به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۲:۰۶
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۲/۱۲ ساعت ۱۱:۰۸
کد مطلب : ۲۱۲۹۷۳
ترامپ: ما موضوع كرونا را کشف می‌کنیم، اتفاق وحشتناکی در چین افتاده است

چرا سفر از ووهان به بقیه چین قدغن ولی به سایر كشورها آزاد شد؟

کرونا در آزمایشگاهی در ووهان ساخته و (عمدا یا سهوا) منتشر شده است
چرا سفر از ووهان به بقیه چین قدغن ولی به سایر كشورها  آزاد شد؟
گروه بین‌الملل: رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا بار دیگر تاكید كرد كه شواهد و مدارکی در دست دارد که نشان می‌دهد ویروس کرونا در آزمایشگاهی در ووهان ساخته و منتشر شده است.

دونالد ترامپ، در نشست خبری روزانه خود درباره كرونا، بار دیگر حکومت کمونیستی چین را بخاطر شیوع این ویروس تهدید به مجازات کرد و گفت که آمریکا می‌تواند بر روی کالاهای ساخت چین تعرفه‌های گمرکی وضع کند. ترامپ، گفت: مدارکی دیده که نشان می‌دهد ویروس کرونا از موسسه ویروس‌شناسی شهر ووهان چین بیرون آمده. او پرسید: «آیا این دردسر با یک ناشی‌گری آغاز شد یا عمدی در کار بوده؟ چرا سفر مردم از ووهان به بقیه چین قدغن شد ولی چرا اجازه داشتند به بقیه جهان سفر کنند؟ این سوال‌های سختی است که باید پاسخ دهند.» ترامپ در ادامه گفت که فرضیه‌های متعددی درباره منشا این ویروس منتشر شده و آمریکا در حال  تحقیق و بررسی سرمنشا این بیماری است و گفت: «ما موضوع را کشف می‌کنیم. اتفاقات وحشتناکی افتاده است. حالا چه اشتباه کرده‌اند یا از یک اشتباه آغاز شده است و بعد آن‌ها اشتباه دیگری کرده‌اند، یا کسی به عمد کاری کرده است».

ترامپ در پاسخ به خبرنگار دیگری که خواستار توضیحات بیشتر پیرامون این اسناد شده بود، گفت که او در حال حاضر نمی‌تواند توضیحات بیشتری پیرامون این اسناد در اختیار رسانه‌ها قرار دهد. او افزود: «سازمان بهداشت‌ جهانی هم باید شرم کند که مثل بخش روابط عمومی دولت چین کار می‌کند.» رئیس‌جمهور آمریکا گفت که این سازمان برای خطاهایی که در مقابله با شیوع بیماری کرونا مرتکب شده نیازی به پوزش خواستن ندارد. این سازمان باید در ارتباط با این خطاها شرم کند. روزنامه نیویورک‌تایمز هم گزارش داده سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا مامورند بفهمند ویروس کرونا از آزمایش‌گاهی در ووهان درز کرده و آیا سازمان ‌بهداشت‌جهانی و دولت چین در آغاز ماجرای کرونا، از دادن اطلاعات درباره آن خودداری کرده‌ بودند یا نه.

نخستین کانون شیوع ویروس کرونای جدید شهر ووهان در چین است. تحقیقات جامعه علمی و پژوهشگران برای یافتن مرکز یا دلیل انتقال این ویروس به انسان در جریان است. از سوی دیگر نهادهای امنیتی و اطلاعاتی آمریکا نیز در حال انجام تحقیقاتی در مورد خاستگاه همه‌گیری ویروس کرونا هستند. آن‌ها البته این‌که ویروس توسط انسان ساخته شده باشد را رد کرده‌اند. بیانیه تازه اداره‌کننده امنیت ملی آمریکا می‌گوید نهادهای اطلاعاتی در این کشور به این نتیجه رسیده‌اند که «ویروس [بیماری] کووید-۱۹ ساخته دست بشر یا از نظر ژنتیکی اصلاح‌شده نیست». این بیانیه افزوده که تحقیقات در پیوند با انتقال ویروس از حیوان به انسان یا این موضوع که نتیجه اشتباهی در آزمایشگاه ووهان باشد، ادامه دارد.

شهر ووهان چین در برگیرنده موسسه ویروس‌شناسی معروفی‌ست که زیر نظر آکادمی علوم چین اداره می‌شود. این موسسه نخستین مرکز تحقیقاتی در سرزمین اصلی چین با سطح ایمنی زیستی «۴» است. آزمایشگاه‌های مختلف جهان، از نظر سطح ایمنی زیستی و طبیعتا اقداماتی که انجام می‌دهند، از کم‌ترین خطرپذیری یعنی ۱ تا بالاترین سطح ریسک یعنی ۴ رتبه‌بندی می‌شوند. ترامپ در هشتم شهریور نیز تاکید کرده بود که دولت او «تحقیقات خیلی جدی» انجام خواهد داد و بر این عقیده است که ویروس «می‌توانست در همان کانون خود متوقف شود».

چین تا کنون به شکل‌های مختلف اعتراض خود به این اتهام‌ها را نشان داده‌است. روز پنج‌شنبه معاون وزیر خارجه چین، له یوچنگ، از «انگ‌‌زنی» به کشورش انتقاد کرده‌است. له یوچنگ در مصاحبه‌ای با شبکه ان‌بی‌سی گفته کشورش به روی تحقیقات بین‌المللی «باز است»، اما افزوده «آنچه ما مخالفش هستیم، اتهام‌های بی‌اساس است. نباید اول چین را متهم کرد، بعد دنبال به‌اصطلاح تحقیقات بین‌المللی برای جور کردن مدرک و سند بود».

معاون وزیر خارجه چین پرسیده «چرا تحقیقات فقط باید چین را هدف بگیرد؟ چرا دیگر کشورها هدف تحقیقات قرار نگیرند؟». از آنجایی که چین کانون اولیه شیوع ویروس بود، این اظهارات ممکن است بازتاب‌دهنده اتهام‌زنی‌های قبلی پکن در مورد نحوه انتقال ویروس به چین باشد. نشریات و رسانه‌های دولتی چین نیز طی روزهای گذشته واکنش‌هایی به اتهام‌های مقام‌های آمریکایی و برخی دیگر کشورها نشان داده‌اند. به‌ویژه که طی روزهای اخیر انتقادها و گمانه‌زنی‌ها در مورد چین از سوی برخی کشورهای اروپایی و استرالیا نیز مطرح شده‌است.

همه‌گیری کووید-۱۹ تا کنون دست‌کم و بر اساس آمار رسمی سه میلیون ۲۰۰ هزار بیمار در سطح جهان برجای گذاشته است که یک سوم آن در آمریکا ثبت شده‌است. با این حال تردیدهای مختلفی در مورد این آمار مطرح است و انتظار می‌رود شمار بیماران در بسیاری از کشورها به‌مراتب بیشتر از رقم تائید شده یا رسما اعلام شده، باشد.مقام‌های چینی در دی ماه شروع به خبررسانی در مورد شیوع ویروسی«مرموز» در شهر ووهان در استان هوبی کردند. اما گزارش‌هایی وجود دارد که حاکی‌ست به احتمال زیاد نخستین مورد تائیدشده‌ی ابتلا به ویروس کرونای جدید، به اواخر آبان باز می‌گردد.