به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۹:۲۷
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۲/۰۴ ساعت ۱۲:۰۴
کد مطلب : ۲۱۲۰۱۴
در واکنش به پرتاب ماهواره نور:

ترامپ: در مورد ایران از خودشان بیشتر می‌دانیم

ترامپ: در مورد ایران از خودشان بیشتر می‌دانیم
گروه بین‌الملل: رئیس‌جمهوری آمریکا در مورد پرتاب ماهواره توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: «خیلی نزدیک آنها را زیر نظر داریم، از خودشان در مورد ایران بیشتری می‌دانیم».

دونالد ترامپ افزود: وقایع مربوط به پرتاب ماهواره‌بر قاصد و ماهواره نور زیر نظر دولت او قرار دارد «می‌دانیم که داشت بالا می‌رفت. ما خیلی نزدیک آن را تعقیب کردیم». او همچنین گفت: «می‌گویند برای تلویزیون است... کسی باورش می‌شود». ترامپ در بخشی از کنفرانس خبری خود در عین حال به موضوع قایق‌های سپاه و توئیتی که در مورد شلیک به آن‌ها نوشته بود نیز پرداخت. رئیس‌جمهور آمریکا نوشته بود به نیروی دریایی کشورش دستور داده اگر قایق‌های ایرانی برای کشتی‌های ایالات متحده ایجاد مزاحمت کردند، آنها را هدف قرار داده و منهدم کنند.
رئیس‌جمهور ایالات متحده در توضیح توئیت خود گفته «ما نمی‌خواهیم (قایق‌های) آن‌ها هیچ جایی نزدیک قایق‌های ما دیده شوند». او بار دیگر اظهارات قبلی خود را تکرار کرده که از زمان حضورش در کاخ سفید به مراتب از میزان رخدادهای مشابه کاسته شده‌ است. ترامپ گفت ایران اخیرا به «اقدامات خطرناکش» افزوده و او لازم دید بار دیگر هشدار دهد. رئیس‌جمهور آمریکا همچنین گفته «وقتی من سر کار آمدم ایران یک ترور بود، اما الان آن‌ها نمی‌خواهند با ما گلاویز شوند». او همچنین در واکنش به اینکه آیا ممکن است کشورهای دیگر از جمله ایران، روسیه، چین یا کره شمالی از ویروس کرونا علیه نیروهای آمریکایی استفاده کنند گفته «نه، من چنین چیزی را نمی‌بینم».

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، جمهوری اسلامی را متهم کرده این کار را در مسیر پیشبرد برنامه موشکی خود انجام داده و تاکید کرده است که واشینگتن به فشارهای خود ادامه خواهد داد تا این حکومت «رفتار خود را تغییر دهد». اسرائیل نیز پرتاب ماهواره سپاه را «ادامه اقدامات بی‌شرمانه و خطرناک» توصیف و آن را محکوم کرده است. رسانه‌های داخل ایران گفته‌اند این ماهواره که «نور ۱» نام دارد با موشک ماهواره‌برِ سه مرحله‌ای «قاصد»، از پایگاهی در کویر مرکزی ایران پرتاب شد و در مدار ۴۲۵ کیلومتری زمین قرار گرفت.

معاون رئیس ستاد مشترک نیروهای نظامی ارتش آمریکا، در یک کنفرانس خبری گفت: می‌توانم بگویم که این موشک مسیر خیلی طولانی را طی کرد... و بار دیگر تاکیدی بر این است که ایران توانایی تهدید همسایه‌های خود و متحدان ما را دارد. ژنرال جان هایتن، در یک کنفرانس خبری گفت: شما و همه دنیا باید بدانید که ما هر راکت یا موشکی که از سطح زمین پرتاب شود را رصد و به طور دقیق شناسایی می‌کنیم. ما همین کار را با موشک اخیری که ایران شلیک کرد انجام دادیم. ما نمی خواهم ارزیابی دقیق بخشی اطلاعاتی را با شما در میان بگذارم چرا که اطلاعات محرمانه و طبقه بندی شده است. آنچه که می توانم بگویم این است که این موشک مسیر خیلی طولانی را طی کرد. اگر موشکی مسیر طولانی را پیمود، (صرف نظر از این که موفقیت آمیز بود یا نه. من وارد جزییات نمی شوم)، این بار دیگر تاکیدی بر این است که ایران توانایی تهدید همسایه‌های خود و متحدان ما را دارد. جان هایتن تصریح کرد: ما می‌خواهیم مطمئن شویم که آنها نمی‌توانند آمریکا را تهدید کنند. در این کنفرانس خبری دیوید نورکوئست، معاون وزیر دفاع آمریکا، نیز گفت، موشک اخیر نشانه‌ای از رفتار شرورانه است. ایران پیش از این چهار تلاش ناموفق برای ارسال ماهواره به فضا کرده بود اما هر بار موشک پرتاب شده نتوانسته بود ماهواره را در مدار قرار دهد. وزیر خارجه ایالات متحده نیز در واکنش به اقدام سپاه پاسداران در پرتاب ماهواره نظامی به فضا گفت که ایران باید در این زمینه پاسخگو باشد و آن را نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل دانست.

جمهوری اسلامی اتهام‌ها در مورد تهدید کشورهای منطقه را رد کرده‌ است. روابط ایران با برخی از مهم‌ترین متحدان ایالات متحده در غرب آسیا، از جمله عربستان، با تنش‌هایی شدیدی روبه‌رو است. مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی بارها اسرائیل را نیز تهدید به نابودی کرده‌اند. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که می‌گوید ماهواره پرتاب‌شده «نظامی» است در عین حال کل روند پرتاب و قرارگیری آن در مدار زمین را «موفقیت‌آمیز» توصیف کرده‌ است. 
 
برچسب ها: دونالد ترامپ
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *