به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۳۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۱/۱۴ ساعت ۱۱:۲۱
کد مطلب : ۲۰۸۰۵۴

چگونه خانه را در مقابل کرونا ضدعفونی کنیم؟

گروه جامعه: این روز‌ها با فراگیری ویروس کرونا، اقامت درمنزل و ترک نکردن خانه راهکاری فوق العاده برای قطع زنجیره ابتلای افراد به بیماری کروناست.
چگونه خانه را در مقابل کرونا ضدعفونی کنیم؟
بسیاری از افراد با استرس آلوده شدن خانه و محل زندگی به ویروس کرونا این روز‌ها مواجه هستند به همین دلیل ضدعفونی و تمیز کردن خانه می‌تواند از اضطراب آن‌ها بکاهد تا در کانون گرم خانواده روز‌های خودداری از حضور در اجتماع را پشت سر بگذرانند.به طور معمول هدف از تمیز کردن خانه حفظ بهداشت، زیبایی و جلوگیری از ابتلا به انواع بیماری هاست. ذره‌های گرد و غبار و آلودگی در مناطق مختلفی از خانه قرار دارند و برای تمیز کردن عمقی خانه لازم است تا تمام قسمت‌های خانه مورد توجه قرار گیرند.اولین محل درخانه که تمیزی و نظافت آن اهمیت فراوان دارد آشپزخانه است. محل تهیه خوراک و تغذیه اعضای خانواده که به طور کلی میزبان تعداد زیادی میکرو ارگانیسم‌های مضر برای سلامت بدن انسان است.برای تمیزکردن آشپزخانه می‌توان از مواد ضدعفونی کننده طبیعی مانند سرکه استفاده کنید؛ به این منظور نسبت مساوری از سرکه و آب را درون یک لیوان یا کاسه ریخته و حرارت دهید تا یک مایع غلیظ به دست آید؛  آنگاه با استفاده از یک اسفنج آغشته به محلول سطوح مختلف را پاک و ضدعفونی کنید.

اسفنج‌های آشپزخانه یکی از منابع آلودگی در آشپزخانه است که می‌تواند حاوی میلیون‌ها باکتری زنده و درحال تکثیر باشد. کارشناسان توصیه می‌کنند اسفنج‌های آشپزخانه به طور مرتب تعویض شوند همچنین استفاده از مایکروویو یا قراردادن اسفنج درماشین لباس شویی و شست و شوی آن می‌تواند آلودگی‌ها را از اسفنج بزداید.
برای پاک کردن سطوحی که در دسترس نیستند از جاروبرقی استفاده می‌شود، برای مشاهده تمیز شدن تمامی سطح می‌توانید از چراغ قوه‌های LED و بستن آن‌ها به لوله جاروبرقی به وسیله چسب نواری استفاده کنید تا از تمیزی کامل تمام سطوح مانند زیر تخت خواب، زیر کمد، کابینت یا مبلمان اطمینان حاصل کنید.تمیزی اجاق گاز در حفظ سلامت اعضای خانواده و زیبایی آشپزخانه نقش بسزایی دارد؛ برای تمیز کردن اجاق گاز بسته به جنس بدنه آن می‌توانید از راهکار‌های مختلفی استفاده کنید؛ یکی از این راهکار‌ها استفاده از نسبت مساوی ترکیب جوش شیرین و سرکه است که خمیری فوق العاده برای پاک کردن سطوح استیل دراختیارتان قرار می‌دهد.

