به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۷:۳۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۱/۲۹ ساعت ۱۷:۳۵
کد مطلب : ۲۱۱۰۰۳

روحیه خود را در هوای طوفانی زندگی حفظ کنیم

گروه جامعه: دکترای تخصص روانشناسی معتقد است هوای طوفانی زندگی را باید با راهکارهای مناسب برای حفط روحیه مدیریت کنیم.
روحیه خود را در هوای طوفانی زندگی حفظ کنیم
حمید خاکباز دکترای تخصصی روانشناسی و مشاوره گفت:در زندگی همه افراد اتفاق‌های مختلف رخ می‌دهد، اما نحوه پاسخ به این مسائل بسیار مهم و متفاوت است. افراد زمان برخورد با چالش‌های مختلف و اتفاق‌های غیرمنتظره زندگی ممکن است موج ناامیدی و سردرگمی را تجربه کنند. به عنوان مثال اخراج شدن از کار، چالش‌های زناشویی، شکستن دل در یک رابطه عاشقانه، مرگ یک عزیز و هم اکنون شرایط  ویروس کرونا بحرانی را در زندگی ایجاد می‌کنند که غیرمنتظره بودن یکی از ویژگی این اتفاق‌ها است؛ بنابراین راهبرد‌های مورد نیاز در این مواقع را باید پیگیری کنیم.او در ادامه افزود: در زمان رو به رو شدن با بحران باید به راهکار‌های زیر توجه کنیم:
۱. پذیرش: باید بپذیریم که در شرایط سخت و بحران قرار گرفته ایم. بسیاری از مردم با انکار از پذیرش شرایط بحرانی، خود را ناراضی می‌کنند و توصیه می‌کنیم برچسب‌های نارضایتی را کنار بگذارید. در واقع باید افکار و احساسات این شرایط را تجربه کنیم.
۲. انتخاب پاسخ: یک پاسخ جسورانه و قدرتمندانه انتخاب کنیم. افراد در این شرایط باید خود را در چالش قرار دهند تا بتوانند از این اتفاق درس و عبرت بگیرند. بعنوان مثال به جای حسادت تحسین کنند، به جای نگرانی اقدامات لازم انجام دهند و به جای تردید ایمان داشته باشند. در واقع همیشه پاسخ ، قوی‌تر از شرایط شما است؛ پس اقدام کنید.
۳. صبر: توصیه می‌کنیم افراد کلمات عجله و ترس را از خزانه لغات خود حذف کنند و صبور باشند. بسیاری از مردم زمان قرار گرفتن در شرایط، سعی می‌کنند بلافاصله جبران کنند و این مسئله چالش جدیدی بوجود می‌آورد. افراد باید به یاد داشته باشند رشد شخصی در شرایط بحرانی، چالش برانگیز و غلبه بر موانع حاصل می‌شود. بعنوان مثال اگر چالشی برای شما اتفاق افتاده است؛ باید در همان روز یک قدم برای حل مشکل بردارید. مهم نیست چه اتفاقی افتاده ، مهم این است که هر روز برای برطرف شدن چالش یک قدم بردارید. در واقع ارزش صبر کردن بیش از انتظار است.
۴. انتخاب مسیر: توصیه می‌کنیم افراد یک مسیر مثبت را انتخاب و امتحان کنند. در واقع اکثر افراد در موقعیتی که قرار دارند ناراضی هستند و می‌خواهند در کمترین فاصله زمانی، وارد موقعیت و شرایط بهتر شوند؛ اما در واقع تلاش‌های مکرر و کوچک در یک مسیر مثبت ما را به هدف نزدیک می‌کند. یک راه موثر برای انجام اقدامات کوچک در مسیر مثبت، نوشتن انگیزه و آرزو‌های فرد محسوب می‌شود. همچنین از کمک دوستان و خانواده در این زمینه استفاده کنید.
۵. ارزش کار: توصیه می‌کنیم افراد از خود تخریبی و سرزنش فاصله بگیرند و برای خود و کاری که انجام می‌دهند، ارزش ویژه‌ای قائل شوند. همیشه ماندن در شرایط دشوار غیر ممکن است، اما هوای طوفانی زندگی یک ویژگی است که همه ما باید به آن افتخار کنیم. در واقع در روانشناسی معتقدیم این طوفان و بحران‌ها روح انسان را جلا می‌دهد و باعث رشد افراد می‌شود. توصیه می‌کنیم افراد در شرایط سخت و بحرانی، خود را با جملاتی مانند "دیگه تموم شد، دیگه به آخر خط رسیدم و نمیتونم" رو به رو نکنند. اما در مقابل برای خود احترام و ارزش قائل شوند.
۶. بخشنده بودن: اگر شخص دیگری را باعث بوجود آمدن شرایط فعلی خود می‌دانید؛ پاسخ اصلی عصبانیت و خشم نسبت به آن فرد است. بعنولن مثال اگر در یک رابطه عاشقانه با چالش رو به رو شدید، قاعدتا پاسخ اصلی احساس عصبانیت و خشم است؛ اما اگر فرد را مورد بخشش قرار دهید، احساس عصبانیت در مقابل شما قرار نمی‌گیرد و در نهایت تمرکز شما به سمت هدف اصلی و مسیر مثبت خواهد بود. در پایان توصیه می‌کنیم افراد تمرکز خود را در مسیر مثبت و هدف اصلی قرار دهند و کار خود را با نبخشیدن سخت‌تر نکنند.