به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۸/۲۱ ساعت ۲۲:۵۲
کد مطلب : ۲۱۰۸۶
رییس انجمن نفرولوژی ایران هشدار داد:

شیوع نارسایی کلیه از دیابت بالاتر است

گروه علمی وفناوری: رییس انجمن نفرولوژی ایران گفت :در حال حاضر آمار دقیقی از مبتلایان به بیماری کلیه در کشور وجود ندارد اما شواهد نشان می دهد که شیوع نارسایی کلیه از بیماری دیابت بالاتر است .
شیوع نارسایی کلیه از دیابت بالاتر است
دکتر محمد رضا گنجی افزود :24 هزار بیمار دیالیزی در کشور وجود دارد که سال گذشته حدود 5 هزار و 500 بیمار جدید دیالیزی به جمع این بیماران اضافه شده است. وی با انتقاد از اینکه بیماران دیالیزی حدود 80 درصد هزینه های درمانی را خود پرداخت می‌کنند، ادامه داد: دولت هنوز میزان بیمه بیماران نارسایی مزمن و پیوند کلیه را افزایش نداده است

بنابراین بیماران برای سلامتی خود ناچار هستند هزینه‌های دارو و درمان را از جیب پرداخت کنند. گنجی به مشکلات دارویی بیماران کلیوی و دیالیزی اشاره کرد و گفت: نوسانات قیمت ارز و گرانی، کمبود دارو را برای این بیماران افزایش داده است.از سوی دیگر آزمایش‌های این بیماران نیز گران است به عنوان مثال برای ساده‌ترین آزمایش این بیماران باید حدود 60 هزار پرداخت کنند. بیماران کلیوی درد و رنج زیادی را متحمل می‌شوند و همه باید تلاش کنند تا بخشی از این مشکلات رفع شود .

وی یادآور شد: با تلاش وزارت بهداشت و درمان و سازمان غذا و دارو داروهای بیماران کلیوی در فهرست بیمه ها قرار گرفت اما متاسفانه گاهی موارد قیمت داروها بیشتر از زمانی است که در این فهرست قرار نگرفته بود به عنوان مثال قرصی که بدون دفترچه هزار و 200 تومان بود اکنون با دفترچه هزار و 500 تومان قیمت دارد.

گنجی با بیان اینکه سال گذشته 2 هزار و 400 پیوند کلیه زده شده است گفت: اکنون 31 هزار بیمار نیازمند پیوند کلیه هستند که باید داروهای آنها تامین شود.نتایج تحقیقاتی جدید در شمال کشور در یکی ازروستاهای بندر ترکمن نشان داد که 20 درصد از این افراد نارسایی مزمن کلیه دارند و همچنین از دیابت خود بی اطلاع بوده‌اند. نارسایی‌های کلیه در جامعه اگر در همان موقع تهدید کننده نباشد اما خطر بیماری‌های قلبی و عروقی را بیشتر کرده و در آینده‌ای نزدیک فرد را دچار سکته‌های قلبی و مغزی می کند.

رییس انجمن نفرولوژی ایران با انتقاد ازاینکه در کشور پزشک به اندازه نیاز در بخش های دیالیز نداریم ادامه داد: آمارپزشکان و متخصصان کلیه به خصوص در برخی از شهر ستان‌ها و شهر‌ها کاهش بیشتری دارد. متخصصان کلیه به عنوان قشر مظلوم در وزارت بهداشت قلمداد می‌شوند این افراد با درمان های دارویی به کمک بیماران می‌آیند.به گفته وی تاکنون بیمارستانی برای مداوای بیماران کلیوی در کشور اختصاص نیافته است و بیشترین تخت‌های بیمارستان‌ها هم به بیماری قلبی اختصاص دارد.

گنجی به توریسم درمانی اشاره کرد و گفت: تا کنون تعداد محدودی بیمار خارجی نیز برای درمان از کشورهای دیگر با ایران سفر کرده‌اند که با توسعه بخش‌های درمانی دراین زمینه می‌توان دراین زمینه توفیق بیشتری کسب کرد. در زمینه پیشگیری از این بیماری نیز در کشورموفق عمل نکردیم زیرا کاهش این بیماری نیازمند سرمایه‌گذاری کلان، برنامه ریزی و حمایت همه جانبه از سوی مسئولین حوزه سلامت است.
مرجع : ایرنا