به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۱/۲۷ ساعت ۱۳:۴۶
کد مطلب : ۲۱۰۶۵۶

امتحانات میان‌ترم اختیاری شد

گروه جامعه: معاونت آموزشی دانشگاه تهران با ابلاغ بخشنامه‌ای وضعیت آموزشی نیم سال جاری دانشگاه را تعیین تکلیف کرد.
امتحانات میان‌ترم اختیاری شد
به گزارش ایلنا، براساس بخشنامه ابلاغی معاونت آموزشی دانشگاه تهران تاکید شده است؛ ارائه دروس نظری نیم سال جاری کماکان با استفاده از سامانه یادگیری الکترونیکی دانشگاه تهران و دیگر سامانه‌ها به شیوه مجازی برگزار می شود. در صورتی که استادی تاکنون کلاس‌های خود را به شیوه یاد شده برگزار نکرده باشد؛ استفاده از عضو هیأت علمی جایگزین برای برگزاری و ارائه درس بلامانع است. معاونان آموزشی پردیس یا دانشکده بر حسن اجرای دروس در بستر سامانه‌های یادشده نظارت می‌کنند و در صورت مشاهده هر گونه کاستی به موقع به حل و فصل مشکل می‌پردازند.همچنین دروس عملی و کارگاهی پس از بازگشایی حضوری دانشگاه به صورت فشرده برگزار خواهد شد. در صورت عدم امکان اتمام این دروس تا پایان ترم جاری با تأیید استاد راهنما و گروه، وضعیت درس ناتمام اعلام شده و در نیمسال بعد بدون محاسبه در سقف واحدهای دانشجو، ارائه خواهد شد.
زمان کارآموزی تمدید می‌شود
در این بخشنامه آمده است؛ در مورد دروس نظری – عملی، بخش نظری درس به صورت الکترونیکی ارائه شود. درباره بخش عملی این دروس همانند بند ۲ عمل شود. ضمن اینکه دانشجویانی که در نیمسال جاری کارآموزی دارند و امکان گذراندن دوره برای آنان فراهم نیست، زمان کارآموزی با هماهنگی واحد تمدید شود.دانشگاه تهران تاکید کرد؛ ارائه دروس پروژه و سمینار دوره‌های کارشناسی و کارشناسی‌ارشد در صورت امکان به صورت مجازی بلامانع است.
برگزاری امتحانات میان ترم اختیاری است
طبق این بخشنامه، برگزاری امتحانات میان ترم اختیاری است. توصیه می‌شود اعضای هیأت علمی با ارزیابی‌های مستمر آموزشی به صورت غیرحضوری و با ارائه تمرین و تکالیف درسی، پیشرفت تحصیلی دانشجویان را مورد ارزیابی قرار دهند.همچنین اعضای هیأت علمی که دروسی را با همکاری دستیاران آموزشی ارائه می‌دهند، کماکان می‌توانند از مشارکت دانشجویان به عنوان دستیار در تدریس استفاده کنند. نحوه دسترسی و مشارکت دستیار آموزشی، توسط مرکز یادگیری الکترونیکی اعلام خواهد شد.
حذف اضطراری یک درس برای دانشجویان ارشد
برای دانشجویان کارشناسی و دکتری عمومی دامپزشکی حذف اضطراری سه درس و برای دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد حذف اضطراری یک درس، تا دو هفته قبل از امتحان امکان‌پذیر است.بر اساس این تصمیم سقف تعداد دروس قابل ارائه در مقطع کارشناسی از طریق «معرفی به استاد» تا سه درس امکان‌پذیر است و حذف ترم «با احتساب در سنوات» تحصیلی مطابق با مقررات آموزشی دانشگاه بلامانع است.
دانشجویان تا پایان اردیبهشت برای حذف ترم مهلت دارند
در این صورت دانشجویی که درخواست حذف ترم با احتساب در سنوات را دارد باید تقاضای خود را تا پایان اردیبهشت ماه ۹۹ از طریق پست الکترونیکی به پردیس یا دانشکده مربوط ارائه کند. حذف ترم «بدون احتساب در سنوات» با درخواست دانشجو و ارائه مدارک و مستنداتی که از طریق پست الکترونیکی مذکور ارسال می‌شود، با تأیید کمیسیون موارد خاص دانشگاه امکان‌پذیر است. حذف ترم برای دانشجویانی که در سنوات اضافی و ارفاقی در حال تحصیل هستند مجاز نیست.در ادامه این بخشنامه آمده است؛ دانشجویانی که به دلایلی خارج از اراده خود نتوانسته‌اند از این فرصت استفاده کنند، درخواست خود را همراه مدارک و مستندات لازم از طریق پست الکترونیکی ارسال کنند. پس از بررسی و تأیید کمیسیون موارد خاص دانشگاه حذف ترم برای این دانشجویان نیز قابل انجام است.
وضعیت شهریه دانشجویان شهریه‌پرداز
همچنین دانشجویان شهریه‌پرداز در صورت حذف درس و یا نیمسال به دلیل موجه، به میزان مبلغ شهریه پرداختی بابت حذف دروس یا تمام ترم بستانکار خواهند شد و دانشجویان در طول مدت فاصله‌گذاری اجتماعی و عدم حضور در دانشگاه، امور اداری خود را از طریق سامانه و یا پست الکترونیکی پردیس یا دانشکده پیگیری کنند.مسئولان واحدها و اداره کل خدمات آموزشی دانشگاه موظف به پاسخگویی سریع و به موقع درخواست‌های دانشجویان هستند. آدرس پست الکترونیکی مدیران گروه‌های آموزشی و کارشناسان آموزش از طریق سامانه واحدها اطلاع‌رسانی شود.ضمن اینکه با توجه به تاکید معاون آموزشی وزارت علوم تحقیقات و فناوری، آن دسته از دانشجویان دکتری که برای انجام امور رساله خود نیاز به حضور فیزیکی و فعالیت در آزمایشگاه، کارگاه، مزرعه و … دارند، صرفاً در صورت تأیید استاد راهنما و گروه آموزشی مبنی بر ضرورت حضور دانشجو و با اخذ گواهی سلامت از مرکز بهداشت دانشگاه می‌توانند به صورت حضوری به فعالیت‌های پژوهشی خود در پردیس یا دانشکده ادامه دهند، نحوه ارائه درخواست، پذیرش و چگونگی حضور این گروه از دانشجویان متعاقباً از طریق سامانه‌ای که اعلام خواهد شد، انجام می‌شود.همچنین پیشنهاد (پروپوزال) پایان‌نامه یا رساله از طریق سامانه جامع آموزش قابل ارسال است. گروه یا دانشکده پروپوزال دانشجو را بررسی و تصمیم‌گیری کنند.
برگزاری آزمون جامع دکتری بعد از آغاز آموزش حضوری
بر این اساس، آزمون جامع دانشجویان دکتری بعد از آغاز آموزش حضوری برگزار خواهد شد. دانشجویانی که نمره زبان را تا زمان برگزاری آزمون جامع احراز نکرده‌اند، می‌توانند در آزمون جامع بعدی که در آبان ماه برگزار می‌شود، شرکت کنند.اعضای هیأت علمی که راهنمایی و مشاوره پایان‌نامه / رساله دانشجویان را بر عهده دارند تا بازگشایی حضوری به شیوه الکترونیکی دانشجویان را راهنمایی کنند. در این رابطه ضروری است استادان محترم راهنما ترتیبی اتخاذ کنند تا به طور هفتگی در جریان پیشرفت کار دانشجویان قرار گیرند.در ادامه بخش نامه آمده است؛ در مدت فاصله‌گذاری اجتماعی و عدم حضور دانشجویان در دانشگاه، جلسه دفاع از پایان‌نامه یا رساله با تأیید استاد راهنما و هیأت داوران و با رعایت شرایط اعلام شده به صورت مجازی (الکترونیکی) قابل برگزاری و امضا هیأت داوران به صورت الکترونیکی پذیرفته است.دانشجویانی که در نیمسال قبل تا پایان سال ۹۸ مجاز به دفاع از پایان‌نامه یا رساله خود بوده و نتوانستند به دلیل وضع موجود دفاع کنند تا ۳۱ شهریور با ایجاد سرترم و بدون پرداخت شهریه مجاز به دفاع هستند.
مهلت دفاع از پایان نامه تا ۳۰ مهر تمدید شد
همچنین همه دانشجویانی که برای دفاع از پایان نامه یا رساله خود در ترم جاری برنامه‌ریزی کرده‌اند، می‌توانند تا۳۰ مهر جاری دفاع کنند.در پایان این بخشنامه آمده است، ضوابط مندرج در این دستورالعمل به دانشجویانی که پذیرش آنها بر پایه آموزش الکترونیکی بوده است، قابل تعمیم نیست. زمان و افزایش مدت ترم به منظور برگزاری کلاس‌های عملی و کارگاهی و نحوه و زمان برگزاری امتحانات متعاقباً اطلاع‌رسانی خواهد شد.