به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۱/۲۵ ساعت ۱۴:۴۱
کد مطلب : ۲۱۰۲۹۸

استقبال ترامپ از توافق تاریخی اوپک پلاس

استقبال ترامپ از توافق تاریخی اوپک پلاس
گروه اقتصادی: رئیس جمهوری آمریکا با استقبال از تصمیم تاریخی گروه اوپک پلاس برای کاهش ده درصدی تولید نفت در اوج بحران کرونا، آن را «توافقی خوب برای همه» نامید.
 
دونالد ترامپ، ساعتی پس از اعلام خبر این توافق در توییتر نوشت: «این امر باعث نجات صدها هزار شغل در حوزه انرژی آمریکا شد. مایلم از رئیس جمهور پوتین و سلمان، پادشاه عربستان تشکر کرده وبه آنها تبریک بگویم.» وی در توییت خود افزود که پیش از نوشتن این جملات از دفتر خود در کاخ سفید با رهبران روسیه و عربستان تلفنی گفتگو کرده است.

توافق تاریخی
اعضای گروه اوپک پلاس در پایان نشست مجازی خود در شامگاه یکشنبه توافق کردند تا برای یاری رساندن به بازار نفت و بخش‌هایی از این صنعت در جهان که از بحران کرونا آسیب دیده‌اند، تولید خود را کاهش دهند. گروه اوپک پلاس شامل اعضای سازمان تولیدکنندگان نفت، اوپک به علاوه برخی دیگر از کشورهای تولید کننده نفت غیرعضو این سازمان است. برخی اعضای اوپک پلاس و در رأس آنها روسیه و عربستان از چند روز قبل پیشنهاد کاهش تولید را داده بودند، پیشنهادی که پس از افت و خیز چند روزه بالاخره به تصویب رسید. بر اساس این تصمیم عرضه نفت کشورهای عضو و غیر عضو اوپک طی ماه‌های مه و ژوئن، روزانه ۹.۷ میلیون بشکه کاهش می‌یابد. تصمیم به کاهش تولید تا این میزان در ۱۸ سال اخیر بی‌پیشینه بوده است. بر اساس این توافق که قرار است از اول مه اجرایی شود، برای ۲ ماه مه و ژوئن، ۱۰ میلیون بشکه از عرضه کم می‌شود؛ در ۶ ماه بعد از آن، عرضه روزانه ۸ میلیون بشکه کاهش می‌یابد و طی ۱۶ ماه پس از آن، یعنی از ابتدای سال ۲۰۲۱ تا آوریل ۲۰۲۲ نیز روزانه ۶ میلیون بشکه از عرضه نفت کاسته خواهد شد. بقیه تصمیم‌ها مربوط به کشورهای تولیدکننده نفت خارج از اوپک پلاس می‌شود. خط پایه و مبنای محاسبه تولید برای همه کشورهای حاضر در این توافق بجز عربستان و روسیه، ماه اکتبر سال ۲۰۱۸ میلادی تعیین شد، در حالی که مبنای محاسبه تولید برای روسیه و عربستان روزانه ۱۱ میلیون بشکه در نظر گرفته شده است.

اختلاف عربستان و مکزیک و میانجیگری ترامپ
در نشست روزهای پنجشنبه و جمعه (۲۱ و ۲۲ فروردین‌ ۹۸) گروه اوپک پلاس برای کاهش ۱۰ میلیون بشکه‌ای عرضه روزانه نفت توافق شده بود اما مکزیک تنها عضوی بود که با این توافق مخالفت کرده بود. بر اساس تقسیم‌های توافق اولیه عربستان به مکزیک پیشنهاد داد روزانه حدود ۴۰۰ هزار بشکه از عرضه نفت خود بکاهد، پیشنهادی که مکزیک ابتدا آن را قبول نکرد. اما در نهایت با پادرمیانی دونالد ترامپ، قرار شد مکزیک در ماه‌های مه و ژوئن روزانه ۱۰۰ هزار بشکه از عرضه نفت خود را کم کند و بقیه آن را آمریکا از جانب مکزیک کم کند.

زنگنه: ایران از این تصمیم معاف است
بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران روز دوشنبه با اعلام جزئیات توافق اوپک پلاس گفت که ایران به دلیل تحریم به همراه لیبی و ونزوئلا از تصمیم جدید این گروه مبنی بر کاهش عرضه «معاف» است. وی همچنین با یادآوری این که وزیران نفت و انرژی گروه ۲۰ نیز قبول کرده‌اند روزانه سه میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه از عرضه نفت را به مدت یک‌ سال کاهش دهند، ادامه داد: «ترتیبات این توافق نیز با هماهنگی آژانس بین‌المللی انرژی مشخص می‌شود؛ ضمن این‌ که عربستان، کویت و امارات نیز به صورت داوطلبانه افزون ‌بر کاهش‌های اتخاذ شده، روزانه حدود ۲ میلیون بشکه دیگر نیز از عرضه خود کم خواهند کرد.»

افزایش قیمت جهانی نفت
تنها چند ساعت پس از اعلام توافق اوپک قیمت جهانی نفت ۲ درصد افزایش یافت. همچنین در بامداد دوشنبه قیمت واحد نفت وست تگزاس اینترمیدیت در بازارهای آسیایی حدود ۶ درصد افزایش پیدا کرد.
برچسب ها: دونالد ترامپ