به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۱/۲۶ ساعت ۱۶:۱۴
کد مطلب : ۲۱۰۳۸۵

ریاست مجلس به کدام چهره اصولگرا می‌رسد؟

گروه سیاسی: به فاصله دوماه تا آغاز رسمی مجلس یازدهم شواهد و قراین حکایت از تلاش‌ها و رایزنی‌های اصولگرایان برای هماهنگی بیشتر در مجلس یازدهم دارد و تمایل برای تعیین تکلیف زودهنگام رئیس و هیات رئیسه، فراکسیون‌ها و کمیسیون‌های مجلس آینده در روزهای کرونایی کشور در بین راه یافتگان بهارستان بیشتر از همیشه دیده می‌شود.
ریاست مجلس به کدام چهره اصولگرا می‌رسد؟
به گزارش ایرنا، راه دشوار جریان اصولگرا یا راست سیاسی ایران برای رسیدن به جایگاهی که در آن قرار دارند، یعنی دستیابی به اکثریت مجلس یازدهم تقریبا از یک سال گذشته آغاز شد. جمنا (جبهه مردمی نیروهای انقلاب) سازوکار ابتدایی اصولگرایان بود اما برای رسیدن به وحدتی پیروزبخش نیاز به سازوکارهای بزرگ تر و کارآمدتر بودند که در نهایت پاییز سال گذشته به شاجا و پس از آن به شانا رسیدند. شورای ائتلاف نیروهای انقلاب در تلاشی شبانه روزی و خستگی‌ناپذیر در زمستان ۹۸ و در حالی که رقیب اصلاح طلب پشت سد احراز صلاحیت و عدم اقبال مردم ماند، توانست طیف‌های مختلف اصولگرا از پایداری‌های همیشه معترض و جدا تا سنتی‌های موتلفه را در مدار وحدت گردآورده و دستکم در تهران پیروز انتخابات کنند.این پیروزی برای اصولگرایان حتی اگر با هر میزان مشارکت  مردم تهران هم به دست آمده باشد، ارزشمند است و برای تداوم آن به فاصله نزدیک به دوماه تا آغاز رسمی مجلس یازدهم برای تعیین بسیاری از موضوعات مهم آن جلسه تشکیل داده و رایزنی‌های خود را آغاز کرده اند و یکی از مهم‌ترین دغدغه های پیش روی خود را انتخاب رئیس و هیات رئیسه می‌بینند.
دیدارهای حقیقی و مجازی برای هماهنگی
برنامه‌ریزی جهت جهش تولید، تشکیل مجلسی در تراز گام دوم انقلاب و آشنایی بیشتر منتخبان جوان، دو هدفی است که رسانه‌ها از نشست روز جمعه منتخبان جوان مجلس یازدهم منتشر کردند. نشستی که از برگزارکنندگان، حاضران و اظهارات آنان خبر چندانی در دست نیست اما حضور چهره‌هایی مانند «محسن رضایی» دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، «محمد دهقان» از اعضای حقوق‌دان شورای نگهبان و «مهرداد بذرپاش» به عنوان سخنران نشان می‌دهد که اصولگرایان در پی هماهنگی و شناخت یکدیگر در مجلس آینده و استفاده از دیدگاه‌های این افراد هستند و برای این آشنایی کرونا و سختی جلسات و میتینگ‌ها هم تاثیری نداشته است.در این جلسه گرچه به گفته «احسان خاندوزی» منتخب مجلس آینده خط قرمز و ممنوعیت جلسه، صحبت بر سر ریاست بود، اما سخنرانی مهرداد بذرپاش از چهره‌های نزدیک به جبهه پایداری در این نشست تا حدودی می‌تواند ردی از برگزارکنندگان را مشخص کرده و گپ و گفت‌های پیش و پس از جلسه را به میزان حمایت‌ها از کاندیدای پایداری ریاست مجلس بکشاند.  در کنار این جلسات حقیقی برگزار شده، گروههای مجازی هم به منظور گردآوری منتخبان مجلس یازدهم ایجاد شده و به گفته حجت‌الاسلام «حسین جلالی» منتخب مجلس، گفت و گوها در این گروه‌ها ادامه دارد.
ردای ریاست مجلس خواهان زیاد دارد
جلسات مختلف برگزار شده گرچه با عنوان موجه هماهنگی و آشنایی و برنامه ریزی در فضای مجازی و حقیقی در حال برگزاری است اما هر آشنا به سیاستی می تواند در پشت صحنه هریک از این جلسات آشنایی؛ نوعی از رایزنی را هم مشاهده کند. به ویژه آنکه «محمدرضا میرتاج‌الدینی» از منتخبان مجلس و مردان احمدی نژادی گفته است: «اصولگرایان قرار است هیات رئیسه را پیش از آنکه مجلس یازدهم رسما آغاز شود انتخاب کنند و در این زمینه با همه طیف‌های اصولگرایی در مجلس به تفاهم برسند.»ریاست مجلس آینده این بار رقابتی میان یک جناح است و اصولگرایانی که تا این مرحله با هزاران ترفند وحدت را حفظ کرده اند گام در مرحله و آزمون تازه‌ای خواهند گذاشت. سنتی‌های اصولگرا، قالیبافی‌های نواصولگرا، بهاریون احمدی‌نژادی و در نهایت جبهه پایداری طیف‌های اصلی مجلس آینده هستند و تقسیم صندلی‌های ریاست و هیات رئیسه و فراکسیون‌ها میان این گروه‌ها و با توجه به اظهارنظرهای این روزها چندان ساده به نظر نمی‌رسد.محمدباقر قالیباف، مرتضی آقاتهرانی، مصطفی میرسلیم و در نهایت علیرضا زاکانی نام‌های مطرح این طیفها برای کسب کرسی ریاست بهارستان هستند. نامهایی که هریک برای رسیدن به ریاست مجلس دشواری‌های خاص خود را در پیش دارند. این میان بهاری‌ها هم در مسیر دست‌یابی به کرسی ریاست مجلس یا دستکم هیات رئیسه تلاش‌های خود را آغاز کرده‌اند و خبرهای تایید نشده حتی از تشکیل فراکسیون متشکل از وزرا و معاونان دولت‌های نهم و دهم راه یافته به مجلس خبر می‌دهند تا رایزنی‌های پارلمانی این جریان را هم آغاز شده تلقی کنیم. در این مسیر نخستین مخالف ریاست قالیباف همین بهاری‌ها هستند و «علی اکبر جوانفکر» از نزدیکان محمود احمدی نژاد در تحلیل مجلس یازدهم و ریاست قالیباف گفته است: «میزان مشارکت مردم در انتخابات مجلس یازدهم در پایین‌ترین سطح بود بنابراین مجلس یازدهم منتخب اقلیتی از مردم ایران بوده و ریاست قالیباف بازگشت به دور باطل گذشته است.»

