به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۱۵:۳۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۱/۳۰ ساعت ۱۰:۲۷
کد مطلب : ۲۱۱۰۸۶

نکات تربیتی کودکان در ایام قرنطینه خانگی

گروه جامعه: در این روز‌ها با بحرانی به نام کرونا دست و پنجه نرم می کنیم. به هرطرف که نگاه می کنیم صحبت از مهمان ناخوانده‌ای است، که سفرش را از چین به دور دنیا آغاز کرده و چند وقتی است که کوله بارش را در کشور ما پهن کرده و تمام ابعاد زندگی ما را تحت تاثیر قرار داده است و همگی را ناچار به تغییر سبک زندگی کرده است.
نکات تربیتی کودکان در ایام قرنطینه خانگی
بنا به گفته‌ های سازمان بهداشت جهانی و ستاد ملی مقابله با کرونا ، بهترین راه مبارزه و پیشگیری از این ویروس منحوس، در خانه ماندن یا قرنطینه‌ی خانگی است؛ که می توان این محدودیت در خانه ماندن را به فرصت تبدیل کرد و آن را یک توفیق اجباری دانست ، برای آنکه زمان بیشتری را به خود و اعضای خانواده به دور از دغدغه‌های ذهنی روزمره و شغلی اختصاص بدهیم.در این ایام هر کدام از ما راهی را برای گذراندن اوقات خود در خانه انتخاب می کند مانند گوش دادن به موسیقی و ورزش درخانه که باعث می شود حال خوبی داشته باشیم و هورمون‌های شادی آور ترشح شوند.
کودکان در حصار قرنطینه‌ خانگی
در کنار ما کودکانی زندگی می کنند که سبک زندگیشان تغییر کرده، همچنین در معرض اطلاعاتی قرار گرفته اند که جز ترس و وحشت فایده‌ای برایشان ندارد، زیرا کودکان قادر به درک، تجزیه و تحلیل این اطلاعات نیستند پس لازم است که بیشتر حواسمان را به کودکان اطرافمان بدهیم و از آنها بیش از پیش مراقبت کنیم.
عباس امان الهی عضو هیئت رئیسه‌ی انجمن مشاوره ایران درخصوص بحران کرونا و کودکان  گفت: برای توضیح این بیماری به کودکان، از خلاقیت خود استفاده کنید و متناسب با سن کودکان، تجربیات و علاقمندی آنان، برایشان توضیح بدهید. همچنین می توان از این روش ها استفاده کرد:
۱ _ قصه (ساده‌ ترین راه برای توضیح مسائل گوناگون به کودکان قصه گویی است)
۲ _ نقاشی
۳ _ بازی
امان الهی افزود: والدین باید جلوی بمباران اطلاعاتی کودکان را بگیرند و به سوال‌ های کودکان با دقت، صبر، حوصله پاسخ دهند، همچنین با کودکان خود بیشتر وقت بگذرانید و دلیل تغییر سبک زندگی را متناسب با درک کودک برای او بازگو کنید.او بیان کرد: کودکان در شرایط گوناگون، حوادث و روابط موجود در دنیای اطراف را می فهمند، ولی میزان فهم آن‌ها بستگی به سطح رشد شناختی شان دارد.امان الهی با توجه به اضطراب و ترس کودکان در شرایط بحرانی خاطرنشان کرد: برای مدیریت اضطراب و ترس کودکان می توان از راهکار‌های زیر بهره برد:
 زندگی خود رانظم بدهید، بی نظمی یکی از عوامل ایجاد استرس می باشد و تعطیلی مدارس، مهدها برنامه زندگی کودکان را مختل نموده در نتیجه نیازمند برقراری نظم در زندگی هستند. والدین برای کودکان وقت بیشتری را اختصاص بدهند بخصوص برای بازی کردن، درکنار بازی و سرگرمی مسائل آموزشی کودکان فراموش نشود و به آن‌ها احساس امنیت و آرامش بدهید. با توجه به تعطیلی مهد کودک‌ها، مدارس و دور شدن کودکان از دوستان و همکلاسی هایشان، بهتر است برای کاهش استرس شرایط ارتباط تلفنی کودک با دوستانش را فراهم کنید.
مدیریت بحران کرونا درخانواده
دکتر روح الله سعادت زاده مدرس دانشگاه شهید چمران اهواز هم گفت: والدین در شرایط بحرانی باید سبک زندگی عادی قبلی خود را به طور موقت تغییر  داده و سبک مدیریت بحرانی را در ارتباط با فرزندان خود بکار بگیرند.
سعادت زاده درخصوص مطرح نمودن بحران به دانش آموز گفت: بهتر است گذرا بودن بحران کرونا برای دانش آموزان توضیح داده شود و دانش آموز برای آینده تشویق شود تا امید خود را از دست ندهد و نیز کلید اصلی امید به زندگی و آینده، قدرت اراده است.او افزود: نیاز‌های نوجوانان و جوانان با نیاز‌های والدین متفاوت است، بعضی از والدین در خانه ماندن را زمان مناسبی برای استراحت و آرامش در نظر می گیرند ولی فرزندان بخصوص دانش آموزان نوجوان، تجربه خوبی از ماندن در خانه ندارند و این عدم رضایت نوجوانان به خاطر شرایط سنی و نیاز‌های آنان می باشد.
سعادت زاده ادامه داد: رفتار والدین باید به گونه‌ای باشد که دانش آموزان متوجه شوند دلیل دیگری به غیر از والدین، آنها را در خانه ماندگار کرده و شرایط کنونی کشور ایجاب می کند که در خانه بمانند و همین به سلامت افراد در خانواده کمک می کند.
مدرس دانشگاه شهید چمران اهواز با توجه به جنبه‌ی مثبت در خانه ماندن خاطرنشان کرد: در خانه ماندن می تواند منتج به رسیدن به تصمیماتی از قبیل:
 با یکدیگر تصمیم بگیرند چگونه از ویروس  پیشگیری نمایند؟
 درخانه چه سرگرمی‌هایی داشته باشند؟
چگونه برای دروس فرزندان برنامه ریزی کنند؟
 چه فیلم‌هایی را به اتفاق همدیگر تماشا کنند؟
 مدیریت مالی خانواده چگونه باشد؟
 کدام نیاز‌ها در اولویت هستند؟
نه تنها رسیدن به تصمیم مشترک در این امور احساس مسئولیت را بین اعضای خانواده بیشترمی کند بلکه مسئولیت پذیری و وظیفه شناسی والدین و فرزندان را بالا می برد.
خستگی ناپذیری باوجود بحران
غلامحسین کرمزاده دبیر انجمن علمی فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه شهیدچمران اهواز در خصوص فعالیت‌های خود در ایام شیوع ویروس کرونا  گفت: در ابتدای ایام اعمال محدودیت‌های تردد در مبادی ورودی شهر‌ها و استان‌ها به همراه گروه‌های جهادی بسیج و بهداشت به صورت خودجوش اقدام به پایش در محور‌های ورودی استان بوشهر نمودیم.کرم زاده ادامه داد: در ایام ابتدایی قرنطینه‌ی خانگی همراه پدرم با رعایت اصول بهداشتی گردافشانی نخیلات خرما را در باغ‌های متعلق به نیاکانم را انجام دادیم.او افزود: ایام قرنطینه‌ی خانگی برای بنده یک فرصت طلایی محسوب می شود که بتوانم برای آزمون کنکور ارشد آماده شوم، بنده زمانی را به مطالعه‌ی آزاد کتاب با موضوعات مختلف اختصاص می دهم همچنین تمام سعی بنده این هست که از فرصت پیش آمده به نحو احسن استفاده کنم وسطح علمی خود را ارتقا ببخشم.وقت طلاست و باید از هر لحظه‌ی آن به بهترین نحو ممکن استفاده کرد و بنا به گفته‌ی امام علی (ع): فرصت، چون ابرمیگذرد پس فرصت‌های کار خوب را غنیمت شمارید.درنتیجه، درخانه ماندن و رعایت اصول بهداشتی بهترین سلاح برای مقابله با کرونا ویروس است، زیرا که توجه نکردن به این دو سلاح باعث هدر رفتن زحمات کادر درمان این سفیدپوشان جان برکف خواهد شد، در نهایت امید و توکلمان به خداوندی باشد که در تمامی شرایط در کنار بنده هایش بوده است.