به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۱/۲۰ ساعت ۱۲:۳۵
کد مطلب : ۲۰۹۳۲۸
طرح تعطیلی چطور منتفی شد؟

بود و نبود این مجلس فرقی ندارد

بود و نبود این مجلس فرقی ندارد
گروه جامعه: انتشار تصاویری از اتوبوس‌های سطح شهر که مملو از مردم بود، نگرانی‌های زیادی را برای وزارت بهداشت و کادر درمانی کشور در پی داشت.در همین رابطه دکتر مسعود مردانی، متخصص عفونی و عضو کمیته کشوری کرونا در گفت‌وگو با «شرق»، با ابراز نگرانی از شلوغ شدن تهران و حذف فاصله‌گذاری اجتماعی از روز بیست‌وسوم تصریح کرد:‌ این شلوغی‌ها ممکن است چرخه انتقال ویروس را از یک فرد به فرد دیگر تسهیل کند. وقتی این اتفاق تسهیل شود، موارد بیماری شدت یافته و مرگ‌ومیر زیاد می‌شود. ما فکر می‌کنیم بازشدن مراکز کار غلطی است. مگر اقتصاد ما از اقتصاد نیویورک مهم‌تر است؟ ‌آنها تعطیل کردند و ما تعطیل نکردیم. باید کمیته اجرائی کرونا فکری برای این اوضاع بکند؛ چون خطر بسیار نزدیک ماست.رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران با اشاره به شلوغی معابر شهر در روز ۱۶ فروردین اعلام کرد: استفاده از خطوط مترو در این روز نسبت به روزهای نیمه اول فروردین دوونیم برابر شده است. غلامحسین محمدی روز یکشنبه توییت کرد: متأسفانه دیروز استفاده از خطوط مترو دوونیم برابر نسبت به نیمه اول فروردین افزایش یافته است. این زنگ خطری است که باید مورد توجه سیاست‌گذاران قرار گیرد و فورا برای قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا چاره‌جویی کنند. بنابر اعلام مدیر مرکز کنترل ترافیک شهرداری تهران، مجموع طول صف ترافیک در پایتخت دیروز به ۴۳ کیلومتر رسید.
از روزهای گذشته، نمایندگان مجلس خبر داده بودند که بعد از حدود یک ماه تعطیلی مجلس قرار است طرحی سه‌فوریتی به مجلس ارائه شود و مطابق آن بتوان دولت را مجاب به ادامه قرنطینه کرد. طیبه سیاوشی در توییتی نوشته بود: «سه‌شنبه، طرح سه‌فوریتی تعطیلی یک‌ماهه کشور بر پایه اصل ۷۹ قانون اساسی در صحن مجلس مطرح و در صورت تصویب و تأیید شورای نگهبان، همه مراکز دولتی، عمومی و خصوصی به‌جز هیئت‌دولت، ستاد مرکزی قوه قضائیه، مجلس، ارگان‌های نظامی، حاکمیتی و رفاهی تعطیل می‌شود. منبع مالی طرح نیز فروش موقت بنزین آزاد، برداشت از صندوق توسعه با مجوز رهبری و کمک اعطایی بانک جهانی پیش‌بینی شده است. مایحتاج دهک‌های پایین و افراد تحت پوشش بهزیستی و کمیته پیش‌پرداخت خواهد شد و صداوسیما موظف است یک شبکه را به‌صورت ۲۴ساعته در اختیار وزارت بهداشت قرار دهد».
بودن و نبودن این مجلس فرقی ندارد
اما این طرح سه‌فوریتی بنا به دلایلی از دستور جلسه کنار رفت. در همین رابطه عبدالکریم حسین‌زاده، نماینده مجلس با ابراز تأسف از جدی‌نگرفتن اهمیت جان مردم درباره این حواشی به «شرق» گفت: «ما با ثبت پیامکی همکاران چیزی حدود ۸۰ امضا روی طرح داشتیم و امروز در صحن علنی مجلس سه‌فوریت این طرح اعلام وصول شد و در مجلس مطرح شد. در حرکتی باورنکردنی برخلاف آیین‌نامه و قانون اساسی اتفاقات عجیبی افتاد. من از طرف طراحان نمایندگی طرح موضوع داشتم. یک مخالف بعد از طرح موضوع حرف زدند و نوبت صحبت موافق بود که رئیس جلسه، آقای پزشکیان اخطار یکی از نمایندگان را پذیرفتند. اخطار این بود که چون درخواست اصل ۷۹ برای تعطیلی کشور است، باید دولت لایحه دهد. اما چند موضوع وجود دارد؛ اول اینکه سه‌فوریت اصلا اخطار ندارد. ما درباره فوریت، نه درباره موضوع بحث می‌کردیم. امروز اول این فوریت بود که مورد بحث گذاشته شده بود و در صورت تصویب فوریت ما وارد کلیات و جزئیات می‌شدیم. درباره کلیات هر نماینده می‌توانست اخطار قانون اساسی بدهد و این اخطار می‌توانست مورد پذیرش قرار بگیرد یا نه. بر خلاف آیین‌نامه داخلی مجلس، رئیس جلسه اخطار قانون اساسی را وارد دانست؛ درحالی‌که اصلا درباره فوریت امکان طرح اخطار وجود ندارد!» او افزود: «حتی در مورد اصل ۷۹ که اخطار دادند، باز هم اخطار وارد نیست. اولا اصل ۷۹ قانون اساسی جزء شمول وظایف قوه مقننه آمده نه جزء شمول وظایف قوه مجریه. اگر قانون‌گذار می‌خواست تعطیلی کشور جزء اختیارات قوه مجریه بداند، آن را در فصل اختیارات قوه مجریه می‌آورد. دوم اینکه در این اصل اشاره شده دولت اگر بخواهد تعطیل کند، می‌تواند از مجلس اجازه بگیرد و این سلب اختیار از مجلس برای تعطیلی کشور نیست. ضمنا بعد از اعلام وصول طرح سه‌فوریتی از هیئت‌رئیسه، هیئت‌رئیسه حتی اگر تمایل به عدم طرح می‌داشت، باید قبل از اعلام سه‌فوریت آن را نمی‌پذیرفت». 

