به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۲۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۱/۳۰ ساعت ۲۰:۲۹
کد مطلب : ۲۱۱۲۲۵
آقایان مسئول؛ چرا مردم را بخاطر یك وام یك‌میلیونی به این روز انداختید؟

صفوف فشرده خرید سیم‌کارت برای تكمیل مراحل وام یک میلیونی!

صفوف فشرده خرید سیم‌کارت برای تكمیل مراحل وام یک میلیونی!
گروه جامعه: سرپرستان خانواری که سیمکارت به نامشان نیست برای دریافت وام یک میلیون تومانی دولتی مجبور به حضور فیزیکی و فشرده در دفاتر پیشخوان هستند و این در حالی است که کرونا در کمین شهروندان نشسته است.
 

به گزارش ایسنا، با وجود اینکه همه متخصصان عرصه درمان و پزشکی توصیه بر عدم ازدحام جمعیت می‌کنند، این روزهای شاهد تجمع بالا و فشرده مردم در دفاتر پیشخوان دولتی و خدمات عمومی هستیم.
ستاد شناسایی مشمولان طرح حمایت معیشتی با اعلام دولت مبنی بر ارائه وام یک میلیون تومانی به یارانه بگیران طی اطلاعیه‌ای تاکید کرد که شماره سیمکارت ارائه شده باید به نام سرپرست خانوار باشد.
این امر موجب شده که سرپرستانی که سیمکارت به نام آنها نیست، به تب و تاب افتاده و از قافله دریافت کنندگان وام عقب نمانند؛ سرپرستانی که تعدادشان اندک نیست و در کل کشور به ۲.۵ میلیون نفر می‌رسد.
همه این‌ها در حالی است که مهلت ارسال پیامک تا ۱۸ اردیبهشت تمدید شده و اگر تا این تاریخ اقدام شود، وام پس از ماه مبارک رمضان پرداخت می‌شود. با مشاهده میدانی که در چند دفتر پیشخوان داشتیم، تعداد جمعیت بالایی را شاهد بودیم که بدون توجه به خطر کرونا به صورت فشرده و دوشادوش هم ایستاده بودند. در چنین شرایطی که باید بیشتر از هر زمان دیگر به رعایت اصول بهداشتی پرداخت، لازم است تمهیدات مناسب برای کاهش حضور فیزیکی مردم از طریق بهره گیری از خدمات الکترونیکی انجام شود.
وزیر ارتباطات کشورمان امروز از اپراتورها به دلیل صف‌های فشرده مردم برای خرید سیمکارت انتقاد کرد و خواستار توقف فوری این وضعیت شد. محمدجواد آذری جهرمی در صفحه توییتر خود نوشت: «‏آقای اپراتور! مردم نباید برای تهیه‌ی سیم‌کارت رایگان در این شرایط کرونا در دفاتر ارتباطی، صف بکشند. همین الان باید این فرآیند «متوقف» شود. از مردم آنلاین ثبت‌نام کنید و با پست سیمکارت را به منازل آنها برسانید. خدمت رسانی خود به مردم «باید» با دستورالعمل های وزارت بهداشت باشد.»

در حالی که وزیر ارتباطات تاکید کرده که سریعا باید این روش متوقف شود و ثبت نام از مردم به صورت آنلاین صورت گیرد، شرکت مخابرات استان قم اعلام کرده است که حضور فیزیکی افراد در دفاتر برای دریافت سیمکارت گریزناپذیر است و ما تنها می‌توانیم برخی از سرپرستان کهن‌سال و آسیپ پذیر را شناسایی کرده و به آنها در مقابل درب منزل خدمات ارائه دهیم و این کار به صورت محدود امکان پذیر است. پرواضح است که در صورتی می توان از شهروندان انتظار رعایت موارد بهداشتی داشت که هزینه در خانه ماندن برای آن ها کاهش یابد، اما اینکه به دلیل فقدان زیرساخت الکترونیکی مردم به سمت اجتماعات سوق داده شوند و از سوی دیگر از آن‌ها انتظار عدم حضور در اجتماعات وجود داشته باشد، تناقضی آشکار است.

خبرگزاری ایرنا هم در گزارشی که روز شنبه ۳۰ فروردین از شهر قم منتشر کرده، این صف‌ها را «نقض جدی طرح فاصله‌گذاری اجتماعی هوشمند» خوانده که «بستر بسیار مساعدی را برای شیوع بیشتر کرونا فراهم کرده است». به گزارش این خبرگزاری، حضور این افراد برای دریافت سیم‌کارت رایگان برای وام یک میلیون‌ تومانی، «عملا تمام طرح‌ها و برنامه‌ریزی‌های مربوط به فاصله‌گذاری اجتماعی را نقش بر آب کرده است».

ایرنا همچنین در گزارشی از اراک به بروز این مشکل اشاره کرده است. لادن مهدوی هزاره، مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان مرکزی با اشاره به «حضور گسترده مردم»، خواستار توجه مسئولان به این موضوع شده است. مشخص نیست چرا چنین روندی پیش از اتخاذ این تصمیم به اوپراتورهای مسئول تحویل سیم کارت به مردم اعلام نشده است. دولت، در روزهای گذشته اعلام کرد که به آسیب‌دیدگان بحران کرونا یک میلیون تومان وام قرض‌الحسنه پرداخت می‌کند. افراد متقاضی باید ابتدا یک سیم کارت رایگان دریافت کنند و بعد از طریق این سیم‌کارت برای درخواست وام، پیامک ارسال کنند. این روند سبب شده است که روز شنبه تعداد زیادی از متقاضیان وام به مراکز تحویل سیم کارت مراجعه کنند و صف‌های طویل به وجود آید. از سوی دیگر، علی خدادادی، مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان درباره رعایت نکردن فاصله اجتماعی و «تشکیل اجتماعات» در این استان هشدار داده و گفته است این روند «به زودی موجب افزایش مبتلایان به ویروس کرونا در این استان خواهد شد».
در خاتمه باید از مسوولان كشور پرسید: آقایان مسئول؛ در حالیكه در بسیاری از ممالك جهان، دولتها به صورت بلاعوض در حال كمك به شهروندان خود در دوران قرنطینه هستند، شما چرا مردم را بخاطر یك وام یك‌میلیونی به این روز انداختید كه حتی به سلامتی خود نیز برای دریافت این چندرغاز مبلغ وام، بی‌توجهی می‌كنند و ...؟!

مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۹/۰۱/۳۰ ۲۳:۵۳
یک میلیون ضمانت نمیخواد. دلارهای بیت المال که به اقایان برادر معاون اول و غیره دادید ضمانت میخواست. ..... باید پاسخ بدن. (366299)