به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۱:۰۳
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۸/۲۲ ساعت ۱۲:۰۹
کد مطلب : ۲۱۱۴۰

برخی از توبره و آخور خوردند باز هم معترضند!

گروه فرهنگ و هنر:​ کارگردان فیلم سینمایی «تردست» معتقد است سمت و سوهای جناحی در دست‌یابی به بودجه اهمیت بالایی دارد و بر همین اساس برخی از هر سو بودجه دریافت کردند، اما باز هم معترض شدند.
برخی از توبره و آخور خوردند باز هم معترضند!
محمدعلی سجادی، فیلمسازی که مدتی است به دلیل شرایط ایجاد شده برای تولید فیلم امکان ساخت اثری تازه به دست نیاورده است. او  درباره ورود بخش خصوصی به عرصه سرمایه‌گذاری فیلم اظهار کرد: «نفس سرمایه‌گذاری روی ساخت فیلم سینمایی امری پسندیده است، اما مشکل در اینجاست که سرمایه‌گذاران در این عرصه امنیتی برای بازگشت سرمایه‌شان ندارند. موضوع دیگر این است که اقتصاد سینمای ایران دولتی است و همین سینمای دولتی آسیب‌هایی به همراه دارد.» او ادامه داد: «نکته اقتصاد دولتی سینما در این است: آنان که از حمایت‌های دولتی بهره برده‌اند و همچنان می‌برند، خود پنبه سینمای دولتی را می‌زنند. آنان داعیه استقلال دارند، اما فراموش نکرده‌ایم که هر کدام به چه ترتیب فیلمساز شده‌اند و از چه امکاناتی برخوردار بوده‌اند. اینکه حوزه هنری، بنیاد سینمایی فارابی و یا بانک‌ها و نهادها و افراد مختلف در سینما سرمایه‌گذاری کنند اتفاق بسیار خوبی است، اما مسئله شکل این همکاری‌ها است. بحث و صحبت ما بر سر این است که این پول‌ها به دست چه کسانی می‌رسد؟»

او با اشاره به تحریم اکران برخی از فیلم‌های سینمایی از سوی حوزه هنری اظهار کرد: «حوزه هنری از بخش‌هایی است که در زمینه ساخت فیلم سینمایی از افراد حمایت می‌کند، اما در اینجا دو نکته وجود دارد. اول ماجرای تحریم اکران برخی فیلم‌ها از سوی حوزه هنری بود که به نظرم من این توپی بود که از زمین جواد شمقدری شلیک شد و برخی افراد فرصت‌طلب که از توبره و آخور می‌خوردند و سوء‌استفاده می‌کنند به این موقعیت دامن زدند. نکته بعدی این است که حوزه هنری برای ساخت فیلم به هر کسی بودجه نمی‌دهد.» سجادی ادامه داد: «فارابی هم طبق سمت و سوی جناحی به افراد پول می‌دهد و در عین حال در این میان افرادی هم هستند که پول می‌گیرند و صدایش را در نمی‌آورند. در این میان انتظار کمک از ارگان‌ها و نهادها می‌رود تا برای ساخت فیلم‌ها اقدام کنند و از فیلمسازان حمایت به عمل آورند، اما در این وضعیت هم فیلمی همانند اثر کیانوش عیاری تولید می‌شود که آن هم اجازه نمایش به دست نمی‌آورد.»

او درباره ورود سرمایه‌گذاران غیردولتی اظهار کرد: «نکته این است که پول‌ها بر اساس شایسته‌سالاری به هنرمندان تعلق نمی‌گیرد. معمولا کسانی که شبیه افراد صاحب پول فکر نمی‌کنند، از کمک‌ها و حمایت‌ها بهره‌ای نمی‌برند. متاسفانه رویکرد جناحی بیش از هر چیز در شکل تعلق گرفتن بودجه نقش ایفا می‌کند.» این کارگردان در پایان سخنانش گفت: «اینکه تصور کنیم در زمینه اختصاص سرمایه به فیلمسازان بی‌عدالتی وجود نداشته باشد، یک امر محال است؛ اما به دوستانی که تهمت می‌زنند یک توصیه دارم، مقابل آیینه بایستند و تصویر خودشان را ببینند و به خاطر بیاورند که کجا فیلم ساختند.»
مرجع : خبرآنلابن

۱۳۹۲/۰۸/۲۲ ۱۳:۴۲
عنوان بسیار به جایی بود. آورین (168632)
۱۳۹۲/۰۸/۲۲ ۲۳:۳۷
تا کی بد دهنی؟ مسلمانی فراموش شده است. (168853)