به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۰۱:۲۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۸/۲۱ ساعت ۱۰:۴۶
کد مطلب : ۲۱۰۲۵
یک عضو کمیسیون کشاورزی خبر داد:

جزییات طرح جدید مبارزه با آلودگی هوا

گروه جامعه: یک عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با تاکید بر این که تعطیلی شهرها، مدارس و ادارات آخرین راه برخورد با آلودگی هوا و در واقع نوعی تسلیم شدن در برابر این پدیده است، گفت: طرح جدید مبارزه با آلودگی هوا نواقص قوانین قبلی را برطرف می‌کند و قوه قهریه که در آن دیده شده سعی می‌کند جلوی سرپیچی‌ها و توجیه برای رعایت نکردن قانون را بگیرد.
جزییات طرح جدید مبارزه با آلودگی هوا
عباس پاپی‌زاده توضیح داد: این قانون ابزار لازم را در اختیار دولت قرار خواهد داد و سازوکار تازه‌یی را فراهم خواهد کرد تا بتوانیم برای جلوگیری از آلودگی هر چه بیشتر هوا برنامه‌ریزی کنیم. مثلا خودروسازان را ملزم می‌کنیم که از این به بعد یک سری از استانداردهای جهانی را رعایت کنند. این مساله تا به حال وجود نداشت. او ادامه داد: کارخانجات ملزم خواهند شد قبل از شروع فعالیت استانداردهایی را رعایت کنند؛ این‌ها الزامات جدیدی هستند که در این قانون دیده شده و نسبت به قوانین قبلی خود تکامل‌ یافته‌تر هستند. در واقع به نوعی این قانون جدید نواقص قوانین قبلی را برطرف خواهد کرد و کمک می‌کند این مشکلات کمتر شود. این نماینده تاکید کرد:‌در قانون جدید مجازات‌ها طوری دیده شده‌اند که بازدارندگی داشته باشند. مثلا از تعطیلی کارخانه سازنده تا توقیف خودروهایی که آلودگی ایجاد می‌کنند در این طرح در نظر گرفته شده است و سخت‌گیرانه‌تر برخورد شده در قانون جدید بر سخت‌گیری‌هایی که باید صورت بگیرد، به شدت تاکید شده است.

وی افزود:‌بحث رعایت استانداردهای جهانی در قانون جدید مطرح است نه فقط استانداردهایی که مربوط به کشور خودمان است. جزو اولویت‌های اول این پیش نویس نیز استفاده از بنزین یورو است. پاپی‌زاده همچنین یادآور شد: این طرح نسبت به قوانینی که تا به حال دیده شده جامع‌تر است. هم به لحاظ این که یک سری اهرم‌های بازدارنده در آن دیده شده و هم بحث‌های تشویقی در آن گنجانده شده و هم دولت را در برخی موارد به جبران خسارت و آلودگی موظف می‌کند. در مواردی که سلامت مردم به خطر می‌افتد دولت موظف است آن را به حالت عادی برگرداند یا اهرم‌های جبرانی برای آن در نظر بگیرد و یا به گونه‌یی دیگر عمل کند. او اضافه کرد: این‌ها جنبه‌های مختلف این طرح هستند به عنوان مثال در استان‌هایی که مورد هجوم ریزگردها قرار گرفتند، دولت موظف می‌شود از افراد آن حمایت بیشتری کند؛ در این استان‌ها افراد مجبورند هزینه بیشتری صرف درمان خود کنند بنابراین دولت موظف می‌شود یارانه‌های درمانی در اختیارشان قرار دهد. بحث یارانه‌های درمانی بحث جدیدی است که با حضور وزیر بهداشت در کمیسیون کشاورزی مطرح شد و مورد استقبال ایشان هم قرار گرفت.

این عضو کمیسیون کشاورزی گفت: در بحث آلودگی‌هایی که از خارج وارد می‌شود روی این قضیه بحث می‌کنیم که فائو و سازمان ملل را هم برای جبران این مشکلات وارد کنیم. از طرفی هم مبارزه با آلودگی که ناشی از آلودگی‌های ریزگردهاست کار یک یا دو کشور نیست بلکه به یک عزم بین‌المللی نیاز دارد که با محوریت سازمان‌های بین‌المللی صورت بگیرد. در این قانون اشاره کرده‌ایم که این مساله باید پیگیری شود و کشورهایی که تولیدکننده ریزگردها هستند باید کمک کنند تا اثرات آن‌ها را کم کنیم. در واقع یک عزم بین‌المللی را پیگیری می‌کنیم که هم در جهت کم کردن خود آلودگی‌ها و هم کم کردن اثرات آن‌ها است.

