به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۳:۰۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۱/۱۸ ساعت ۱۲:۵۱
کد مطلب : ۲۰۸۹۳۴

شیوع ویروس کرونا لرزه‌های زمین را کاهش داد

گروه علمی: در سراسر جهان، زلزله‌شناسان صدای لرزه‌نگاری محیطی بسیار کمتری را دریافت کرده‌اند و این حکایت از کاهش ارتعاشات ناشی از حرکت اتومبیل‌ها، قطارها، اتوبوس‌ها و به‌طور کلی زندگی روزمره مردم بوده است. در صورت عدم وجود چنین سر و صداهایی، پوسته بالایی زمین کمتر حرکت می‌کند.
شیوع ویروس کرونا لرزه‌های زمین را کاهش داد
توماس لکوک، زمین‌شناس و زلزله‌شناس در رصدخانه رویال در بروکسل بلژیک، نخستین کسی بود که به این پدیده اشاره کرد. او در این خصوص اعلام کرد که بروکسل از اواسط ماه مارس با حدود ۳۰ تا ۵۰ درصد کاهش سر و صدای لرزه‌ای محیط روبرو بوده است. این زمان همان محدوده‌ای است که به‌دلیل شیوع ویروس کرونا در این کشور بسیاری از مراکز تعطیل شده‌اند. به گفته لکوک این میزان سر و صدا  مانند آنچه لرزه‌شناسان در روز کریسمس مشاهده می‌کنند، است.کاهش این سر و صدا در بروکسل، جلوه ویژه‌ای نیز داشته است. لکوک و سایر زلزله‌شناسان اکنون قادر به شناسایی زمین‌لرزه‌های کوچک‌تر و همچنین سایر وقایع لرزه‌ای هستند که برخی از ایستگاه‌های لرزه‌نگاری در روزهای معمولی نمی‌توانستند آن را ثبت کنند. به‌عنوان مثال ایستگاه لرزه‌نویسی در بروکسل که لکوک می‌گوید، در زمان عادی، مرکزی بی‌فایده است.ایستگاه‌های لرزه‌نگاری به‌طور معمول در خارج از مناطق شهری قرار دارند، زیرا کاهش صدای ایجاد شده توسط انسان‌ها باعث می‌شود تا لرزش‌های ظریف موجود در زمین آسان‌تر قابل تشخیص شود. با این حال ایستگاه موجود در بروکسل، بیش از یک قرن پیش در خارج شهر ساخته شده، اما پایتخت بلژیک از آن زمان تاکنون گسترش یافته و این مرکز حالا در درون شهر قرار گرفته است.اوضاع روزمره زندگی در شهرها این معنی را می‌دهد که این ایستگاه در بروکسل معمولاً در وقایع لرزه‌نگاری کوچک نیست. زلزله‌شناسان با استفاده از لوله‌هایی مخصوص در اعماق زمین بر فعالیت لرزه‌نگاری نظارت دارند. اما حالا ساکت بودن شهر، اجازه می‌دهد تا این مرکز بتواند بهتر به فعالیت خود بپردازد. در عین حال زلزله‌شناسان در شهرهای دیگر جهان نیز شاهد تأثیرات مشابهی هستند. پائولا کوئلیماجر گرافیکی را در توییتر خود منتشر کرده که نشان می‌دهد چگونه سروصدا در غرب لندن تحت تأثیر تعطیلات اجباری به‌خاطر شیوع ویروس کرونا قرار گرفته است. کاهش این سر و صدا، یادآور ویروسی است که بیش از یک میلیون و ۲۷۵ هزار نفر را بیمار کرده و حدود ۷۰ هزار نفر را به کام مرگ فرستاده است.

لکوک می‌گوید، نمودارهایی که مربوط به سر و صدای تولیدی انسان‌ها است، نشان می‌دهد که مردم در حال گوش دادن به هشدارهای مقامات مبنی بر ماندن در خانه و به حداقل رساندن فعالیت‌های‌شان در خارج از محل زندگی هستند. او گفت: «از منظر زلزله‌شناسی، ما می‌توانیم به افراد انگیزه بدهیم و بگوییم، خوب نگاه کنید مردم، شما احساس می‌کنید فقط خودتان در خانه هستید، اما می‌توانیم به شما بگوییم که همه در خانه هستند. همه چنین کاری را انجام داده‌اند و به قوانین احترام گذاشته‌اند.»