به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۹:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۲/۰۶ ساعت ۱۸:۱۷
کد مطلب : ۲۱۲۳۸۲

بهترین دستگاه تصفیه آب خانگی‌ و صنعتی

گروه سلامت:
تصفیه آب
دستگاه تصفیه آب

با رشد جمعیت و صنعت و افزایش روزافزون آلودگی‌های مختلف صنعتی و انسانی در آب و خاک و کاهش کیفیت و بهداشت آب، لزوم استفاده از بهترین دستگاه تصفیه آب خانگی‌ و صنعتی کاملا آشکار شده است. برخی از منابع آبی و آب‌های لوله کشی حاوی آلاینده‌های بسیاری از جمله پس آب‌های صنعتی و خانگی، گل و لای، انگل، باکتری، میکرو ارگانیزم‌های بیماری زا و ... می‌باشند که برای سلامتی انسان بسیار مضر بوده و در جریان کلرزنی تصفیه آب شهری بطور کامل از بین نمی‌روند.
نفوذ آلودگی به آب و نیترات در فاضلاب‌های انسانی، سبب افزایش آلودگی لایه‌های مختلف خاک و منابع آبی بسیاری شده است و این امر برای سلامتی بسیار خطرناک بوده و می‌تواند منجر به بروز بیماری‌های مرگبار شود.

فواید آب تصفیه شده
لزوم خرید بهترین دستگاه تصفیه آب خانگی‌ و صنعتی و فواید استفاده از آب تصفیه شده کاهش بروز سرطان و بیماری کبد، کاهش بروز ناراحتی قلب و عروق، کاهش بروز سنگ کلیه، جلوگیری از بوی بد دهان و ناراحتی‌های دستگاه گوارش، کمک به داشتن پوستی سالم و از بین بردن بیماری‌های پوستی، تنظیم درجه حرارت بدن و دفع بهتر سموم و کمک به حفظ سلامت عضلات و مفاصل بدن می‌باشد.
دستگاه تصفیه آب
مضررات آب معدنی
1.    هزینه خرید آب معدنی بالا است و از نظر اقتصادی به صرفه نیست.
2.    کیفیت آب معدنی مشکوک می‌باشد و همه آب‌های بطری شده آب معدنی نمی‌باشند و منشاء آب می‌تواند به علت مجاورت با عوامل آلوده کننده آب مانند چاه‌های فاضلاب محدوده شهری و ییلاقی، کارخانجات و محل چرای دام و غیره در معرض آلودگی قرار گیرد.
3.    همچنین نوع پلاستیک مصرفی در تهیه بطری‌ها از عوامل آلودگی محیطی است و این بطری‌ها عامل احتمالی سرطان می‌باشند.
4.    املاح و ترکیبات موجود در آب معدنی بعد از استفاده پیاپی در بدن رسوب کرده و موجب بیماری‌هایی از قبیل سنگ کلیه و ... می‌گردد.
5.    آب‌های معدنی در اروپا فقط یک هفته تاریخ مصرف دارند اما آب معدنی‌های موجود در فروشگاه‌های ایران تا 6 ماه.
6.    شرکت‌های تولید کننده آب معدنی برای ماندگاری بیشتر، به ازای هر یک لیتر، نیم میلی گرم فلوراید به آب معدنی اضافه می‌کنند که این ماده نگهدارنده بدون طعم و بو می‌باشد و برای بدن انسان بسیار خطرناک و سرطان زاست.
7.    بسته‌های پلاستیکی آب معدنی در مقابل نور خورشید مواد پلیمری خود را آزاد کرده و در آب حل می‌کنند، مواد پلیمری برای سلامتی بسیار خطرناک و سرطلان زاست.

دستگاه تصفیه آب خانگی
کار دستگاه تصفیه آب با فیلترهای ممبرین، فیلتر الیافی و...، تامین آب سالم و عاری از کلیه املاح مضر، سختی، کلر، نیترات، نیتریت، جیوه، آلودگی‌های میکروبی، آب شیرین کن و رفع شوری آب و رنگ و بوی نامطبوع آب است. دستگاه تصفیه آب خانگی نه تنها به طور کامل آلاینده‌های آب را از بین می‌برند، بلکه با استفاده از فیلتراسیون و افزودن یون‌های مفید برای بدن به آب، آبی سالم، سبک و گوارا را تأمین می‌کنند که با نوشیدن و استفاده از آن در مصارفی مانند آشپزی می‌توانید سلامتی خود و خانواده تان را تضمین نمائید.
دستگاه تصفیه آب خانگی

حجم مخزن دستگاه
یکی از نکاتی که معمولا مورد توجه خریداران دستگاه‌های تصفیه آب خانگی قرار می‌گیرد حجم یا ظرفیت گنجایش آب مخزن دستگاه تصفیه آب است .باید دانست که اولا حجم مخزن دستگاه هیچ ارتباط و تاثیری بر توانایی دستگاه ندارد و ثانیا حجم مخزن دستگاه تصفیه آب خانگی باید صرفا متناسب با میزان مصرف خانواده باشد.