حسین‌زاده تصریح کرد:‌ «ما با جان ملت شوخی نداریم،‌ از یک طرف می‌گوییم پرستاران کادر درمانی شهید نام بگیرند، از یک طرف آنها را تحت فشار قرار می‌دهیم. همین حالا سازمان بهداشت جهانی اخطار داده که کشورهایی که قرنطینه را جدی نمی‌گیرند، دچار موج دوم کرونا می‌شوند. ما چرا اصرار داریم که کشور را به سمت درگیری مضاعف ببریم؟ کانادا ۸۲ هزار میلیارد دلار کانادایی را برای مبارزه با کرونا اختصاص داده که ۲۷ هزار میلیارد آن را برای تأمین مسکن و میزان اجاره‌بهای مردم گذاشته و ۵۰ میلیارد آن را برای افراد بی‌بضاعت قرار داده. امروز بانک مرکزی در اقدامی توهین‌آمیز مصوب کرده که یک‌میلیون تومان وام با سود ۱۲ درصد و تنفس چهارماهه به مردم اعطا می‌کند. الان دارید به مردم لطف می‌کنید؟ این ثروت ملی‌ است، اگر امروز به درد مردم نخورد، کجا می‌خواهد به کار بیاید؟ ‌کشورهای دیگر این بسترها را رایگان فراهم می‌کنند، ما به دنبال کاسبی بانک‌ها هستیم. این قرنطینه‌هراسی تا کی؟‌ مدام می‌گوییم کشورهای دشمن می‌خواهند کشور را به سمت تعطیلی بکشانند، شما چرا این نگاه نادرست نسبت به موضوع دارید؟ ما با آزادکردن تعاملات اجتماعی هزینه جانی برای مردم ایجاد می‌کنیم. مطابق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، بین الگوی دوگانه کشورهای چین و کره جنوبی، چین قرنطینه ۱۰۰ درصدی کرده و کره جنوبی با تست گسترده تعداد مبتلایان را ثابت نگه داشته اما ما هیچ‌کدام از این الگوها را نداریم؛ تا زمانی که ما عزم‌مان را برای تقابل با کرونا نگذاریم، این موضوع تمام نمی‌شود».

