به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۱/۳۰ ساعت ۰۹:۳۵
کد مطلب : ۲۱۱۰۶۷

روزهای سختِ هزاران راننده کامیون

گروه اقتصادی: مرزها بسته شده و تعداد زیادی خاور، ترانزیت، کامیونت و انواع ماشین سنگین برای بارگیری به پایانه‌های داخلی سرازیر شده است اما تعداد بارگیری به شدت کاهش یافته و رانندگان با مشکلات معیشتی مواجه هستند.
روزهای سختِ هزاران راننده کامیون
به گزارش ایلنا، رانندگان ماشین سنگین و ترانزیت بخش حمل و نقل در پی شیوع کرونا روزگار سختی را می‌گذرانند. بسته شدن مرزها، رانندگان حمل و نقل جاده‌ای به بیرون از مرزها را به پایانه‌های داخلی کشور سرازیر کرده‌اند. چرخ کارخانه‌ها به کندی می‌چرخد و بخش حمل و نقل نیز که وابسته به تولیدات صنایع بزرگ است، با افت شدید مواجه شده است. ماشین‌های سنگین زیادی در صف انتظار تحویل بار به سر می‌برند تا بارگیری کنند و نانی برای خانواده تهیه کنند. جمعیت بزرگی از رانندگان وسایل نقلیه بدون حمایت‌های بیمه‌ای و باوجود مشکلات جدی در تامین معاش نمی‌توانند در خانه بمانند. اما در عین‌حال کار هم نیست. راننده‌ها این روزها از پس مخارج زندگی و خرید لوازم یدکی برنمی‌آیند. دولت اخیراً درباره کمک‌های معیشتی از رانندگان تاکسی و کارگران ساختمانی که شغل آنها در پی شیوع کرونا لطمه شدید دیده است، نام برده است اما رانندگان وسایل نقلیه سنگین نیز در پی شیوع کرونا با مشکلات زیادی مواجه هستند. محمد قلعه‌بان (رئیس انجمن صنفی رانندگان وسایل سنگین تبریز و حومه) با اعلام این خبر که در تبریز بیش از ۱۲۰۰ ماشین‌ سنگین صف انتظار برای تحویل بار هستند، گفت: بسته شدن مرزها و کمبود بار از دلایل عمده بیکاری رانندگان را تشکیل می‌دهد. 
کمک  ۸ هزار میلیاردی شرکت‌های حمل و نقل هوایی و زمینی 
همین آمار و ارقام نشان می‌دهد که جمعیت زیادی از رانندگان وسایل نقلیه سنگین هستند که در پی شیوع کرونا با مشکل جدی معیشتی مواجه هستند اما هنوز نمی‌دانند که مشمول کمک‌های معیشتی خواهند بود یا خیر. در عین حال شرایط مشمولیت پرداخت وام ۴ درصدی یک میلیون تومانی نیز نامشخص است. وضعیت دریافت یارانه کرونا برای رانندگان وسایل نقلیه نامشخص است این در حالی است که به گفته وزیر راه و شهرسازی؛ وزارت راه و شهرسازی برای حمایت از بخش حمل و نقل و کاهش آثار اقتصادی ویروس کرونا در این حوزه، اختصاص ۸ هزار میلیارد تومان تسهیلات برای شرکت‌های حمل و نقل هوایی، ریلی، جاده‌ای در بخش مسافری، شرکت‌های خدماتی در فرودگاه‌ها و پایانه‌ها، شرکت‌های مرتبط با فعالیت‌های بندری و آژانس‌های مسافری را در نظر گرفته است. 
آیا رانندگان ماشین سنگین مشمول وام ۴ درصدی هستند؟
حسن روحانی در توضیحات اخیر درباره کمک‌های دولتی در پی شیوع کرونا می‌گوید: یک رقمی مدنظر قرار دادیم به عنوان وام به اندازه یک میلیون تا دو میلیون تومان برای ۴ میلیون خانواده‌ای که آنها هم جزو اقشار کم درآمد هستند؛ نرخ این وام ۴درصد است و این هم به زودی برای خانواده‌ها اعلام می‌شود که بتوانند این وام را دریافت کنند.از همان ابتدا معیارهای کمک‌های معیشتی نامشخص بود. این عدم شفافیت آنهم در ارقام چند هزار میلیاردی که برای کارگران در نظر گرفته شده، خوشایند نیست. در مورد وام‌های یک میلیونی از ابتدا صحبت از رانندگان تاکسی و کارگران ساختمانی به میان آمد. به نظر می‌رسید کارگرانی شامل این وام‌ها خواهند بود که دولت سهم کارفرمایی برای آنها می‌پرداخت. بر این اساس احتمالاً رانندگان وسایل نقلیه سنگین نیز شامل کمک‌های معیشتی یک میلیونی باشند اما هنوز مشخص نیست در نبود سامانه جامع اطلاعات خانوار دولت چطور می‌خواهد تفکیک‌های دقیق را در پرداخت کمک‌های معیشتی اجرایی کند.  در حال حاضر رانندگان نیز باید منتظر پیامک شمولی وام یک میلیونی باشند. حسین میرزایی (سخنگوی تسهیلات حمایتی کرونا) گفت: مردم ابتدا صبر کنند تا از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با سرشماره v.refah پیامک دریافت کنند و سپس با سیم‌کارتی که به اسم سرپرست خانوار است، کد ملی سرپرست خانوار را به شماره ۶۳۶۹ پیامک کنند.در این خصوص حتی انجمن‌های صنفی رانندگان وسایل نقلیه سنگین نیز هیچ اطلاعات دقیقی ندارند. 
سرازیر شدن رانندگان حمل و نقل برون مرزی به پایانه‌های داخلی  
محمد قلعه‌بان درباره شرایط کار رانندگان وسایل نقلیه سنگین تبریز به ایلنا می‌گوید: از حدود ۴۵ روز قبل مرزها بسته شده است و رانندگان وسایل نقلیه سنگین، ترانزیت و کامیونت‌ها به سمت داخل شهرها سرازیر شده‌اند و بار خیلی کم است. او می‌افزاید: پایانه‌های داخلی پر از رانندگانی است که هم از نظر تامین معاش و هم خرید لوازم یدکی این روزها با مشکل مواجه هستند و اگر شرایط به همین منوال پیش برود، مشکلات جدی پیدا می‌کنند. خیلی از رانندگان به انجمن صنفی مراجعه می‌کنند و می‌گویند به علت مشکلات مالی و بدهکاری دچار مشکلات خانوادگی شده‌اند. حالا که کامیون‌های ترانزیتی هم در پایانه‌های داخلی کار می‌کنند، شرایط بدتر است.  به گفته این فعال صنفی؛ هنوز هیچ کمکی به دست راندگان نرسیده است. قرار بر این بود که کارت هوشمند رانندگان به صورت غیرحضوری تمدید شود که این اتفاق نیفتاد. قرار بود که تمهیداتی در مورد معاینه فنی رانندگان در نظر گرفته شود که آنهم همچنان بلاتکلیف است.  
۱۲۰۰ ماشین سنگین برای حمل بار در تبریز ثبت نام کرده‌اند
قلعه‌بان درباره مشکلات معیشتی این روزهای رانندگان می‌گوید: ۱۲۰۰ ماشین سنگین برای حمل بار در تبریز ثبت نام کرده‌اند و تعداد بارهایی که باید جابه‌جا شوند، به شدت کاهش یافته است. خاور و ترانزیت و کامیونت و انواع ماشین سنگین هزینه‌های استهلاک بالایی دارند. خیلی از کارخانه‌ها تعطیل شده‌اند و خرید مواد اولیه به دشت کاهش یافته است. همین امر در کاهش بار برای رانندگان بی‌تاثیر نبوده است.  به گفته او؛ رانندگان هر ماه چیزی حدود ۳۰۰ هزار تومان بابت حق بیمه پرداخت می‌کردند و دولت نیز سهم کارفرمایی می‌پرداخت. اما در چنین شرایطی که رانندگان نیاز به حمایت معیشتی دارند، عملاً بیمه هیچ خاصیتی برایشان نداشته است و بیمه بیکاری دریافت نمی‌کنند. طبق اظهارات رئیس انجمن صنفی وسایل نقلیه سنگین تبریز؛ در آذربایجان شرقی حدود ۴۲ هزار راننده وسایل نقلیه سنگین وجود دارد که در پی شیوع کرونا تعدادی زیادی از آنها با کاهش درآمد مواجه شده‌اند. او می‌افزاید: از طرفی رشد قیمت‌های لوازم یدکی ماشین‌های سنگین نیز فشار مضاعفی بر رانندگان است. مثلاً  فلنج ترمز (کاسه‌های ترمز) که دو تا سه ماه قبل از عید حدوداً ۲۵۰ هزار تومان بود الان به ۵۰۰ هزار تومان رسیده است. خیلی از لوازم یدکی با رشد قیمت مواجه بوده است.به گفته او؛ یکی از مشکلات رانندگان در تبریز این است که شرکت‌های حمل و نقل بیرون از سیستم اعلام بار پخش می‌کنند و از رانندگان شهرهای دیگر استفاده می‌کنند تا مبلغ کمتری بپردازند. به این طریق شرکت‌های حمل و نقل می‌توانند کمیسیون بیشتری بگیرند و پول کمتری به رانندگان غیربومی بدهند. دولت درباره تخصیص یارانه‌های کرونا به علت عدم شفافیت در معیارها امکان نظارت را از بین برده است. نه مردم می‌دانند که در چه حالتی در صورت عدم شمولیت در دریافت یارانه باید شکایت خود را در سامانه‌ها ثبت کنند و نه یارانه‌ها به تفکیک مشاغل مشخص شده است. دولت حتی با انجمن‌های صنفی در تخصیص یارانه‌ها و گرفتن اطلاعات از وضعیت معیشتی خانوار همکاری خاصی ندارد. در چنین شرایطی روزگار سخت رانندگان وسایل نقلیه سنگین در ایام شیوع کرونا چگونه باید بگذرد؟