به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۲/۰۲ ساعت ۰۸:۳۱
کد مطلب : ۲۱۱۵۹۴
قیمت نفت آمریکا برای تحویل در ماه مه رایگان شد!

بی‌سابقه‌ترین سقوط تاریخ؛ چرا قیمت نفت منفی شد؟

گروه اقتصادی: در اتفاقی بی سابقه قیمت نفت پایه وست تگزاس برای تحویل در معاملات آتی منفی شد.
بی‌سابقه‌ترین سقوط تاریخ؛ چرا قیمت نفت منفی شد؟
به گزارش ایسنا، برای نخستین بار در تاریخ معاملات بورس نیویورک، قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت منفی شده  با بیش از ۲۵۳ درصد کاهش به منفی ۲۹ دلار رسیده است. البته باید توجه داشت که این قیمت‌ها نهایی نیست و باید تا بسته شدن وال استریت  برای قیمت معین صبر کرد. این قیمت مربوط به معاملات آتی ماه می است و چنین سقوط قیمتی از سال ۱۹۴۶ میلادی تاکنون بی سابقه بوده است.به نوشته بلومبرگ، صفر شدن ظرفیت ذخیره‌سازی نفت بیشتر خریداران و تولیدکنندگان آن هم در زمانی که تقاضای خرید نفت به دلیل شیوع کرونا و تعطیلی بخش بزرگی از کسب و کارها به یکی از کمترین سطوح یک دهه اخیر رسیده است از اصلی‌ترین دلایل این سقوط بی سابقه هستند.
میشل تران، مدیر بخش انرژی در موسسه آر بی سی کپیتال مارکتس گفت: در کوتاه مدت شانس خیلی کمی برای جلوگیری از ریزش بیشتر قیمت‌ها وجود دارد چرا که پالایشگاه‌ها از سفارش و پذیرش نفت جدید امتناع می کنند.از ابتدای امسال تاکنون قیمت نفت عمدتا نزولی بوده است و حتی توافق کشورهای بزرگ صادرکننده نفت موسوم به اوپک پلاس نیز نتوانسته است این روند را تغییر دهد. با این حال بعید است قیمت نفت در سطح منفی مدت زیادی دوام آورد چرا که هم تولید نفت با سرعت زیادی رو به کاهش است و هم تقاضا برای خرید احتمالا به دنبال کاهش محدودیت‌های قرنطینه‌ای به تدریج زیاد خواهد شد. تنها در آمریکا شرکت‌های استخراج کننده نفت ۱۳ درصد ظرفیت استخراجی خود را طی یک هفته کاهش داده‌اند. نفت برنت دریای شمال نیز با ریزش شدید ۸.۴۴ درصدی مواجه شده و به ۲۵.۷۱ دلار رسیده است.بر اساس این گزارش، قیمت‌ها مربوط به معاملات بورس نیویورک است و بورس‌های آسیا و اروپا از ساعتی دیگر فعالیت خود را آغاز خواهند کرد.

قیمت نفت آمریکا برای تحویل در ماه مه رایگان شد
علت اینکه افت قیمت نفت آمریکا بیشتر از نفت برنت بوده، به این نکته بر‌ می‌گردد که تاسیسات ذخایر نفت آمریکا در حال پر شدن است.
قیمت نفت آمریکا روز دوشنبه اول اردیبهشت برای تحویل در ماه مه تا ۳۰۰ درصد نسبت به روز جمعه سقوط کرد و در برخی لحظات تا منفی ۳۷ دلار سقوط کرد که این موضوع در تاریخ نفت بی‌سابقه‌ است. افت قیمت نفت آمریکا به زیر صفر به این معنی است که تولیدکننده‌های آمریکایی در ازای تحویل نفت نه تنها پولی از مشتریان نمی‌گیرند، بلکه پولی هم می‌دهند تا مشتریان آن را تحویل گرفته و حمل کنند. علت امر به این نکته بر‌ می‌گردد که تاسیسات ذخایر نفت آمریکا در حال پر شدن است و نفت مازاد تولیدی کشور نه فروش می‌رود و نه قابلیت ذخیره‌سازی دارد و نگهداری آن به دردسری برای تولیدکننده‌ها تبدیل شده است. ذخیره نفت در نفتکش‌ها نیز هزینه‌بر است و تولیدکننده‌های آمریکایی الان نه تنها آماده تحویل رایگان نفت هستند، حتی پیشنهاد می‌کنند که پولی پرداخت کنند تا مشتریان محموله‌ها را تصاحب کرده و هزینه نگهداری و حمل آن را خود بر عهده بگیرند.
قیمت نفت شاخص برنت نیز تا ۲۵ دلار سقوط کرد. قیمت نفت آمریکا در اوایل روز دوشنبه ۱۷ دلار بود. بر اساس برآورد آژانس بین‌المللی انرژی، با شیوع گسترده کرونا و قرنطینه نیمی از مردم جهان، تقاضای جهانی نفت هم اکنون حدود ۳۰ میلیون بشکه در روز، معادل ۳۰ درصد کاهش یافته است. اوپک و کشورهای ‌هم‌پیمان به رهبری روسیه اخیرا توافق کردند تولید روزانه خود را برای ماه‌های مه و ژوئن ۹.۷ میلیون بشکه کاهش دهند. آمریکا، نروژ، کانادا و برخی دیگر از کشورهای تولیدکننده نفت نیز متعهد شده‌اند تولیدشان را ۳.۷ میلیون بشکه کاهش دهند و ۲۰ اقتصاد بزرگ جهانی نیز متعهد به خرید و ذخیره‌سازی ۲۰۰ میلیون بشکه نفت طی دو ماه شده‌اند.  بدین ترتیب انتظار می‌رود در ماه‌های مه و ژوئن روزانه نزدیک به ۲۰ میلیون بشکه، معادل ۲۰ درصد از تقاضای جهانی، از بازارها حذف شود.
با این‌حال هنوز هم برآوردها حاکی از تولید حجم عظیمی از نفت مازاد در جهان طی دو ماه آتی است. تنها نفت خام مازاد نیست که به صورت انبوهی به بازارها سرازیر شده است. شرکت اطلاعات انرژی و ردیابی نفتکش‌ها، کپلر، به رادیو فردا گفته است در ماه آوریل ۲۴ میلیون بشکه محصولات نفتی اضافی فقط در نفتکش‌ها انبار شده و حجم محصولات نفتی انبار شده در نفتکش‌ها از ابتدای ماه گذشته تاکنون به بالای ۵۸ میلیون بشکه رسیده است. هنوز معلوم نیست کشورهای متعهد به کاهش تولید، تا چه میزان به تعهدشان پای‌بند باشند، اما قیمت‌های نفت در بازارهای جهانی نشان می‌دهد که مشتریان نفتی امید به قطع تولید نفت مازاد در جهان ندارند. در این میان خبرگزاری رویترز با استناد به منابع مطلع گزارش داده دولت روسیه به شرکت‌های نفتی این کشور دستور داده است تا تولید نفت را نسبت به ماه فوریه ۲۰ درصد کاهش دهند.
تولید نفت روسیه در ماه فوریه ۱۱.۲۹ میلیون بشکه بود و اگر ۲۰ درصد تولیدش را کاهش دهد، تولید ماه مه و ژوئن این کشور ۹ میلیون بشکه در روز خواهد بود که ۵۰۰ هزار بشکه بالاتر از رقمی است که این کشور برای تولید متعهد شده بود. بر اساس توافق اوپک و کشورهای هم‌پیمان، روسیه متعهد شده بود تولید خود را در ماه‌های مه و ژوئن، حدود ۲۳ درصد نسبت به سطح تولید اکتبر ۲۰۱۸ (نه فوریه سال جاری) کاهش دهد و به ۸.۵ میلیون بشکه در روز برساند. بر اساس برآورد آژانس بین‌المللی انرژی، انتظار می‌رود تقاضای جهانی نفت در پاییز و خصوصا زمستان افزایش یابد. در مجموع، تقاضای نفت خام در سال جاری نسبت به پارسال روزانه به‌طور متوسط ۹.۳ میلیون بشکه کاهش می‌یابد.
برچسب ها: قیمت نفت نفت