او خاطرنشان کرد:«تا زمان پیداشدن دارو و واکسن این ویروس ما از کرونا در امان نیستیم و باید زمان بخریم. این کار با قرنطینه‌ای امکان‌پذیر است که بتوانیم مایحتاج مردم را تأمین کنیم. به مردم می‌گوییم از خانه بیرون نروید، اما مگر می‌شود در خانه بمانند و درآمد نداشته باشند اما پول آب و برق و گاز بدهند؟ دولت باید اینها را رایگان را در اختیار مردم بگذارد؛ چون جزء ثروت ملی است. ما سه راهکار برای درآمدزایی داشتیم؛ ‌اول اینکه مدت سه ماه بنزین به‌صورت یارانه‌ای فروش نرود، با این کار مردم از سفر رفتن امتناع می‌کنند و می‌شود از انباشت یارانه برای مردم هزینه‌ کرد، ‌دوم مالیات‌های مسکن و خودروهای لوکس، چیزی حدود ۲۵ هزار میلیارد برای ما ارزش افزوده داشت و یک میلیارد دلار نیز به اذن رهبری برای مردم آزاد شد. وقتی که ما امکان تأمین مالی را داریم، چرا اصرار بر عادی‌سازی شرایط داریم. مسائل متأسفانه زیاد است، ابتدا ما در برابر این ویروس غافلگیر شدیم و سپس اصرار بر عدم پذیرش آن داشتیم و اشتباهات خود را تکرار کردیم و نوع مدیریت زیگزاگی در بلاتکلیف کردن مردم که اول گفتیم یک هفته دیگر اوضاع عادی می‌شود، سپس برای برخی مشاغل تخفیف‌هایی در نظر گرفتیم و سپس آن را حذف کردیم، بعد اینترنت را مدتی آزاد کردیم و سپس برایش قیمت گذاشتیم، همه اینها باعث بی‌اعتمادی مردم شده است. در هر صورت من فکر می‌کنم مجلس به خود و مردم جفا کرد،‌ هیئت‌رئیسه و آقای پزشکیان به مردم جفا کردند. از عمر این مجلس تنها ۴۰ روز مانده و برای عمر یک مجلس چیزی نیست ‌ولی برای مدیریت کرونا می‌توانست فرصتی تاریخی باشد. ما می‌توانستیم این مایه ننگ را برای خود نخریم و با سربلندی از مجلس خارج شویم و با یک تصمیم قاطع و جانانه پیش برویم. آخرین جمله‌ام این است که یک ماه است اعتراض می‌کنیم چرا مجلس تعطیل است؟ امروز مجلس باز شد، طنز تلخ این است که این‌چنین از کنار تعطیلی گذشتند. من می‌خواهم از مجلس بپرسید شما که آن‌قدر اصرار به بازگشایی مجلس داشتید، از صبح تا امروز چه تصمیمی برای کرونا گرفتید؟ ‌این حرف‌های کیلویی و کلیات چه خروجی تصمیم‌گیری قاطعانه‌ای داشت؟ به اعتقاد من ‌این نوع مجلس بودن و نبودنش فرقی ندارد».

۱۳۹۹/۰۱/۲۰ ۱۳:۱۱
چرا فرقی نداره؟ نبودنش هم باعث حذف ردیف بودجش میشه که به نفع کشوره و ”نظم” حاصل از نبودنش هم باز به نفع کشوره! خیلی از نهادها و سازمانهای دیگر هم اگر نباشند برای کشور مفیدتره؛ ولی خب بخاطر ترس از سر به نیست شدن نمیشه اسمشونو برد! (365995)
۱۳۹۹/۰۱/۲۰ ۱۷:۳۷
شما مجلسی ها فقط بلدید لباس سپاه بپوشید و ژست استکبارستیزی بگیرید ولی برای مردم کاری نکنید اون از ماجرای بنزین و این هم از ماجرای کرونا شما بهتر است همان تعطیل باشید چون بود و نبودتان فرقی ندارد (366010)
۱۳۹۹/۰۱/۲۰ ۱۷:۵۷
ا. ن. حرف درستی زدو این مجلس در راس امور نیست! (366011)