به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۱/۱۲ ساعت ۰۹:۵۳
کد مطلب : ۲۰۷۶۲۴

لیگ دسته اول فوتبال در ۹۸

گروه ورزشی: سال ۹۸ با حواشی و اتفاقات زیادی همراه بود و همین باعث شد که لیگ دسته اول فوتبال شاهد اتفاقت بسیاری باشد. از مشکلات مالی و فروش سهمیه یک تیم تا کرونا و تعطیلی یک ماهه لیگ.
لیگ دسته اول فوتبال در ۹۸
به گزارش ایسنا، فصل ۹۸-۹۷ لیگ دسته اول فوتبال، در تاریخ ۱۴ اردیبهشت سال ۹۸ به پایان رسید و صعود و سقوط کنندگان این لیگ مشخص شد. دو تیم گل‌گهر سیرجان و شاهین شهرداری بوشهر، به ترتیب با کسب ۵۸ و ۵۴ امتیاز، قهرمان لیگ یک و صعود کننده به لیگ برتر شدند. از طرف دیگر، تیم شهرداری ماهشهر، با کسب ۲۵ امتیاز، به لیگ دسته دوم سقوط کرد. همچنین دو تیم نیروی زمینی و خوشه طلایی ساوه موفق شدند از لیگ دسته دوم به لیگ دسته اول صعود کنند و در بین ۱۸ تیم فصل بعدی این رقابت‌ها قرار بگیرند.
حضور داماش در لیگ یک، بدون رقابت و مسابقه
فصل ۹۹-۹۸ رقابت‌های لیگ لیگ دسته اول فوتبال، بعد از حدود سه ماه استراحت از تاریخ ۲۶ مرداد شروع شد اما اتفاق مهمی در این میان رخ داد که باعث تغییر یک تیم از ۱۸ تیم حاضر در این رقابت‌ها شد. کارون اروند خرمشهر با هدایت هومن افاضلی بعد از تلاش‌های بسیار موفق شد در لیگ یک باقی بماند. با این وجود، این تیم به دلیل مشکلات مالی امتیاز حضور خود در لیگ یک را به داماش گیلان فروخت تا بتواند قرارداد بازیکن‌های خود را پرداخت کند.
انصراف تیم شهرداری تبریز از ادامه رقابت در لیگ یک
پس از پایان هفته شانزدهم رقابت‌های لیگ دسته اول فوتبال، شهرداری تبریز در بیانیه‌ای اعلام کرد: «متاسفانه تحرکات، سنگ اندازی و اقدامات دور از شان برخی از عوامل شهرداری باعث بروز مشکلات عدیده‌ای برای این تیم در طول مسابقات شد که حاصل آن نتایج ضعیف این تیم در لیگ است» و همچنین در ادامه بیان کرد که از ادامه رقابت‌ در لیگ یک انصراف می‌دهد. این در حالی بود که اگر تیمی از لیگ یک انصراف دهد با جریمه‌ و محرومیت‌های سنگین روبرو خواهد شد. با این وجود شهرداری تبریز در دیدار بعدی خود و مقابل مس کرمان به وعده خود عمل کرد و بازی نکرد. این پایان داستان نبود و بعد از پایان نیم فصل و شروع دور برگشت این رقابت‌ها، مسئولان شهرداری تصمیم خود را عوض کردند و به رقابت در لیگ یک ادامه دادند.شهرداری تبریز ابتدای فصل جاری تمام تیم‌های ورزشی خود را منحل کرده بود اما "علم و ادب" که در قامت یک تیم محلی بود، امتیاز این تیم را خرید و مانع انحلال آن شد.
پایان نیم فصل نخست
بعد از گذشت ۱۷ هفته از رقابت‌های لیگ دسته اول و با پایان نیم فصل نخست در تاریخ ۲۱ آذر، جدول کمی سر و شکل گرفت و ۱۸ تیم حاضر در این رقابت‌ها به سه گروه تقسیم شدند. مدعیان قهرمانی، میان جدولی‌ها و نامزدهای سقوط. گل ریحان البرز، مس رفسنجان فجر سپاسی هر سه با ۳۳ امتیاز و به ترتیب در رده اول تا سوم و نود ارومیه با ۳۲ امتیاز در رده چهارم جدول قرار گرفت. از طرف دیگر، سه جایگاه انتهای جدول در پایان نیم فصل نخست لیگ یک را به ترتیب تیم‌های سپیدرود رشت، رایکای بابل و شهرداری تبریز تشکیل داده بودند.
شروع نیم فصل دوم
با اعلام سازمان لیگ و بدون هیچ وقفه‌ای، دور برگشت فصل ۹۹-۹۸ رقابت‌های لیگ دسته اول فوتبال، از تاریخ ۱۷ دی ماه و با انجام هفته ۱۸ این مسابقات شروع شد.
مس کرمان، پیشرفت با شیب ملایم
 تمام تیم‌ها تلاش خود را برای بهبود روند خود در فصل جاری لیگ یک انجام داده‌اند اما اگر قصد بر انتخاب موفق‌ترین آنها باشد، بی شک مس کرمان مناسب‌ترین گزینه خواهد بود. شاگردان حسینی (سرمربی مس کرمان) ابتدای فصل عملکرد خوبی از خود نشان ندادند و از قعر جدول شروع به رقابت کردند اما رفته رفته و با یک شیب ملایم، بهتر و بهتر شدند و این روند به طوری ادامه یافت که در حال حاضر و در هفته بیست و ششم این رقابت‌ها، آنها با ۴۶ امتیاز در رده دوم جدول قرار دارند.
کرونا در لیگ یک
با شیوع ویروس کرونا و گسترش ابتلا به این بیماری، هیچ‌یک از تیم‌های لیگ یکی راضی به ادامه بازی‌ها نبودند و نظر آنها همه بر تعطیلی بازی‌ها بود. ابتدا با اعلام سازمان لیگ و بعد از انجام بازی‌های هفته بیست و ششم رقابت‌های لیگ دسته اول، تمام بازی‌های این لیگ به مدت ۱۰ روز لغو شد اما بعد از درخواست‌های متعدد تیم‌های شمال کشور ( با توجه به شرایط نامناسب شهرهای شمال کشور) مانند سپیدرود رشت، رایکای بابل و ملوان و ابتلای‌ بازیکنان و کادر فنی برخی از تیم‌ها به آنفولانزا و مشکوک بودن آنها به ویروس کرونا، بازی‌های این لیگ تا پایان تعطیلات عید نوروز لغو شد. این در حالی بود که چند باشگاه اعلام کرده بودند که قبل از این تصمیم سازمان لیگ، شهرهایی مانند رشت، که وضعیت خوبی در شمال نداشتند، تمامی فعالیت‌های ورزشی و اماکن آن را تعطیل کرده بودند.
تیم‌های مشکوک به کرونا
با اعلام مدیر روابط تیم فوتبال سپیدرود رشت، ۱۰ تن از بازیکنان و عوامل این تیم مشکوک به کرونا تشخیص داده شدند. از طرف دیگر پنج تن از بازیکنان ملوان هم دچار تنگی نفس و مشکوک به کرونا بودند. بروز این اتفاقات موجب شده است که خیلی از تیم‌ها دیگر هم نسبت به این مساله واکنش نشان دهند و تمایلی به ادامه دادن رقابت‌های لیگ دسته یک نداشته باشند.
وضعیت صعود و سقوط در لیگ یک
از ۱۸ تیمی که در رقابت‌های لیگ دسته اول فوتبال حضور دارند، دو تیم صدرنشین به لیگ برتر صعود کرده و سه تیم انتهای جدول به لیگ دسته دوم سقوط خواهند کرد. در طول فصل، ۳۴ بازی باید انجام شود تا این پنج تیم صعود و سقوط کننده مشخص شوند و تا به امروز ۲۶ هفته از این بازی‌ها برگزار شده است. مس رفسنجان با ۵۳ امتیاز در صدر جدول و بعد از آن مس کرمان با ۴۶ امتیاز، در حال حاضر صعود کنندگان به لیگ برتر هستند. از طرف دیگر سپیدرود رشت، ملوان و شهرداری تبریز به ترتیب با ۲۶، ۲۴ و ۱۰ امتیاز در حال حاضر سقوط کنندگان به لیگ دسته دوم هستند.