به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۷:۵۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۱/۲۶ ساعت ۰۸:۵۰
کد مطلب : ۲۱۰۳۶۷

مشکل اصلی ما کمبود پول است

گروه ورزشی: سرمربی تیم ملی هاکی مردان ایران با بیان اینکه مشکل اصلی این رشته پول است از وزارت ورزش و جوانان خواستار توجه و بودجه بیشتری شد.
مشکل اصلی ما کمبود پول است
به گزارش ایسنا، ابوالفضل یوسفی به وضعیت این رشته اشاره کرد و گفت: ما در بخش سالن وضعیت خوبی داریم؛ لیگ به صورت منظم برگزار می‌شود، در سال ۹۶ سوم جهان شدیم و در سال ۹۸ برای هفتمین بار به قهرمانی آسیا رسیدیم، علاوه بر این در صورت پایان شیوع کرونا تیر ماه اردوهای آماده‌سازی خود را برای حضور در جام جهانی داخل سالن ۲۰۲۱ برگزار می کنیم اما در هاکی چمنی مشکل زیرساخت، تجهیزات و امکانات داریم. البته با ریاست آقای قدیمی اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده است؛ چند اردو برای تیم‌های پایه برگزار و تیم امید را بعد از سال‌ها دوری به مسابقات قهرمانی آسیا اعزام شد. قرار بود تیم ملی نوجوانان هم به پاکستان برود اما به دلیل شیوع کرونا به تعویق افتاد.او در ادامه افزود: کمبود زیرساخت در هاکی چمن به شرطی برطرف می‌شود که وزارت ورزش و جوانان در بودجه‌ای که به فدراسیون‌ها اختصاص می‌دهد، به هاکی کمک کند که در این‌صورت می‌توانیم در بخش چمنی هم حرفی برای گفتن داشته باشیم و به راحتی سهمیه المپیک کسب کنیم.
یوسفی با بیان اینکه ما پتانسیل کسب موفقیت در هاکی چمنی را داریم، افزود: در جام جهانی داخل سالن تمام بازیکنان هاکی چمنی کشورهای دیگر حضور داشتند که تیم ما با بلژیک که قهرمان جهان است، مساوی کرد و تیم‌های بزرگی مثل روسیه و اتریش را شکست داد. علاوه بر این در لیگ جهانی، دوم گروه خودمان شدیم و برای بازی های آسیایی اینچئون و جاکارتا سهمیه چمنی گرفتیم اما وزارت کم لطفی کرد و اعزام نشدیم. قول می‌دهم که اگر در تهران یک زمین چمن مصنوعی فراهم شود، در مدت سه سال با تیم‌های آسیایی و حتی جهانی برابری کنیم.

او با بیان اینکه مهمترین دغدغه هاکی ایران پول است، تاکید کرد: تیم‌های لیگ هیچ‌کدام اسپانسر ندارند، به همین دلیل مجبور هستیم لیگ را متمرکز برگزار کنیم که همین کیفیت مسابقات را پایین می‌آورد. اگر پول و اسپانسر باشد و به مسابقات مختلف اعزام‌ شویم، مثل والیبال و بسکتبال موفق می‌شویم اما خیلی از اعزام‌های ما به دلیل بی پولی انجام نمی‌گیرد. امسال فقط ۲۵۰ میلیون بودجه داشتیم در حالی که برای فدراسیون بزرگی مثل هاکی حداقل یک میلیارد پول لازم است تا اعزام‌هایش را انجام دهد.یوسفی در مورد شناخت جامعه ایرانی از هاکی گفت: وضعیت نسبت به سال‌های قبل بهتر شده است اما اگر مسابقاتمان در جام جهانی و سایر مسابقات پخش تلویزیونی شود جامعه شناخت بیشتری از هاکی به دست می‌آورد. با پیگیری‌های آقای قدیمی و پوشش رسانه‌ای، مردم اکنون از این رشته شناخت دارند اما نیاز داریم که لیگ و مسابقات برون مرزی ما پخش رسانه ای شود. صدا و سیما تاحدودی کم لطفی می‌کند و اگر مسابقاتمان را پخش کند جامعه، طرفدار هاکی می‌شود چون این رشته سومین رشته پرطرفدار دنیا است؛ طبق آمار، هاکی چمنی یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون نفر طرفدار دارد.
او در ادامه افزود: باید وزارت ورزش توجه ویژه‌ای به هاکی داشته باشد. تنها رشته‌ای هستیم که بعد از فوتبال و فوتسال در جهان مقام آوردیم اما آن‌گونه که باید و شاید به آن پرداخته نشد؛ پوشش رسانه‌ای کمی داشت و جوایز درستی ندادند. اگر وزارت ورزش هاکی را در زمره فدراسیون‌های درجه دو ببیند و حمایت مالی بیشتری داشته باشد، یکی از رشته‌های پرطرفدار ایران می‌شویم.

یوسفی در مورد پاداش کمی که به مقام‌های هاکی تعلق گرفته اشاره کرد و گفت: در سال ۹۶ به مسابقات آسیایی و جهانی اعزام شدیم و در هر دو مسابقه مقام کسب کردیم اما گفتند در یک سال دو مسابقه اعزام شده‌اید، به همین دلیل پاداشی به مقام آسیایی ندادند و تنها سه سکه برای مسابقات جهانی دریافت کردیم، در حالی که به برخی از رشته‌های تیمی ۱۰۰ سکه هم پرداخت شد. برای قهرمانی آسیا سال ۹۷ هم قرار بود مراسم تجلیل از قهرمانان برگزار شود اما به دلیل شیوع کرونا لغو شد.سرمربی تیم ملی هاکی به کاهش انگیزه بازیکنان این رشته در نتیجه توجه کم مسئولان اشاره کرد و گفت: بازیکنان انتظار داشتند با کسب مقام سومی جهان اتفاق مثبتی در زندگی‌شان بیفتد اما اینگونه نشد، در نتیجه خیلی سخت بود که تیم را دوباره برای مسابقات آسیایی جمع کنیم. ورزشکاران از کار، درس و زندگی خود می‌زنند، یکسال به اردو می‌آیند و با سختی نتیجه می‌گیرند اما تنها یک مدال فلزی به آنها می‌دهند. وقتی چنین اتفاقی چند سال تکرار شود، بی‌انگیزگی ایجاد می‌کند، حتی جوان‌ترها وقتی می بینند که قهرمانان بزرگسال‌شان به جایی نرسیده‌اند، تلاش نمی‌کنند و این در آینده هاکی تاثیر گذار است.