نماینده دزفول با اشاره به بحث الزام کارخانه‌های خودروسازی برای رعایت استانداردهای جهانی در طرح مقابله با آلودگی هوا عنوان کرد: قبل از اینکه خودرویی وارد بازار شود باید تاییدیه مورد نیاز در بحث زیست محیطی را دریافت کند و بعد وارد بازار شود اما این‌ها مواردی است که تا به حال دقت زیادی روی آن‌ها نشده و از طرفی قوه قهریه‌یی که در قانون جدید طراحی شده به شدت بازدارنده‌تر از قوانین سابق است. او ادامه داد: یعنی تعارفات گذشته کنار گذاشته شده و با هر نوع اخلالی که در بهداشت هوا و محیط زیست ایجاد می‌شود، به شدت برخورد خواهد شد. قوانینی که در گذشته به صورت دوگانه بود و امکان سرپیچی یا توجیه کار را فراهم می‌کرد در این قانون نداریم و تلاشمان این است که به صورت شفاف و با قاطعیت با موارد آلوده کننده برخورد شود.

این نماینده مجلس درباره تعطیلی مدارس و ادارات به دلیل آلودگی هوا نیز گفت: بحث ما این است که نباید به تعطیلی برسیم ما این قانون را به این دلیل طراحی می‌کنیم که این اتفاق نیفتد اما اگر ناچار شدیم و سلامت مردم به خطر افتاد، تعطیلی‌ها به عنوان آخرین راه شاید مورد استفاده باشد اما بحث این است که فرآیند کار را جوری باید تعریف کنیم که آلودگی هوا کنترل شده و به تعطیلی کشور و شهرهای مختلف نینجامد. پاپی‌زاده اضافه کرد: اما در نهایت ممکن است شرایط بحرانی و فوری به وجود آید که سلامت مردم را مورد تهدید قرار دهد در اینجا ناچارا تعطیلی اتفاق می‌افتد اما بیشترین دغدغه ما این است که از این موارد جلوگیری شود. چون تعطیلی جزو مبارزه با آلودگی هوا نیست. تعطیلی در واقع نوعی تسلیم شدن در مقابل آلودگی هواست که بحث مدیریت شده‌ای نیست و ما به این موضوع اعتقاد نداریم.

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در پایان درباره روند بررسی طرح مبارزه با آلودگی هوا و ریزگردها توضیح داد: این طرح جزو دستور ثابت کمیسیون است منتهی در روند کاری خودمان به مواردی برمی‌خوریم که در دستور کار کمیسیون قرار می‌گیرد مثل گرانی مرغ و تخم‌مرغ به همین دلیل ناچار می‌شویم برخی اوقات دستور جلسه را به صورت اضطراری تغییر دهیم؛ خود قانون هم قانون جامعی است و وقت زیادی می‌برد. اما تلاش می‌کنیم هرچه زودتر آن را به صحن علنی ارائه دهیم که احتمالا تا یک ماه دیگر این اتفاق بیفتد.
مرجع : ايسنا

۱۳۹۲/۰۸/۲۱ ۱۵:۱۵
در این 35 سال هی تو سروکله هم زدین برای به دست اوردن قدرت .مملکت رو ول کردین به امان خدا .این هم نتیجه اش شد (168240)
بيمارقلبى
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۲۱ ۱۵:۳۹
بنزين داخلى !!!!! رو اصلا مقصر نمى دونيد كه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟دقیقا از زمان توليد بنزين داخلى اينجوري شد ( بهاربه اين مساله اصلا توجه ندارى) لطفا يكى دلش به ما بسوزه به خدا خيلى ظلم شده در حق ما (168255)
۱۳۹۲/۰۸/۲۱ ۱۵:۴۱
بنزين داخلي! ريز گردها!اتومبيل فرسوده! بس كنيد ؟؟؟؟؟ بي مسووليتى تا كى ؟؟؟؟؟ (168258)
۱۳۹۲/۰۸/۲۱ ۱۵:۴۳
عمر مون داره تموم ميشه!!! تازه دارن طرح جديد ميدن ؟ ديگه خسته شديم ازاين همه وعده وعيد (168259)
۱۳۹۲/۰۸/۲۱ ۱۶:۱۶
علت اصلی الوده گی شهرهای بزرگ ایران ارزانی بنزین است ( متوسط 700 و 400 یعنی 550 تومان ) است که از ابمعدنی ارزانتر است ( لیتری 1000 تومان ) و علل دیگر حداکثر تا 30 درصد موثرند ( جهت اطلاع اینکه بنزین در ترکیه لیتری 4.5 لیره معادل 7000 تومان است و تا این قیمت بنزین است الودگی و ترافیک و سونامی بیماریهای قلبی و ریوی و سرطان در ایران رو به ازدیاد خواهد بود و گریبان همه ما را خو اهد گرفت و حتی اگر یک میلیون اتوبوس و متروی جدید در ایران بگذارند با این قیمت مسخره بنزین باز ترافیک و الودگی هوا حل نخواهد شد،راه حل اینکه ضمن بهبود کیفیت خودروها و کیفیت بنزین و تقویت ناوگان عمومی قیمت بنزین باید گام به گام افزایش یابد ولی در هر گام سود حاصله مثلا صرف رایگان کردن درمان در مراکز دولتی و یا ارزان کردن مایحتاج ضروری شود تا اکثریت مردم با ان همکاری و ترافیک و الودگی حل شود یعنی همان راهی که اکثر کشورهای دنیا رفته اند (168293)