بحث‌های درگرفته پیرامون ریاست مجلس اما گویا چندان به مذاق موتلفه ای‌ها خوش نیامده و میرسلیم هم در واکنش به بحث‌های رسانه‌ای پیرامون انتخاب زودهنگام رئیس مجلس گفته است: «انتخاب ریاست مجلس فرایندی قانونی دارد که باید در وقت خودش و طبق آئین‌نامۀ داخلی مجلس، به ویژه بدون تطمیع و تهدید انجام گیرد.» نماینده منتخب مردم در توییتی هم نوشت: «نمایندگان مجلس برای خدمت مخلصانه به مردم انتخاب شده‌اند و هیئت رئیسه خدمتگزاران آنهایند و  رئیس مجلس خادم قسم خورده آن هیئت. این مقام جای برتری جویی نیست ولی آن ‌خدمت، افتخار است.»رئیس بازی‌های برخی در جریان اصولگرا البته واکنش‌های نه چندان مثبت دیگر هم در پی داشته است. «اسدالله بادامچیان» دبیرکل حزب موتلفه در توییتی نوشت: «جهاد و صمیمیت و خدمت باید در رفع مشکلات اقتصادی حاصل از ‌ کرونا به کارگرفته شود. از منتخبین ‌مجلس یازدهم درخواست می‌کنیم برای برنامه‌های پساکرونا تدبیر و تفکر کنند. بودجه نویسی نیاز به بازنگری دارد و باید از حالا در تنظیم بودجه، متناسب با وضعیت کشوراقدام کرد.»

عبدالحسین روح الامینی منتخب تهران با اشاره به اینکه اختلاف در انتخاب ریاست مجلس منجر به دور شدن از نقش‌آفرینی موثر در حیات سیاسی کشور می‌شود، تاکید کرده است: «پرداختن زودهنگام به موضوع هیات‌رئیسه مجلس و یارگیری درون جبهه انقلاب نه‌تنها مفید فایده نیست، بلکه مضر هم خواهد بود.»«محسن کوهکن» هم دشواری کار را حواله به امداد غیبی داده و گفته است: «به‌ هرحال واقعیت این است که افرادی برای اختلاف افکنی و تخریب در تلاش هستند اما فکر می‌کنم دست غیب الهی در دقیقه نود همه را دور هم می‌نشاند تا با مشارکت یکدیگر مجلس یازدهم را اداره کنند.»قالیباف در مسیر ریاست، بهاریون را سد راه دارد، میرسلیم هم نوصولگرایان را، آقاتهرانی و زاکانی هم سنتی‌ها و نواصولگرایان را مخالف خود می‌دانند. برخی معتقدند ریاست مجلس دو نوع صوری و در سایه خواهد بود و برخی دیگر معتقدند کاندیداهای ریاست از پله قوه مقننه پلی برای قوه مجریه می‌خواهند. اینکه اما در خرداد ماه سال جاری کدام یک از اصولگرایان رئیس خواهد بود و کدام یک نواب، موضوع مهمی است اما مهمتر از آن می‌توان کار رئیس آینده را آن زمان که مخالفان درون جناحی را در مسیر حرکت خود می‌بیند، سخت تر از همیشه و پیشبرد برنامه‌های کشور را در مجلسی پر از کشمکش درون جناحی دشوارتر از همیشه مشاهده کرد.