کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

ماهی سیاه کوچولو پیشنهاد شهرداراستانبول به مردم

20 فروردين 1399 ساعت 17:24

گروه فرهنگی: شهردار استانبول، مطالعه ترجمه ترکی داستان «ماهی سیاه کوچولو» اثر صمد بهرنگی را برای روزهای خانه‌نشینی کرونایی به مردم ترکیه پیشنهاد داد.


امام اوغلو، شهردار استانبول با انتشار ویدئویی در فضای مجازی، خرید آنلاین کتاب از کتابخانه مرکزی استانبول را به عنوان یکی از راه‌های تلطیف فضای ذهنی مردم ترکیه در شرایط بحرانی کرونا پیشنهاد داد.او در این ویدیو، یکی از اقدامات فرهنگی کتابخانه استانبول را ارائه آنلاین کتاب با تخفیف ویژه برای روزهای خانه‌نشینی اعلام کرد.کتاب «ماهی سیاه کوچولو» که یکی از پر طرفدارترین داستان‌های ادبیات کودکان ایران به شمار می‌آید، نوشته صمد بهرنگی نویسنده و معلم فقید ایرانی اهل تبریز است. شهردار استانبول امروز با انتشار ویدیویی، مطالعه این کتاب را به مخاطبان خود پیشنهاد داد. او از این اثر با عنوان اثری درخشان در ادبیات کلاسیک کودکان که موفق به کسب شهرتی جهانی شده و اثری فراموش نشدنی، است، یاد کرد.

صمد بهرنگی، نویسنده، معلم و فعال اجتماع ایرانی، دوم تیر سال ۱۳۱۸ در تبریز به دنیا آمد. او در جوانی تحصیل در رشته‌ زبان و ادبیات انگلیسی در دانشگاه تبریز را آغاز کرد و از همان دوران به تدریس در مدارس مشغول شد. او به زبان‌های فارسی، انگلیسی و ترکی آذربایجانی تسلط داشت و اشعار شاعرانی همچون مهدی اخوان ثالث، فروغ فرخزاد، احمد شاملو و نیما یوشیج را ترجمه می‌کرد.«ماهی سیاه کوچولو»، مهم‌ترین اثر صمد بهرنگی به شمار می‌آید، این داستان نخستین بار مرداد سال ۱۳۴۶ توسط انتشارات کانون پرورش فکر کودکان و نوجوانان با تصویرگری فرشید مثقالی به چاپ رسید، نقاشی‌های این هنرمند نیز سبب شهرت بیشتر این اثر شد. مثقالی برای تصویرگری این کتاب و فعالیت‌های هنری دیگرش در زمینه‌ ادبیات کودکان و نوجوانان موفق به دریافت جایزه‌ تصویرگری هانس کریستین اندرسون شد.کتاب «ماهی سیاه کوچولو» داستانی ساده و با زبانی قابل‌ درک است، بسیاری این اثر را مناسب برای کودکان می‌دانند ولی نویسنده‌ طی این داستان مسائل و موضوعات اجتماعی دوران خودش را بیان کرده است.«ماهی سیاه کوچولو» داستان یک ماهی است که محدودیت‌ها را می‌شکند و شجاعتش را جمع می‌کند تا به دریا برسد. این اثر به‌ظاهر کودکانه سرشار از نمادهای سیاسی و اجتماعی است و ماهی این داستان نماد یک موجود آزادی‌خواه است.


کد مطلب: 209417

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/209417/ماهی-سیاه-کوچولو-پیشنهاد-شهرداراستانبول-مردم

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir