به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۸:۳۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۱/۲۸ ساعت ۱۴:۵۰
کد مطلب : ۲۱۰۸۳۳

اقتصاد و گردشگری اروپاییان تحت تاثیر کرونا

گروه بین‌الملل: اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا، چهارشنبه به تمام شهروندان اتحادیه اروپا هشدارداد تا برنامه‌های سفرهای تابستانی و بهاره خود را به دلیل همه گیری ویروس کرونا لغو کنند.
اقتصاد و گردشگری اروپاییان تحت تاثیر کرونا
هشدار رئیس آلمانی کمیسیون اروپا همزمان شد با تصمیم برخی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا به پایان دادن گام به گام تدابیر مربوط به قرنطینه. جمهوری چک از پنج شنبه گذشته و اتریش از دوشنبه برخی از محدودیت‌های سختگیرانه قرنطینه را لغوکردند.
بخش مهمی از درآمد جمهوری چک، صنعت گردشگری است و بیم آن می رود که با حذف تدابیرسختگیرانه قرنطینه، دوباره اروپا میزبان شیوع گسترده ویروس کرونا شود. اتریش و جمهوری چک، یکی از پایین‌ترین آمار قربانیان بیماری کووید-۱۹ در قاره سبزرا داشته اند. دولت اتریش البته از تمامی شهروندان خواسته است تا با ماسک در تمامی اماکن عمومی، فروشگاه‌ها و پارک ها، حضوریابند. جلوب درب بسیاری از مراکز خرید در این کشور ماسک بصورت رایگان توزیع می شود. آلمان هم قصد دارد محدودیت و سخت گیریهای مربوط به قرنطینه در این کشور را اندک اندک تا چهارم ماه مه، نزدیک به بیست روز دیگر، تسهیل کند. آلمان یکی از معدود کشورهای جهان است که تعداد قربانیان نسبت به مبتلایان بسیارپایین است.
تا پیش از کشف و توزیع واکسن پیشگیرانه این ویروس، که سازمان بهداشت جهانی می گوید کمتر از یکسال دیگر نخواهد بود، فاصله گذاری اجتماعی باید رعایت شود و به این ترتیب محدودیت‌ها در بسیاری از کشورها باقی خواهدماند. رئیس کمیسیون اروپا چهارشنبه تاکیدکرد که ویروس کرونا احتمالا تا سال آینده میلادی هم چنان قاره سبز را تهدید خواهدکرد. اورزولا فن درلاین گفت: «در حال حاضر، هیچ کس نمی تواند برای ماه‌های جولای و آگوست پیش بینی‌های موثقی انجام دهد. ما باید یاد بگیریم که با این ویروس برای ماه‌های طولانی زندگی کنیم، احتمالاً تا سال آینده.» امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه هم روز دوشنبه هشدارداده بود که تدابیر مربوط به بسته ماندن مرزها و پیشگیری از سفرهای تابستانی تا ماه سپتامبر ادامه پیداخواهد کرد.

مرزهای منطقه شنگن هم چنان بسته می ماند
پیش از این ورود خارجی‌های غیرمقیم در منطقه شنگن، به کشورهای این حوزه مرزی تا اواسط ماه مه قدغن شده بود و به نظر می رسد که با توجه به سخنان رئیس کمیسیون اروپا و رئیس جمهوری فرانسه در روز دوشنبه مرزها امکان دارند تا پایان ماه سپتامبر هم چنان بروی گردشگران خارجی بسته بمانند.
همچنین یکی از مقامات مسئول در منطقه مرزی شنگن که نخواسته نامش فاش شود به خبرنگاران گفته است که « برای متقاضیان ویزای شنگن که قصد دارند پس از ماه سپتامبر وارد اتحادیه اروپا شوند به جز روندهای عادی درخواست ویزا، انجمن آزمایش سلامت و تست کرونا نیز اجباری خواهد بود.» این مقام مسئول همچنین خاطرنشان کرد: «به محض کشف و توزیع واکسن کووید-۱۹ و در دسترس بودن ان برای همه، متقاضیان ویزا، به ویژه در صورت فعال بودن ویروس، ممکن است در آینده واکسینه شوند.» تدابیر پیشگیرانه مسئولان اروپایی در حالی صورت می گیرد که این قاره پس از ایالات متحده، در یکماه گذشته، کانون اصلی شیوع ویروس کرونا بوده است و بیشترین تعداد قربانیان نیز شهروندان سه کشور عضو اتحادیه اروپا، ایتالیا و اسپانیا و فرانسه، و بریتانیا هستند.

بسته ماندن مرزها و عواقب وخیم آن روی اقتصاد در قاره اروپا
اما محدود کردن ورود شهروندان قاره های دیگر به اروپا می تواند تبعات ناگوار اقتصادی برای صنعت گردشگری کشورهای اروپایی داشته باشد. به عنوان مثال، پاریس و رم و لندن به ترتیب سه مقصد اول و دوم و سوم گردشگری در جهان هستند. همزمان با توجه به محدودیت‌های اخیر گردشگران به سختی می توانند به کشورهای دیگر این قاره سفرکنند. این در حالی است که گردشگری یکی از پایه‌های اصلی درآمد برخی از کشورهای اروپایی است و موسسه «روابط بین الملل لهستان» در آخرین گزارش خود تاکیدکرده است که بیماری کووید-۱۹ می تواند اقتصاد اروپا رابا وضعیت وخیم اقتصادی روبرو کند. این موسسه لهستانی تاکید می کند که فرامین دولت‌ها مبنی برمحدودکردن جابجایی شهروندان اروپایی و دیگر اقداماتی از این دست «می تواند بحران اعتماد بین کشورهای شنگن را عمیق تر کند و همچنین بر نگرش اروپایی‌ها نسبت به فرآیندهای ادغام تأثیر منفی بگذارد.» یولانتا شیمانسکا، یکی از نویسندگان این گزارش، می گوید ادامه برنامه های محدودکننده جابجایی شهروندان در قاره اروپا می تواند مستمسکی در دست برخی از دولت ها شود تا کنترل در مرزها را فراتر از محدوده های زمانی مربوط به کرونا ادامه دهند. این موضوع می تواند اصل «جابجایی آزاد شهروندان اروپایی» را نقض کند.