به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۳۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۱/۱۵ ساعت ۱۱:۰۶
کد مطلب : ۲۰۸۲۵۵

اگرآزمایش کرونا مثبت شد چگونه رفتارکنیم؟

گروه جامعه: متخصصان روانشناسی معتقدند واکنش‌های افراد در صورت ابتلا به کرونا متفاوت خواهد بود که این امر به زمینه خانوادگی فرد، تجارب او و محیطی که در آن زندگی می‌کند وابسته است.
اگرآزمایش کرونا مثبت شد چگونه رفتارکنیم؟
حمید خاکباز متخصص روانشناسی بیان کرد: اغلب مردم هنگامی که متوجه می‌شوند آزمایش کرونای  آن‌ها مثبت است ممکن است وحشت‌زده شوند و در کام درماندگی و ناامیدی فرو بروند. در واقع، افرادی که خطر بیشتری را احساس می‌کنند مثل سالمندان، کودکان و نوجوانان، مبتلایان به بیماری‌های زمینه‌ای، کادر درمان مانند پزشکان و پرستاران، و مبتلایان به اختلالات روانشناختی ممکن است واکنش‌های نگران‌کننده‌تری به موضوع نشان دهند.
او درادامه افزود: به هنگام ابتلا به کووید ۱۹ علاوه بر انجام تمامی پروتکل‌های ایمنی، بهداشتی و درمانی سازمان بهداشت جهانی و انجام کار‌های مهم در منزل یا بیمارستان؛ به لحاظ روانشناختی ممکن است علایمی همچون اضطراب، تنیدگی، ترس، افسردگی، وحشت‌زدگی، ناامیدی و درماندگی را تجربه کنید، اما بهتر است با برخی نکات مهم در صورت ابتلا به بیماری کووید ۱۹  آشنا باشید. متخصص روانشناسی مطرح کرد: در مرحله اول به خودتان، خانواده‌تان و اطرافیان اطمینان بدهید که به زودی دوره درمان را با موفقیت تمام خواهید کرد و به آغوش خانواده بازخواهید گشت. در مرحله دوم اگر در منزل هستید و خودتان را قرنطینه کرده‌اید به علایق و سلایق خود اهمیت بدهید، مثلاً آهنگ مورد علاقه‌تان را گوش دهید، کتاب بخوانید، تلویزیون تماشا کنید و برنامه‌های مورد علاقه خود را پیگیری کنید.او افزود: در مرحله سوم به بدنتان اهمیت بدهید. یعنی تا حد امکان نفس‌های عمیق بکشید، دراز بکشید و مدیتیشن یا آرام‌سازی عضلات بدن را تمرین کنید. سعی کنید بدن را به حالت انبساط درآورید تا از حالت تنیدگی و انقباض درآید. غذای سالم بخورید و در حد توان به‌طور منظم ورزش‌های سبک و آرام انجام بدهید. به اندازه کافی بخوابید و از نوشیدن الکل و مصرف دارو بدون تجویز پزشک خودداری کنید.این متخصص روانشناسی اظهار کرد: در مرحله چهارم ارتباطتان را با دیگران حفظ کنید، مثلاً در دوران قرنطینه با افرادی که دوستشان دارید و به آن‌ها اعتماد دارید تماس برقرار کنید و نگرانی‌ها و احساساتتان را با آن‌ها در میان بگذارید.

او ادامه داد: ترس‌ها و نگرانی‌هایتان را با کادر درمان نیز در میان بگذارید و از آن‌ها راهنمایی بگیرید. با یک روانشناس و مشاور در ارتباط باشید. در این حالت، ابراز هیجانات به شما کمک خواهد کرد تا استرس کمتری را تجربه کنید و راحت‌تر با دیگران ارتباط برقرار کنید.خاکباز در خصوص اقدامات لازم با توجه به ابتلای احتمالی کودکان و نوجوانان بیان کرد: والدین در اینجا نقشی اساسی ایفا می‌کنند. اگر والدین با آرامش خاطر  با اضطراب ناشی از کووید ۱۹ کنار آمده باشند خیلی بهتر می‌توانند از فرزندانشان حمایت کنند و فرزندانشان نیز این آرامش و فراغ بال را تجربه خواهند کرد؛ در واقع والدین باید به فرزندان خود این اطمینانِ خاطر را بدهند که در کنارشان هستند و مشکلی پیش نخواهد آمد.این متخصص روانشناسی درخصوص نقش والدین گفت: به کودکان و نوجوانان اطمینانِ چندباره بدهید که در کنارشان هستید و از آن‌ها حمایت میکنید؛ به نگرانی‌ها و احساسات فرزندانتان سر تا پا گوش فرا دهید. اخبار و اطلاعات نامناسبِ فضای مجازی را در اختیارشان قرار ندهید. آن‌ها را بمبارانِ اطلاعات نکنید. سعی کنید او را از فضای بیماری و تنش‌های مرتبط با آن دور کنید.خاکباز گفت: بازی‌ها و سرگرمی‌های مورد علاقه فرزندتان را پیگیری کنید و به همراهِ او به نمایش بگذارید. داستان‌ها و قصه‌های مورد علاقه‌اش را بازخوانی کنید. فیلم‌های سرگرم‌کننده و لذت‌بخش برایش پخش کنید. سعی کنید روال قبلیِ زندگی خود و فرزندتان را حفظ کنید. برای فرزندتان ایفای نقش کنید. مثلاً نقش شخصیت‌های مورد علاقه فرزند، شخصیت‌های کارتونی، شخصیت‌های داستانی و فیلم‌ها  همچنین نقش افراد مختلف و جذاب را برایش بازی کنید.
برچسب ها: ویروس کرونا