به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۲/۰۶ ساعت ۰۸:۳۱
کد مطلب : ۲۱۲۲۲۸

برگزاری امتحانات هماهنگ پایه نهم لغو شد

گروه جامعه: معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش گفت: امتحانات پایه دوازدهم قطعا حضوری خواهد بود و حجم امتحانات هم 80 درصد محتوا با 20 نمره خواهد بود و 20 درصد هم نمره اختیاری است تا آموزش‌های ارائه شده دوره کرونا هم ترتیب اثر داده شود. آزمون کنکور هم بر اساس آن خواهد بود.
برگزاری امتحانات هماهنگ پایه نهم لغو شد
به گزارش فارس، علیرضا کمرئی  در برنامه پرسشگر در پاسخ به این پرسش که «چرا مدرسه تلویزیونی از اواسط عید کمرنگ شد و رفته رفته جای خود را به آموزش های مجازی داد؟»، اظهار کرد: هفته اول اسفند تعطیلات طولانی آغاز شد و متوجه شدیم باید خودمان را برای روند طولانی از تعطیلات آماده کنیم؛ اصولی را درنظر گرفته و بر اساس آن اقدام به طراحی برنامه کردیم.وی افزود: اولین اصل، عادلانه بودن آموزش و حداکثر فراگیری بود و اصل دوم مهیا بودن امکانات بود چرا که فرصتی برای طراحی جدید یک بستر و تجربه تعطیلی فراگیر نداشتیم؛ اصل سوم رعایت پروتکل‌های وزارت بهداشت بود. امنیت و سلامت، اولی‌تر از آموزش است و اصل چهارم نیز انعطاف‌پذیری در برنامه بود.معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه از هفتم اسفند برنامه‌ریزی با رسانه ملی آغاز و کلید مدرسه تلویزیونی دهم اسفند زده شد، گفت: آموزش تلویزیونی کمرنگ نشده و تا پایان زمان تحصیل تداوم دارد و حتی پررنگ‌تر هم خواهد شد با 12 برنامه شروع کردیم و اکنون 28 برنامه از سه شبکه آموزش، معارف و چهارم پخش می شود و درباره پخش آموزش دروس شاخه کاردانش هم طراحی‌های گسترده‌تری خواهیم داشت.وی اضافه کرد: بیش از 1500 تا 1600 برنامه در همه مقاطع تحصیلی و رشته‌ها از طریق تلویزیون تهیه و پخش شده است؛ 93 تا 97 درصد پوشش آنتنی وجود دارد اما برآوردی از اینکه کدام دانش‌آموزان پای آموزش های تلویزیونی نشسته‌اند، نداریم. هرچند طبق ارزیابی‌های ما مسجل شده که حدود 70 درصد بچه‌ها پای تلویزیون نشسته‌اند و آموزش‌ها را دنبال کرده‌اند و بیش از 9 میلیون بار دانلود از طریق تلوبیون انجام شده است.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: شاید یکی از دلایل حرکت ما به سمت سامانه‌های مشخص نظارت‌پذیر همین نقیصه آموزش‌های تلویزیونی بود که نمی توانستیم ارزیابی از میزان و نحوه استفاده از این آموزش‌های تلویزیونی داشته باشیم و قابل سنجش و مدیریت نبود؛ برخی مناطق هم اصلا دسترسی نداشتند و درسنامه‌هایی ارسال شد و راهبران آموزشی به صورت حضوری آموزش را ادامه دادند.وی درباره اینکه «آیا آماری دارید که چند دانش‌آموز به تلفن هوشمند دسترسی ندارند؟»، گفت: آماری نداریم.کمرئی در واکنش به این گفته رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس مبنی بر اینکه « اخیرا وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد که با راه‌اندازی سامانه شاد قصد دارند حجم صد درصدی کتاب درسی را امتحان بگیرند که ما مخالف هستیم»، بیان کرد: تأکید وزیر آموزش و پرورش، استمرار آموزش تا پایان محتوای درسی است و نه بحث آزمون و ارزشیابی؛ آزمون و ارزشیابی تا جایی که واقع شده و آموزش برای معلم مسجل شده و دانش‌آموز در معرض یادگیری قرار گرفته است، انجام می شود؛ هنوز در حین آموزش هستیم و باید از یک کف دروس ارائه شده یقین حاصل کنیم و آن را ملاک قرار دهیم.وی ادامه داد: در پایه دوازدهم شبهاتی مبنی بر غیرحضوری بودن آزمون ها مطرح شده بود که برطرف شد و امتحانات نهایی پایه دوازدهم قطعا غیرحضوری خواهد بود؛ درباره حجم دروس باید با سازمان سنجش یک مبادله اطلاعات انجام دهیم؛ روی 80 درصد توافق کرده‌ایم.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: درباره سایر پایه‌های دوره متوسطه، این سناریو را مد نظر داریم که چون آموزش‌های ارائه شده توسط معلمان در دوره تعطیلات هم حائز اهمیت است، 80 درصد محتوای درسی، 20 نمره ارزیابی دانش‌آموز را به خود اختصاص دهد و آموزش‌های ارائه شده باقی مانده، با سوالات اختیاری 4 نمره داشته باشد و یک فرصتی برای آنها باشد که یک پنجم پایانی کتاب را مطالعه کرده‌اند.کمرئی درباره اجباری شدن استفاده و عضویت در شبکه شاد برای معلمان و دانش‌آموزان و سایر سؤالات مطرح شده از سوی رئیس کمیسیون آموزش مجلس گفت: دغدغه های مالی و حقوقی پیرامون شبکه شاد باید در حوزه های کارشناسی مربوطه بحث شود؛ اما هر دو پلتفرمی که در اختیار آموزش و پرورش قرار گرفته در پشت آن افراد زبده‌ای از دانشگاه شریف حضور داشتند و در پلتفرم تعاملی آموزش الکترونیکی نیز شرکت همراه اول ورود کرده و هر دو پلتفرم به صورت رایگان هبه شده و پلتفرم شبه تعاملی را همراه اول تا 15 سال تضمین کرده که خدمات پشتیبانی و بروزسانی را انجام دهد. اما ابعاد حقوقی دیگر باید در جای خودش بررسی شود.وی افزود: این پلتفرم در یک زمان 15 روزه عینیت یافته و ماموریت آموزشی ما ارجح بوده و خود ما وارد ابعاد اجرایی و فنی نشده ایم. اما مدل اجرایی شبکه شاد همانند مدرسه است؛ فقط وارد فضای مجازی شده است. بچه ها فقط تعامل متنی را دارند و یک پیام رسان متناظر با ساختار مدرسه است و اطلاعات را از سناد گرفته ایم و موارد امنیتی تا حد ضرورت رعات شده است. دلیل عدم حضور پیام رسان های داخلی این بوده که آنها در زمان امضای قرارداد ضعیف پای کار آمدند و مشارکتشان در نیمه راه قطع شد.

وی در پاسخ به اینکه بیش از 27 و نیم میلیون دانلود آموزش های تلویزیونی از تلوبیون و سروش انجام شده است ، چرا برای تقویت مدرسه تلویزیونی تلاش نمی‌شود؟ گفت: از رسانه ها به عنوان مکمل استفاده می کنیم و هرنوع رسانه ای حکم رسانه مکمل را دارد. در شرایطی تلویزیون جایگزین معلم شده بود اما ماهیت تعاملی ندارد و امکان ادامه به روش قبلی نبود اما در فضای مجازی امکان تعاملی بودن با معلم بیشتر برقرار است.کمرئی ادامه داد: 11 میلیون نفر عضو شبکه شاد هستند و نشان دهنده این است که این قابلیت در شبکه وجود دارد. درباره مدارس ضرورت نصب شبکه را تاکید کردیم . اجباری است و معلوم نیست شرایط مشابه کرونا را باز داشته باشیم یا خیر. در کشور در معرض بلایای طبیعی قرار داریم و باید واکنش سریع داشته باشیم. اکنون آموزش و پرورش دارد دستورالعمل آموزش در فضای بحران را تهیه می‌کند و در مقدمات کار است.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش درباره چگونگی برگزاری امتحانات دانش آموزان هفتم تا یازدهم (متوسطه اول و دوم به جز دوازدهم)گفت: از عید به این سو چند سناریو داشتیم و بر روی روش های ارزیابی برای پایان خوب ، متمرکز شدیم؛ ارزشیابی در شش پایه اول دوره ابتدایی که توصیفی است و آزمون هماهنگ پایه ششم هم منتفی شده است. امتحانات پایه نهم نیز به جهت تاثیر در هدایت تحصیلی، به صورت هماهنگ استانی برگزار می شد اما امسال هماهنگ نخواهد بود و آن را ضروری نمی‌دانیم.وی ادامه داد: اما برای ارزشیابی ها، ابتدا باید دید دانش آموزان فضای آموزش حضوری را تجربه می کنند یا خیر؟ اگر بازگشت به مدرسه داشته باشند طبیعتا ارزشیابی‌های ما مشابه روش‌های سنجش قبلی است؛ به غیر از موضوع حجم دروس که بر اساس مدل ارائه شده، مدیر و معلم درباره آن به صورت غیرمتمرکز تصمیم می‌گیرند و آموزش را پایان می‌دهند. اما حالت دوم این است که امکان حضور مهیا نشود.کمرئی افزود: البته ترجیح ما آزمون های حضوری با رعایت پروتکل های بهداشتی و در صورت صدور مجوز از سوی مراجع مربوطه است. اما اگر نشد؛ چاره ای جز ارزشیابی غیرحضوری نداریم که طراحی شده و دستورالعمل آن تبین شد و یک مرحله در شورای عالی کلیاتش بحث شده است و به این شکل است که معلمان بر اساس آموخته های دانش‌آموزان به میزان حجم تدریس شده با روشهای چهارگانه مکمل و بر اساس ارزشیابی مستمر نوبت اول دانش آموز و همچنین عملکرد یک ماهه بعد از آن تا تعطیلی مدارس، ارزشیابی نهایی را انجام دهند.

در واقع همان کاری بود که در دوره ابتدایی انجام می‌شود و حالا به پایه های بالاتر تعمیم پیدا می‌کند.
وی در پاسخ به اینکه آیا آخر سال آزمون اینترنتی گرفته خواهدشد یا خیر گفت: خیر، آزمون اینترنتی هماهنگ گرفته نخواهد شد ولی معلم ها دارند آزمون ها و ارزشیابی ها را انجام و تکالیف را از سوی دانش‌آموزان دریافت می کنند. ارزشیابی از فرایند آموزش انجام می‌شود.وی درباره پایه دوازدهم بار دیگر تصریح کرد: امتحانات پایه دوازدهم قطعا حضوری خواهد بود و حجم امتحانات هم 80 درصد محتوا با 20 نمره خواهد بود و 20 درصد هم نمره اختیاری است تا آموزش‌های ارائه شده دوره کرونا هم ترتیب اثر داده شود. آزمون کنکور هم بر اساس آن خواهد بود.