در اتاق خواب، تخت خواب‌ها کانون آلودگی و محل زندگی مایت ها، جانداران ذره بینی هستند که در افراد حساس سبب ایجاد خارش پوست، عطسه، بروز آلرژی، ایجاد آکنه صورت و مواردی از این دست می‌شوند.شست و شوی منظم و تعویض ملحفه، روبالشتی و روتشکی و قراردادن تخت خواب درمعرض نور خورشید می‌تواند سبب از بین رفتن مایت‌ها و افزایش سلامت اعضای خانواده شود.شست و شوی پرده و گردگیری کناره و لبه‌های پنجره‌ها هم می‌تواند مانع از ایجاد سرفه و عطسه و آبریزش بینی در افراد شود.قفسه‌های کتابخانه و بوفه ظرف‌های تزینی هم مانند آهنربایی قوی آلودگی و ذره‌های غبار را به خود جذب می‌کنند. کارشناسان توصیه می‌کنند ظرف‌ها و کتاب‌ها در قفسه‌هایی دارای پنجره شیشه‌ای قرار بگیرند تا کمتر آلودگی به خود جذب کنند.تنها راهکار کتابخانه‌های غیر درب دار، خارج کردن کلیه کتاب‌ها و گردگیری تک تک کتاب هاست.جاروکشی فرش و کفپوش‌ها هم در جلوگیری از انباشت گرد وغبار اثرگذار است. کارشناسان توصیه می‌کنند افراد از جاروبرقی‌های دارای فیلتر استفاده کنند تا میکرو ارگانیسم‌های موجود در کف زمین به طور کامل از بین برود و هوای خانه تصفیه شود. محیط گرم و مرطوب حمام و سرویس بهداشتی هم یکی از محیط‌های بسیارعالی برای جمع و تکثیرعامل‌های بیماری زاست. عامل‌های بیماری زا می‌توانند بر روی کاشی‌های کف و دیوار، لبه وان، زیردوشی و بر روی سرویس بهداشتی تجمع پیدا کنند و زمینه ابتلای اعضای خانواده به بیماری را فراهم سازند.

برای از بین بردن این عامل‌های بیماری زا می‌توانید از محلول سرکه سفید و آب استفاده کنید. این محلول را با استفاده از اسپری روی کاشی‌ها اسپری کنیدو پس از گذشت حداقل یک دقیقه آنها را پاک و آبکشی کنید. سردوش حمام هم با وجود اینکه حاوی آب تمیز است، اما به دلیل رسوب آب در تمامی جهان پس از مدتی دچارمشکل گرفتگی دوش به دلیل تجمع رسوب آهک می‌شود.برای رفع رسوب آهک که می‌تواند دربرخی افراد سبب ریزش موی سر شود کارشناسان استفاده از کیسه‌ای کوچک حاوی سرکه سفید و اتصال و محکم کردن آن به سردوش را توصیه می‌کنند پس از یک شب انتظار افراد می‌توانند کیسه را از دور سردوش بازکنند و به این ترتیب رسوب‌های آهک از بین می‌روند.لامپ‌ها هم به دلیل میدان مغناطیسی که اطراف خود ایجاد می‌کنند به سرعت ذره‌های گردو غبار را به سوی خود جذب کرده و خاک آلود می‌شوند. این گرد وغبار می‌تواند شدت نور را تحت تاثیر قرار داده و ظاهر نازیبایی برای لوستر یا چراغ خواب و مطالعه ایجاد کند.برای پاک کردن لامپ ها، ابتدا برق را قطع و لامپ‌ها را با احتیاط باز کنید، پس از گردگیری و اطمینان از خشک شدن دوباره لامپ‌ها را به سرپیچ‌های خود متصل کنید.به گفته کارشناسان از جمله آلوده‌ترین مناطق هرخانه که درتماس مشترک اعضای خانواده قرار دارد دستگیره‌های درب، پنجره، درب یخچال، ریموت کنترل تلویزیون، گوشی آیفون تصویری و گوشی تلفن ثابت خانه را می‌توان نام برد.برای ضدعفونی کردن این وسایل می‌توانید از اسپری ضدعفونی کننده به همراه پارچه کاملاً تمیز و خشک استفاده کنید و پاک کردن این وسایل را هر روز به طور دوره‌ای انجام دهید.با انجام این کار‌ها افزون بر داشتن خانه‌ای تمیز، به جلوگیری از رشد عامل‌های بیماری زا و بروز بیماری بین اعضای خانواده خود کمک فراوان خواهید کرد.
برچسب ها: ویروس کرونا