به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۲/۰۲ ساعت ۱۶:۵۵
کد مطلب : ۲۱۱۷۳۰

آیا کرونا از مادر باردار به جنین منتقل می‌شود؟

آیا کرونا از مادر باردار به جنین منتقل می‌شود؟
گروه جامعه: فوق تخصص نوزادان بیمارستان امام حسین در خصوص ابتلا یا عدم ابتلای نوزادان و شیرخواران کمتر از یک سال به ویروس کرونا گفت: هرچند تاکون مواردی از فوت بر اثر کرونا در بین این گروه سنی گزارش نشده اما، مواردی از ابتلای نوزادان به کرونا گزارش شده است.

به گزارش ایسنا، دکتر طباطبایی، گفت: ویروس کووید۱۹ قابلیت انتقال به نوزادان را دارد و در مطالعات صورت گرفته، مشخص شده است که ۲۴ درصد شیرخواران زیر یک سال که تست کرونای مثبتی داشتند و به صورت قطعی بیماری کرونا در علائم بالینی آنها مشاهده می‌شد، بسیار بدحال بودند ولیکن تاکنون فوت شیرخوار زیر یک سال بر اثر کرونا گزارش نشده است.
کرونا از مادر باردار به جنین منتقل می‌شود؟
وی با اشاره به اینکه تاکنون شواهدی مبنی بر اینکه مادر باردار مبتلا به کرونا می‌تواند ویروس را به جنین خود انتقال دهد، وجود ندارد، افزود: البته، مواردی هست که تست‌هایی که روزهای اول تولد از نوزادان گرفته می‌شود مثبت باشد، اما در بررسی‌های صورت گرفته بر روی جفت و بند ناف، انتقال ویروس از مادر به جنین هنوز ثابت شده نیست.
شیردهی مادر مبتلا به کرونا؛ آری یا خیر
بنابر  اعلام کانال خبری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، طباطبایی در خصوص تغذیه نوزاد با شیر مادر مبتلا به کرونا، اظهار کرد: انتقال کووید ۱۹ از طریق ترشحات تنفسی و تماس نزدیک صورت می‌گیرد. بنابراین، در مورد انتقال ویروس بر اساس شواهد موجود، انتقال از طریق شیر مادر صورت نمی‌گیرد ولیکن تماس نزدیک و شیردهی مستقیم می‌تواند عاملی برای انتقال ویروس باشد؛ به همین دلیل فاصله‌گذاری فیزیکی بین مادر و نوزاد نیز باید رعایت شود و بر اساس پروتکل‌های بهداشتی مادر مبتلا به کرونا پس از زایمان باید با نوزاد فاصله داشته باشد. از این رو ترجیحا نوزاد را در اتاقی مجزا به همراه یک مراقب سالم نگهداری می‌کنیم و در صورتی که امکان این کار وجود نداشته باشد، حداقل فاصله بین مادر و نوزاد در یک اتاق باید حدود ۲ متر باشد.