به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۹:۲۷
 
۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۸/۲۱ ساعت ۲۲:۴۳
کد مطلب : ۲۱۱۰۶
برای اداره مناطق خود

کردهای‌سوریه شورای‌خودگردان‌تاسیس‌کردند

گروه بين‌الملل: يك روز پس از آنكه ائتلاف ملی اپوزیسیون سوریه، از تشکیل دولت موقت برای اداره مناطق تحت کنترل مخالفان حکومت بشار اسد، خبر داد؛ کردهای سوریه ساکن در شمال شرق این کشور، نيز تشکیل شورای خودگردان انتقالی برای اداره مناطق خود را اعلام کردند.
کردهای‌سوریه شورای‌خودگردان‌تاسیس‌کردند
به گزارش العربيه و به نقل از خبرگزاری ''فرانسه'' اعلام تشکیل این شورا پس از مشورت‌ها و جلساتی صورت گرفته است که در شهر قامشلی با اکثریت کرد، صورت گرفته است. تشکیل این شورا چهار ماه پس از آن صورت مي‌گیرد که رهبران کرد سوریه عزم خود را برای تشکیل آن اعلام کرده بودند. در روزهای اخیر، گروه‌هاي مسلح کرد، پیروزی‌هاي چشم گیری در مبارزه با گروه‌هاي اسلامگرا، به دست آورده‌اند. اعلام تشکیل شورای خودگران انتقالی در مناطق کرد نشین سوریه، ساعاتی پس از آن صورت گرفت که ائتلاف ملی اپوزیسیون سوریه، از تشکیل دولت موقت برای اداره مناطق تحت کنترل مخالفان حکومت بشار اسد، خبر داده بود.

پیشتر "صالح مسلم" دبیر حزب اتحادیه دموکراتیک در کردستان سوریه گفته بود: بحران در سوریه پایان نزدیکی ندارد. در کردستان سوریه نیاز جدی برای ایجاد دولت محلی و کابینه ای دموکراتیک برای اداره امور وجود دارد. این مقام ارشد در کردستان سوریه خاطرنشان کرده بود: این طرح ماست که از سال ۲۰۰۷ پیگیر اجرای آن بودیم تا نیازهای مردم را تامین کنیم. این کابینه جدید در کردستان سوریه، موقت خواهد بود. هنگامی که توافق گسترده و همه جانبه‌ای برای آینده سوریه به وجود بیاید در آن صورت مي‌توانیم فعالیت این کابینه را پایان یافته بدانیم.

"شیرزاد ایزدی" سخنگوی حزب "شورای ملت" در کردستان سوریه نیز تایید کرد نیروهای سیاسی در کردستان سوریه به سمت تشکیل کابینه موقت در این منطقه حرکت مي‌کنند. به گفته او، این کابینه اقدامات لازم برای برگزاری انتخابات در مناطق کردنشین سوریه را آغاز خواهد کرد. وضعیت این کابینه شبیه کابینه کردستان عراق خواهد بود. وی همچنین گفت ایده نگارش قانون اساسی برای منطقه کردستان سوریه نیز مطرح شده است.