به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۳:۵۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۲/۰۱ ساعت ۱۰:۵۶
کد مطلب : ۲۱۱۴۶۰

هجوم ویلاسازان غیربومی به منطقه کوهپایه کرمان

گروه جامعه: کوهپایه منطقه‌ای خوش آب و هوا و بکر در شرق شهر کرمان است که تا این شهر ۳۳ کیلومتر فاصله دارد و متشکل از ده‌ها روستای مختلف است. جاری بودن چندین رودخانه که در اکثر روزهای سال پر آب هستند و وجود چشمه‌سارها و جوی‌ها، این منطقه را در زمره زیباترین جاذبه گردشگری کرمان قرار داده است.
هجوم ویلاسازان غیربومی به منطقه کوهپایه کرمان
به گزارش مهر، در روستاهای این منطقه چه در جلگه مرکزی و چه در روستاهای کوهستانی از جمله ده لولو، انارستان وامق‌آباد و ده‌شیب و ده‌ها روستای زیبای دیگر کمتر اثری از مزرعه و باغ و حیوانات اهلی روستاییان می‌بینید، دیگر خبری از خانه‌های سنتی روستایی‌ها هم نیست. تا چشم کار می‌کند ویلا ساخته شده و سقف‌های رنگارنگ شیروانی ویلاهای چند میلیاردی جای خانه‌های ساده روستاییان را گرفته است.
ساخت‌وساز در دامنه کوه‌ها و تپه‌ها
دیگر زمینی برای خرید و فروش و ساخت ویلا باقی نمانده است شاهد ساخت‌وساز بر روی کوه‌ها و تپه‌ها هستیم و در کنار تخریب منابع طبیعی و حیات وحش منطقه هر روز از تعداد مزارع و باغ‌ها کاسته می‌شود. مشخص نیست چرا مسئولان مربوطه محلی و شهرستانی و اداره مسئول در اجرای طرح‌ هادی و روستایی در این خصوص ورود نمی‌کنند.ساخت‌وساز در بستر رودخانه‌ها با توجه به سیل‌خیزی منطقه و همچنین دامنه کوه‌ها با توجه به زلزله‌خیز بودن کرمان مخاطره‌ای است که گویا کسی آن را جدی نمی‌گیرد.  تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی به مسکونی و حصارکشی باغ‌ها و ساخت‌وساز در پس دیوارهای بلندی که دور باغ‌های قدیمی و ویلاهای جدید انجام می‌شود مشکل دیگری است که گریبان این روستاها را گرفته است.ساخت‌وسازهای بی‌رویه و بدون توجه به زیرساخت‌های کوهپایه، در طول تابستان تأمین آب را با مشکل جدی مواجه کرده است.
زمین‌های کشاورزی بسیار محدود شده‌اند
محمد یکی از سالمندانی که در کنار خیابان به تماشای رفت و آمد خوش‌نشین‌های کوهپایه نشسته، گفت: زمینی برای کشاورزی باقی نمانده است و تمام زمین‌ها به افرادی که از شهر به روستاها آمده‌اند فروخته شده و ما هم بیکار شده‌ایم. اکثر روستاییان ترجیح می‌دهند زمین‌ها را به متقاضیان بفروشند چون درآمد کشاورزی ما بسیار اندک است.وی ادامه داد: اگر سری به وامق‌آباد بزنید می‌بینید زمین‌های کشاورزی روستاییان حالا دیوار و سیمان و آجر شده است. در حالی که کشاورزان خانهنشین شده‌اند، شهرنشین‌ها در حال تفریح هستند و این سرنوشت اکثر روستاهای کوهپایه است.
جمعیت کوهپایه بومی نیست
زهرا یکی دیگر از روستاییان کوهپایه بیان کرد: در برخی از مناطق ویلاسازان در بالای تپه‌ها شروع به ساخت‌وساز کرده‌اند و حتی جاده بر روی تپه‌های بزرگ ایجاد می‌کنند. اینها را مسئولان محلی و استانی نمی‌بینند؟وی ادامه داد: جمعیت کوهپایه دیگر بومی نیست بلکه اکثر از شهرهای مختلف حتی از سیستان و بلوچستان و هرمزگان و یزد به روستاهای این منطقه می‌آیند و زمین‌های کشاورزی یا خانه‌های قدیمی روستاییان را می‌خرند. چون اکثر مردم بومی با مشکل مالی مواجه هستند ترجیح می‌دهند با فروش زمین‌ها برای خود کسب درآمد کنند.علی یکی از جوانان روستایی اظهار کرد: بافت جمعیتی و فرهنگی روستاها عوض شده و عده‌ای افراد خوش‌گذران در روزهای پایان هفته و تعطیلات به روستا می‌آیند.  دیگر خبری از کشاورزی نیست و مردم بومی چون مصرف آب ویلاها به دلیل ساخت استخر زیاد است، برای تأمین آب آشامیدنی و کشاورزی با مشکل مواجهند.وی گفت: در گذشته اینجا مملو از باغ‌های میوه و جویبار بود اما الان جوی‌ها از وسط ویلاها رد می‌شود و باغ‌های میوه هم به حیاط خانه‌ها تبدیل شده است. از استاندار کرمان می‌خواهیم با ورود به این مساله عملکرد مسئولان در این خصوص را بررسی کند.  مسئولان جوابگو باشند که چرا ساخت‌وساز در جلگه شمالی و جنوبی ده‌شیب اینقدر گسترده شده است؟  
باید منتظر ماند و دید اداراتی که مسئول ساخت‌وسازهای روستایی هستند و دهیاری‌هایی که در این روستاها وجود دارند، چرا جلوی ساخت‌وسازهای بی‌رویه را نمی‌گیرند.