به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۵:۱۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۱/۱۷ ساعت ۱۰:۵۶
کد مطلب : ۲۰۸۶۷۸

آتش قیمت خودرو، زیر خاکستر

گروه اقتصادی: بازار خودرو پس از ماهها تلاطم، کمی آرام شده؛ معاملات تعطیل است و نمایشگاهداران می‌گویند که فعلا بنا ندارند که کرکره‌ مغازه‌های خود را بالا بکشند؛ شاید هم کرونا، آتش قیمت را به زیر خاکستر برد.
آتش قیمت خودرو، زیر خاکستر
به گزارش مهر، بازار خودرو پس از ماهها تلاطم، اسفند سال ۹۸ را با آرامی سپری کرد. آن هم درست بعد از بالغ بر ۲۰ ماه تلاطمی که همزمان با افزایش قیمت ارز، بازار خودرو را هم در برگرفته بود. اکنون شیوع کرونا شرایط بی‌سابقه‌ای را نه تنها برای بازار خودروی ایران، بلکه برای تمامی کشورهای درگیر با شیوع این ویروس نامرئی به وجود آورده است.
خواب زمستانه بازار خودرو در بهار ۹۹
تا پیش از این که کرونا بسیاری از بازارهای مختلف ایران را درنوردیده باشد، این دلالان بودند که مدام در بازار نقش‌آفرینی کرده و قیمت ها را جابجا می‌کردند؛ تا جایی که حتی برخی بررسی‌ها حکایت از آن داشت که این دلالان بودند که روزانه صدها آگهی ساختگی برای قیمت خودرو بر روی سایت‌های پرمخاطب درج کرده و تلاش می‌کردند که به نوعی بازار را با قیمتهای مدنظر خود پیش برند؛ اما کرونا ترمز تمام این معاملات را فعلا کشیده است.بررسی‌های میدانی حکایت از آن دارد که بسیاری از سایت‌های پرمخاطب خرید و فروش، کمتر معامله‌ای را به خود می‌بینند و اگرچه ممکن است که خرید و فروش‌هایی هم صورت گیرد، اما آنچه که بعنوان برآیند کلی این شرایط می‌توان از آن برداشت کرد، به طور قطع، رکود شدید و عمیقی است که بازار خودرو را در برگرفته است.
در این میان برخی به این فکر افتاده‌اند که در این بازار برای مصرف خود، خریدهایی داشته باشند، اما از آنجا که چشم‌انداز برای آینده بازار چندان روشن نیست که این بحران کرونا، کی از کشور رخت برمی‌بندد، به همین دلیل بسیاری هم دست نگاه داشته اند و خودروهای کمتری به بازار عرضه می‌کنند. نکته حائز اهمیت دیگر آن است که بخشی از افرادی که عموما خودروهای خود را به فروش می‌گذاشتند، مبالغ حاصل از آن را در راه سرمایه‌گذاری های جدید یا ورود به بازارهای دیگر یا حتی تبدیل خودروی خود به یک خودروی بهتر هزینه می‌کردند، اما اکنون اکثر بازارهای موازی نیز در رکود به سر می‌برند و تنها احتمالی که در این میان وجود دارد آن است که برخی خودروهای خود را به معرض فروش می‌گذارند، بخواهند مبالغ حاصل از آن را در بازار پررونق سرمایه هزینه نمایند.
بازار خودرو تعطیل است
سعید موتمنی، رئیس اتحادیه صنف نمایشگاهداران خودرو در رابطه با وضعیت این روزهای بازار خودرو می‌گوید: قیمت‌های خودرو نسبت به ایام پایانی سال هیچگونه تغییری نداشته است و بسیاری از افراد به دلیل اینکه چشم انداز روشنی از بازار خودرو و حتی اقتصاد ایران ندارند، تلاشی هم برای معامله در این بازار صورت نمی دهند و بازار با رکود شدیدی دست و پنجه نرم می‌کند.  وی افزود: اکنون بازار تعطیل است و قیمتهایی که در این رابطه ارایه می‌شود، به طور قطع منطقی نیست و بنابراین معامله در آن نیز خیلی با منطق همراه نخواهد بود. در شرایط کنونی اقتصادی و شیوع ویروس کرونا، اگر هم فعالیت‌های اقتصادی آغاز شود به نظر نمی رسد افراد برای خرید و فروش خودرو مراجعه کنند و پیش‌بینی می‌شود این شرایط تا چند ماه آینده و ریشه کن شدن کامل این ویروس ادامه داشته باشد.
برخی هنوز هم به معاملات امید دارند
در همین روزهای رکودی در بازار خودرو، اما هستند برخی از افرادی که باز هم آگهی‌هایی را برای فروش خودروهای خود منتشر می‌کنند. بر اساس آگهی های منتشر شده، یک دستگاه اچ سی کراس صفر مدل ۹۸ برای فروش ۲۱۰ میلیون تومان، برلیانس ۲۲۰ صفر مدل ۹۸ برای فروش ۱۵۰ میلیون تومان، پژو ۲۰۷ صندوقدار صفر ۲۲۰ میلیون تومان، پراید ۱۴۱ معادل ۶۱ میلیون تومان، تیگو ۵ مدل ۹۹ معادل ۱۴۳ میلیون تومان، حواله تیبا فروردین ۹۹ نیز ۵۵ میلیون تومان قیمتگذاری شده است.همچنین جک S۵ صفر ۴۶۰ میلیون تومان، آزرا ۲۰۰۷ با ۱۸۲ کیلومتر کارکرد ۲۸۵ میلیون تومان، پژو ۴۰۵ دوگانه سوز مدل ۹۱ و کارکرد ۲۴۵ هزار کیلومتر ۶۰ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ خاکستری مدل ۹۵ با کارکرد ۱۰۰ کیلومتر ۷۰ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۵ نیز ۱۳۵ میلیون تومان قیمتگذاری شده است.