فیلترهای دستگاه تصفیه آب
تعداد فیلترهای تعبیه شده در دستگاه تصفیه آب خانگی به تنهایی نشان دهنده کیفیت بالای آب خروجی از دستگاه تصفیه آب نمی‌باشد بلکه علاوه بر تعداد و مراحل تصفیه، نوع فیلترها و تکنولوژی به کار رفته در آن‌ها هم اهمیت زیادی در بهبود کیفیت آب خروجی از دستگاه تصفیه آب دارد.
زمان تعویض فیلترهای دستگاه‌های تصفیه آب نسبت به نوع سختی آب مناطق مختلف کشور متفاوت می‌باشد که در هنگام نصب توضیحات لازم و مورد نیاز در خصوص زمان و چگونگی تعویض فیلتر ، توسط نصاب دستگاه به مصرف کننده گرامی ارائه می‌گردد.

انواع فیلترهای تصفیه آب
انواع فیلترهای تصفیه آب عبارتند از: فیلتر پلی پروپیلن، فیلتر کربن پودری، فیلتر کربن بلاک، فیلتر ممبرین، فیلتر کربن خطی، فیلتر بیو سرامیک، لامپ UV، فیلتر قلیایی و فیلتر مواد معدنی

مراحل تصفیه آب دستگاه تصفیه آب خانگی
تصفیه آب خانگی در 6 مرحله انجام می‌شود که مراحل آن به شرح زیر است:
1.    در مرحله نخست گل و لای، شن و ماسه و آلودگی‌های معلق در آّب توسط یک فیلتر الیافی 5 میکرونی از آب گرفته می‌شود.
2.    در مرحله دوم، فیلتر کربن فعال تعبیه شده در دستگاه تصفیه آب وظیفه حذف گازها، مواد شیمیایی موجود در آفت کش‌ها و حشره کش‌ها را بر عهده دارد.
3.    در این مرحله، اگر چیزی از دو فیلتر قبل عبور کرده باشد، توسط فیلتر کربن فعال یک میکرونی تصفیه می‌شود.
4.    در مرحله چهارم فیلتر ممبران (RO) وجود دارد که در اصل فیلتر اصلی دستگاه تصفیه آب می‌باشد و از چندین لایه غشای نیمه تراوا بدور یک لوله مرکزی تشکیل شده است. این فیلتر تمام املاح محلول در آب (نیترات، سرب، کلسیم و ... ) را بین 80 الی 98 درصد تصفیه می‌نماید و توانایی حذف املاح مضر را تا ابعاد یک هزارم میکرون و همچنین توانایی از بین بردن سختی آب را نیز دارد.
5.    در این مرحله بو و طعمی که آب بعد از مدتی ساکن بودن در مخزن ممکن است گرفته باشد از بین می‌رود.
6.    در این مرحله فیلتر UV تعبیه شده شروع به تابیدن اشعه ماورابنفش به آب کرده و وظیفه میکروب زدایی از آب را برعهده دارد.

دستگاه تصفیه آب صنعتی
در پروسه تصفیه آب صنعتی که شامل شیرین کردن آب و نمک زدایی آب شور می‌باشد، شیوه طراحی دستگاه تصفیه آب صنعتی به دلیل بکارگیری غشای اسمزی و اختلاف شار غلظت نمک‌های محلول در آب، مواد جامد و محلول در آب از غلظت  بالاتر  به سمت غلظت  کمتر جریان می‌یابد.
واضح است که با توجه به مشخصات و آزمایش آب ورودی و نیز گنجایش‌های مورد نظر، پارامترهایی از قبیل مقدار فشار ورودی، فشار اسمزی و بازده تولید و پساب می‌بایستی اندازه گیری شده و قاعده‌های لازم مطابق نرم افزار‌های مورد اعتماد کلیه فرآیند طراحی را بررسی وکنترل نماید.
دستگاه تصفیه آب صنعتی
کاربرد دستگاه تصفیه آب در کشاورزی و گلخانه
یکی از پر کاربردترین مصارف دستگاه تصفیه آب صنعتی در صنعت کشاورزی می‌باشد. با توجه به اینکه آب‌های اکثرمناطق کشور شور است و هدایت الکتریکی آن بالا رفته، کیفیت محصولات تولیدی در کشاورزی به شدت افت پیدا کرده است. لذا کشاورزان به دنبال راه کارهایی برای تصفیه آب هستند که اقتصادی ترین روش استفاده از سیستم اسمز معکوس می‌باشد.