به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۴:۵۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۱/۲۸ ساعت ۰۸:۴۷
کد مطلب : ۲۱۰۷۲۶

بررسی دوربین‌های پیشرفته مریخ‌نورد استقامت

گروه علمی: ناسا با نصب قطعات نهایی مریخ‌نورد "استقامت"، آن را برای سفر به مریخ آماده می‌کند. این مریخ‌نورد که پیشتر "مارس ۲۰۲۰" نامیده می‌شد، قرار است پس از پرتاب به بررسی مریخ بپردازد.
بررسی دوربین‌های پیشرفته مریخ‌نورد استقامت
به گزارش ایسنا، مونتاژ نهایی و آزمایش مریخ‌نورد "استقامت" ناسا در مرکز فضایی کندی در فلوریدا با نزدیک شدن به پرتاب این مریخ‌نورد در ماه ژوئیه همچنان ادامه دارد.مریخ نورد استقامت پیشرفته‌ترین وسیله‌ای است که آژانس فضایی تاکنون ساخته و چشمان آن نیز از این قاعده مستثنی نیستند.ناسا در حال حاضر قبل از ارسال این مریخ نورد به فضا همه جنبه‌های مریخ نورد جدید خود را آزمایش می‌کند و چشم‌های شیشه‌ای(دوربین‌های تعبیه شده بر روی این مریخ‌نورد) نیز جزو این آزمایش‌ها محسوب می‌شوند که اکنون ناسا در حال آزمایش این دوربین‌ها است.مریخ نورد استقامت دارای ۹ دوربین مهندسی، هفت دوربین علمی و هفت دوربین ورودی و فرود خواهد بود.نام این دوربین‌ها عبارتند از: دوربین(Navcams) "ناوکمز" ، دوربین"هزکمز"(Hazcams) ، دوربین "سوپرکم"(SuperCam) و دوربین "مست کم زد"(Mastcam-z) که برخی از آنها نصب و مورد آزمایش قرار گرفته‌اند.دوربین‌های ناوکمز برای ثبت تصاویر پانوراما، دوربین‌های هزکمز برای ثبت تصاویر از مکان‌هایی که رفتن به درون آنها مشکل است، دوربین سوپرکم برای مطالعه سنگ‌های مریخی با تأکید بر جستجوی نشانه‌های زندگی، گذشته یا حال مورد استفاده قرار می‌گیرد و دوربین مست کم زد نیز تصاویر چند وجهی را ثبت خواهد کرد.ناسا در یک وبلاگ نوشت: مریخ نورد استقامت که مجهز به "ابزارهای علوم بینایی"(visionary science instruments)، پس از نصب چندین دوربین تحت "آزمایش چشم" قرار گرفت. این مریخ نورد شامل یک دسته از دوربین‌ها با قابلیت‌های تصویربرداری بالا است که هر کدام از آنها قابلیت‌های متفاوت و خوبی دارند. این قابلیت‌ها به این مریخ نورد اجازه می‌دهد تا به راحتی در سیاره سرخ کاوش کند و به طور تخصصی هر آنچه در آنجا رخ می‌دهد را مورد بررسی و مطالعه قرار دهد.پرتاب مریخ نورد استقامت دو هدف دارد. نخستین هدف، بررسی‌های علمی برای درک محیط مریخ در گذشته و حال و همچنین قابل سکونت بودن آن است. دلیل دوم نیز جمع‌آوری نمونه‌هایی از خاک مریخ برای آوردن به زمین است. در حال حاضر پرتاب این مریخ نورد برای ماه ژوئیه سال جاری برنامه ریزی شده است که ممکن است زمان پرتاب به دلیل شیوع ویروس کرونا به تعویق بیفتد.
این مریخ‌نورد، مجموعه‌ای از تجهیزات علمی مانند رادار زمین‌نفوذ، طیف‌سنج برای بررسی ترکیبات خاک و چندین دوربین برای ثبت تصاویر پانوراما و کلوزآپ از سطح مریخ را با خود حمل می‌کند. استقامت، یک بالگرد کوچک و ابزاری برای تولید اکسیژن از دی‌اکسید کربن نیز به همراه خواهد داشت.
برچسب ها: ناسا مریخ