به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۱/۲۲ ساعت ۱۰:۴۶
کد مطلب : ۲۰۹۷۱۶

وضعیت ذخایر آبی در استان‌های کشور

گروه اقتصادی: معاون وزیر نیرو از کاهش ۱۰ درصدی حجم ذخایر سدهای کشور در نیمه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد و گفت: نسبت ورودی سدها در همین زمان نیز حدود ۳۶ درصد کاهش داشته است.
وضعیت ذخایر آبی در استان‌های کشور
به گزارش ایلنا، قاسم تقی‌زاده‌ خامسی  درباره آخرین وضعیت سدهای کشور به لحاظ موجودی آب اظهار داشت: سر جمع حجم آب کل سدهای کشور تا 16 فروردین نسبت به مدت مشابه سال گذشته 10 درصد کاهش را نشان می‌دهد، نسبت ورودی سدها در همین زمان نیز حدود 36 درصد کاهش داشته است.
 جای استان‌های کم‌بارش و پربارش عوض شد
وی با بیان اینکه میزان بارندگی تجمعی در برخی استان‌ها مثل کرمان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان و خراسان جنوبی نسبت به سال گذشته وضعیت بهتری دارد، افزود: رقم بارندگی در سیستان و بلوچستان 83 درصد، هرمزگان 85 درصد و کرمان 52 درصد افزایش یافته است، اما برخی استان‌ها هم مثل خوزستان، کهکیلویه و بویراحمد، کرمانشاه، خراسان شمالی، کردستان، آذربایجان شرقی و غربی که جزء استان‌های پربارش بوده‌اند، بعضا تا 40 درصد نسبت به سال قبل کاهش بارندگی داشته‌اند. البته سال گذشته به خاطر وقوع سیلاب‌ها، سال پرآبی داشتیم و وضع بارندگی نیز خوب بود. 
سه استان؛ عقب‌تر از نیم قرن گذشته
معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا با بیان اینکه نسبت به متوسط 51 ساله فقط 3 استان اردبیل، چهار محال و بختیاری و یزد عقب هستند، خاطرنشان کرد: خوشبختانه برف و بارندگی‌های چند روز اخیر بخشی از این عقب‌ماندگی را پوشش خواهد داد و امیدواریم که بطور متوسط نسبت به 51 ساله زیاد عقب نباشیم اما در هر حال نسبت به سال گذشته هنوز عقب هستیم. 
وضع سیستانی‌ها خوب است
وی همچنین یادآور شد: اتفاق خوبی که ظرف روزهای گذشته افتاد، جاری شدن سیلاب در بخش ایرانی هیرمند است، ورودی آب به این رود نزدیک به 3400 متر مکعب بر ثانیه رسید که عدد خوبی برای سیستان است و می‌تواند چاه نیمه‌ها را پر کند و نعمتی برای آب شرب و کشاورزی استان است، ضمن اینکه سیلاب هم بخوبی در این استان مدیریت شد.
 سدهای تهران به سال قبل نزدیک می‌شوند
تقی‌زاده‌ خامسی به وضعیت آب در تهران نیز اشاره کرد و گفت: خوشبختانه ظرف دو روز گذشته در تهران به صورت تجمعی 20 میلی‌متر بارندگی داشتیم که خوب بوده و این میزان باعث شده حجم تجمعی بارش به وضعیت سال گذشته نزدیک شود، یعنی در حال حاضر ما 330 میلی‌متر بارندگی تجمعی داریم. البته در مجموع میزان انباشته برف نسبت به سال گذشته کمتر است، اما امیدواریم این هفته و هفته آینده بارندگی‌های خوبی داشته باشیم. 
تابستان آب نداریم؟
وی در ادامه درباره اوضاع تامین آب در فصل تابستان نیز بیان کرد: مصرف آب در روزهای پایانی سال 98 و ابتدایی سال جاری افزایش یافته بود، اما در چند روز اخیر مصرف کاهش یافته، ولی هنوز هم نسبت به سال گذشته مصرف بالا است، اگر مردم ملاحظه کنند در تابستان مشکلی نداریم.
برچسب ها: ذخایر آبی