به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۱/۳۱ ساعت ۱۴:۴۰
کد مطلب : ۲۱۱۲۵۲
آماده ارسال هزاران ونتیلاتور (دستگاه تنفس مصنوعی) به ایران هستیم

ترامپ: ایرانی‌ها خواهان گفت‌وگو هستند اما جان كری نمی‌گذارد

اگر چین آگاهانه مسئول شیوع کرونا باشد، باید پیامدهای آن را نیز بپذیرد
گروه بین‌الملل: رئیس‌جمهور آمریکا با بیان اینكه، ایران خواستار گفت‌وگو است، جان کری وزیر خارجه اوباما را متهم کرد که نمی‌خواهد ایران توافق دیگری داشته باشد.
ترامپ: ایرانی‌ها خواهان گفت‌وگو هستند اما جان كری نمی‌گذارد
 
دونالد ترامپ عصر شنبه در نشست خبری روزانه که درباره کرونا برگزار شده بود، در پاسخ به این سوال مطرح کرد که در روزهای اخیر اتفاقاتی از سوی دشمنانی همچون کره شمالی، روسیه، چین و ایران رخ داده و با نیروی هوایی آمریکا بازی کرده‌اند. پیام شما برای این کشورها چیست؟ وی افزود: وقتی به کاخ سفید آمدم، ایران یک مرکز ترور بود. ما ۱۸ نقطه درگیری داشتیم. در همان هفته نخست درباره ایران پرسیدم که آنها گفتند ۱۸ نقطه درگیری در یمن، سوریه و عراق داریم.

رئیس جمهوری آمریکا با این ادعا که ایران اکنون نسبت به متفاوت شده است، ادامه داد: من توافق (هسته‌ای) را متوقف کردم که فاجعه بار بود. آنها خواهان گفت‌وگو هستند. (جان) کری یک توافق منعقد کرد و نمی‌خواهد آنها توافق دیگری داشته باشند. ترامپ با بیان اینکه کری مبدع توافق بود، افزود: به ایران ۱.۸ میلیارد دلار پول نقد دادند. شما می‌توانید این اتاق را ۱۰ بار با اسکناس ۱۰۰ دلاری پر کنید در حالیکه اتاق کوچکی نیست. فکر می‌کنم این اقدام یک نقض بزرگ بود و اگر برای جان کری نبود، ما یک توافق داشتیم.
رئیس‌جمهوری آمریکا با تکرار این ادعا که وقتی وارد کاخ سفید شدم ایران در حال گرفتن کل خاورمیانه بود، گفت الان ایرانی‌ها فقط می‌خواهند زنده بمانند. آنها هر هفته اعتراض می‌کنند.

ترامپ افزود: من پیشنهاد کرده‌ام که در صورت تمایل به آنها کمک کنم. اگر آنها به ونتیلاتور احتیاج داشته باشند، و درخواست کنند، ما
ایرانی‌ها می‌خواهند یک توافق منعقد کنند اما به نظر من، او (جان کری) به آنها می‌گوید صبر کنید، شاید ترامپ باخت و شما می‌توانید مذاکره کنید
هزاران دستگاه تنفس مصنوعی داریم که برای آنها می‌فرستیم. در اینجا انباری از دستگاه‌های تنفس مصنوعی داریم و شروع به ارسال آنها می کنیم تا بیمارستان ها بتوانند انبار خود را پر کنند. نیویورک این کار را نکرد و من آن را درک می کنم. ایرانی‌ها نمی‌خواهند با ما درگیر شوند. ترامپ با بیان این که اکنون ایران کشوری متفاوت شده است، اضافه کرد: آنها می‌خواهند یک توافق منعقد کنند اما به نظر من، او (جان کری) به آنها می‌گوید صبر کنید، شاید ترامپ باخت و شما می‌توانید مذاکره کنید. رئیس جمهوری آمریکا درباره روسیه هم گفت: ما روابط خوبی با روسیه داریم و درباره توافق نفتی با همدیگر کار کردیم. همچنین من با شاه سعودی و رئیس جمهوری روسیه هم تلفنی صحبت کردم. ما به توافقی رسیدیم که برای آنها، عربستان سعودی و ما بسیار مهم بود.

ترامپ افزود: رئیس جمهوری پوتین بسیار شخص محترمی است. انجام این کار مهم بود. شاه (سعودی) عالی بود. ما مکزیک را هم آوردیم. وی درباره کره شمالی هم گفت: می‌بینم موشک‌های برد کوتاه را آزمایش می‌کنند. آنها مدت‌هاست که این کار را انجام می‌دهند. اخیرا یادداشت خوبی از او دریافت کردم. این یک یادداشت خوب بود، فکر می‌کنم خوب کار می‌کنیم. اگر در انتخابات پیروز نمی‌شد، آمریکا با کره‌شمالی در جنگ بود. اما من رابطه خوبی با رهبری این کشور دارم و این که رابطه‌ای خوب باشد، چیز بدی نیست. ب
ترامپ در پاسخ به سوالی درباره چین نیز گفت، مسأله اصلی این است که آیا شیوع ویروس کرونا در ووهان چین یک اشتباه بود که از کنترل خارج شد یا به صورت عمدی صورت گرفت. رابطه ما با چین تا زمانی که آنها این کار را انجام دادند، خوب بود.به گفته ترامپ، اگر چین آگاهانه مسئول شیوع ویروس کرونا باشد، باید پیامدهای آن را نیز بپذیرد.