کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کدام بیماری گوارشی باعث لاغری می‌شود؟

7 ارديبهشت 1399 ساعت 17:41

گروه سلامت: گرچه لاغری آرزوی بسیاری از افراد است، اما گاهی اوقات می‌تواند نشانه یک دردسر و بیماری باشد! لاغری خود به خود تحت تأثیر عوامل مختلفی، گاهی در افراد ایجاد می‌شود. اما شایع‌ترین موردی که موجب کاهش وزن بی‌دلیل می‌شود، مشکلات گوارشی است! مشکلاتی که عموماً بی نشان بوده و اغلب به دلیل نادیده گرفته شدن توسط افراد جهت مراجعه به متخصص گوارش، درمان می‌شوند.


اما بپردازیم به سؤال اصلی:
کدام بیماری گوارشی باعث لاغری می‌شود؟
بیماری التهاب روده

از میان انواع اختلالات گوارشی، بیماری التهاب روده به عنوان یکی از مزمن‌ترین بیماری‌ها در نظر گرفته می‌شود و خود چندین نوع مختلف دارد که دو نوع آن روی چاقی و لاغری ناگهانی تأثیر مستقیمی دارند. زمانی که روده دچار التهاب مزمن می‌شود، میزان مصرف انرژی بدن تغییر می‌کند. در این شرایط، احتمال اینکه فرد دچار چاقی بیش از حد یا لاغری ناگهانی شود، وجود دارد. چرا که میزان تولید هورمون‌های گرسنگی و سیری تغییر کرده و میزان اشتهای فرد هم تغییر پیدا می‌کند.
برای آنکه اطمینان حاصل کنید دچار این بیماری شده‌اید یا نه، بهترین کار مراجعه به یک فوق تخصص گوارش و با تجربه در این حوزه است. اما اگر به دنبال علائم بیشتری که گویای این بیماری باشند، هستید؛ باید بگوییم: اسهال، درد معده، خستگی و نفخ، از جمله رایج‌ترین نشانه‌های این بیماری هستند.

رفلاکس اسید معده
رفلاکس معده که عموم مردم آن را به سوزش سر دل می‌شناسند، به حالی گفته می‌شود که اسید معده وارد مری شود. جالب است که برخلاف بسیاری از بیماری‌های گوارشی، در این حالت اگر فرد غذا بخورد، مقداری از درد معده او کم می‌شود.
چرا که اسید معده با بزاقی که هنگام غذا خورن تولید می‌شود، مخلوط شده و مانع از ورود بخش زیادی از اسید به معده می‌شود. اما متأسفانه بسیاری از افراد به دلیل عدم آگاهی کافی، به جای آنکه به یک پزشک متخصص گوارش مراجعه کنند، از روش‌های درمان خانگی مانند سرکه سیب استفاده می‌کنند. این توصیه، نه تنها باعث تسکین درد نشده، بلکه به معده آسیب شدیدتری وارد می‌کند. در نتیجه فرد در گذر زمان به اندازه ای به معده خود آسیب وارد می‌کند که گاهی غیرقابل جبران بوده و تمایل فرد برای غذا خوردن کم می‌شود.


زخم معده
زخم معده تا حد زیادی شبیه به بیماری رفلاکس معده است. همان‌طور که از نام این بیماری مشخص است، در پوشش داخلی معده چندین زخم ایجاد می‌شود که به مرور زمان با ترشح اسید معده، بدتر هم می‌شود. این بیماری هم می‌تواند باعث افزایش وزن و هم باعث کاهش وزن شود. چرا که برخی از افراد برای تسکین درد غذا خوردن را انتخاب می‌کنند و برخی غذا نخوردن!

چه زمانی باید به پزشک متخصص گوارش مراجعه کرد؟
بیماری‌هایی که مربوط به سیستم گوارش بدن می‌شوند، معمولاً برای یک مدت زمان طولانی پنهان بوده و به ناگهان علائم آن تشدید می‌شود. همان‌طور که قبلاً هم گفته شد، بسیاری از مردم به جای آنکه برای تشخیص درست و به موقع به پزشک مراجعه کنند، استفاده از روش‌های طب سنتی یا خانگی را ترجیح می‌دهند. استفاده از انواع جوشانده‌ها، سرکه و … نه تنها به شما کمک نمی‌کند، بلکه باعث تشدید مشکل و افزایش درد نیز می‌شود؛ بنابراین، بهترین زمان مراجعه به پزشک متخصص، زمانی است که متوجه کمترین میزان تغییرات در اشتها، وزن و درد هنگام غذا خوردن می‌شوید. معمولاً این نشانه‌ها، علائمی برای تغییر میزان ترشح اسید و هورمون‌های داخلی معده و روده است.
علاوه بر این، چنین بیماری‌هایی نه تنها به طور مستقیم روی وزن تأثیر گذارند، بلکه موجب استرس و اضطراب در فرد می‌شوند. همین مسئله باعث خستگی و کاهش اشتهای وزن در گذر زمان می‌شود. چرا که بیماری‌های گوارشی، تأثیر مستقیمی روی سایر ارگان‌های بدن و نحوه عملکرد آنها دارد. پس به جای مصرف خودسرانه دارو یا روش‌های درمان خانگی، به محض آنکه متوجه تغییری در شرایط خورد و خوراکتان شدید، به دنبال یک پزشک با تجربه باشید!
 


کد مطلب: 212540

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/212540/کدام-بیماری-گوارشی-باعث-لاغری-می-شود

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir