
 آبان ۹۸، مبینا علی نسب نماینده شطرنج ایران در مسابقات قهرمانی شطرنج جوانان جهان توانست در رده دوم بایستد و نایب قهرمان بخش دختران شود.مبینا علی نسب که  می گوید که در حال حاضر تنها هدفش کسب مقام استاد بزرگی بانوان و افزایش ریتینگ است.همچنین دیگر اتفاقات در این ماه حذف شدن نام شطرنج بازان ایران از المپیاد جهانی بود. فدراسیون دلیل عدم اعزام ملی پوشان را مشکلات مالی و شرایط خاص اعلام کرد. قرار بود ۵ ملی‌پوش در این رقابت ها حضور داشته باشند. همچنین در آبان ماه آناهیتا زاهدی‌فر با غلبه بر مطهره اسدی عنوان قهرمانی مسابقات شطرنج بانوان کشور را کسب کرد.
فیروزجا در رده ٢٩ رنکینگ جهانی شطرنج/ مقصودلو در رده ٤٣
 روند رو به رشد شطرنج بازان ایران همچنان در آذر ۹۸ ادامه داشت. در لیست این ماه   علیرضا فیروزجا و پرهام مقصودلو  نمایندگان ایران به ترتیب در رده های ٢٩ و ٤٣ ایستادند. همچنین سارا خادم الشریعه بانوی شطرنج باز ایران با ۲۴۸۷ واحد ریتینگ در رده پانزدهم برترین شطرنجبازان بانوی جهان جای گرفت. در این ماه دور آخر هجدهمین دوره لیگ برتر شطرنج ایران پیگیری شد و تیم سایپا با وجود توقف مقابل ذوب آهن توانست به مقام قهرمانی رسید.
فیروزجا تغییر تابعیت را تایید کرد/ بازی نابغه شطرنج برای فرانسه!
 شاید دی ماه ۹۸ بدترین ماه برای اهالی شطرنج است. این ماه برای شطرنج ایران بسیار شلوغ و پر از خبرهای بد بود. علیرضا فیروزجا که موفق به کسب مدال نقره مسابقات سریع شطرنج قهرمانی جهان شده بود  پس از این رقابت‌ها با بیان اینکه قدردان زحماتی که در ایران برایم کشیده شده هستم، گفت که از این پس برای فرانسه بازی خواهد کرد. این خبر بدترین خبر برای شطرنج ایران بود.در این ماه هم ساراخادم الشریعه بانوی اول ایران طی پست اینستاگرامی از تیم ملی شطرنج ایران خداحافظی کرد. حواشی شطرنج به همین جا ختم نشد و  شهره بیات داور زن شطرنج ایران هم دیگر به ایران بازنگشت.
در دی ماه شطرنج ایران بعد از خروج علیرضا فیروزجا ٨ پله سقوط کرد و در رده ٢٨ جهان قرار گرفت.
صعود مقصودلو به رده ۴۹ برترین شطرنج بازان جهان
 بعد از رفتن فیروزجا شوکی به شطرنج ایران وارد شد اما شطرنج بازان ایران دست از تلاش برنداشتند.پرهام مقصودلو شطرنج باز ایرانی در رده بندی زنده برترین شطرنج بازان جهان موفق شد در رده ۴۹ قرار بگیرد.
اتمام دوره ۴ ساله رئیس فدراسیون شطرنج
 در بیست و چهار اسفند  دوره ۴ ساله مهرداد پهلوان زاده به عنوان رئیس فدراسیون شطرنج به اتمام رسید. در طول دوره ی ریاست او شطرنج ایران روند رو به رشدی داشت. جوانان زیادی در دوره ریاست او به طور حرفه ای شطرنج را ادامه دادند و موفقیت های زیادی را کسب کردند.
برچسب ها: شطرنج