به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۱۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۲/۱۵ ساعت ۰۸:۱۷
کد مطلب : ۲۱۳۴۲۲

ایمنی جا مانده در جیب برخی کارفرمایان

گروه جامعه: سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران معتقد است: برخی کارفرمایان برای کاهش هزینه‌های پروژه ایمنی را در دستور کارشان قرار نمی‌دهند و دلشان را به بیمه کارگران خوش کرده‌اند
ایمنی جا مانده در جیب برخی کارفرمایان
به گزارش ایسنا، آتش سوزی، مسمومیت ناشی از مواد شیمیایی، تماس با اجسام و سطوح داغ، انفجار، خفگی، سقوط کردن و لغزیدن، ریزش و ماندن زیر آوار، تماس با مواد شیمیایی خطرناک، برخورد با اشیا و تجهیزات و جریان برق برخی از حوادث محتمل کارند. اتفاقاتی بسیاری از ما تصوری از آن نداریم اما خطر آن برای هر کارگری محتمل است.سال گذشته کارگران ساختمانی درصدر حوادث ناشی از کار بودند و مطابق ماده ۶۰ قانون تأمین اجتماعی، حوادث ناشی از کار حوادثی است که در حین انجام وظیفه و به سبب آن برای بیمه شده اتفاق می‌افتد. مقصود از حین انجام وظیفه تمام اوقاتی است که بیمه شده در کارگاه یا مؤسسات وابسته یا ساختمان‌ها و محوطه آن مشغول کار باشد و یا به دستور کارفرما در خارج از محوطه کارگاه عهده دار انجام مأموریتی باشد. بیشترین عامل حوادث کار در سال ۱۳۹۷ متعلق به سقوط کردن و لغزیدن بود، شاید همین موضوع نشان دهد که این حوادث بیشتر معلول علت‌های فنی و انسانی است. در حالی که عامل انسانی باید به آخرین مرتبه علل حوادث کار برسد و شرایط ایمن نیز نقش عوامل انسانی را کمرنگ کند.سید جلال ملکی با بیان اینکه کارگران آسیب پذیرترین قشر در حوادث هستند چرا که در خط مقدم کار قرار دارند، گفت: یک بخش از حوادث کارگری به عدم رعایت اصول ایمنی باز می‌گردد، که عدم آگاهی یکی از زیر مجموعه‌های آن است. متاسفانه در برخی از موارد از حوادثی که اتفاق می‌افتد کارگر اطلاعات کافی و جامعی در زمینه حفظ ایمنی خود ندارد. این خود بسیار جای سوال دارد که در کارخانه‌های بزرگی افراد بسیاری فعالیت می‌کنند چرا اطلاع رسانی دقیق انجام نمی‌شود؟ چرا نباید گروه‌هایی که به سلامت کار کارگران نظارت می‌کنند حضور داشته باشند؟سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران ادامه داد: بخش دیگری از حوادث ناشی از بی تفاوتی برخی پیمانکاران یا مسئولان هر پروژه به مسایل ایمنی است.

برخی از این افراد نسبت به خطرات شغل مورد نظر و الزامات آن آگاهی کافی دارند اما میبینیم که برخی از آن‌ها نسبت به این موضوعات بی توجه هستند. حتی گاهی مشاهده می‌کنیم کارگران لباس مخصوص ندارند با این حال که مشغول انجام کار می کنند.ملکی گفت: برخی کارفرمایان برای کاهش هزینه‌های پروژه، ایمنی را در دستور کارشان قرار نمی‌دهند و دلشان را به بیمه کارگران خوش کرده‌اند. در حالی که کارگران قشر زحمتکش و اسیب پذیری هستند که بسیاری از آن‌ها مشکلات بیمه‌ای و در آمدی دارند. این افراد پس از وقوع یک حادثه و درگیر صدمات جانی شدن، در حالی که مجبورند خرج خانواده خود را تامین کنند خانه نشین می‌شوند.پس از آن هم باید خرج دوا و درمان بدهند و می‌بینیم یک خانواده  به همین صورت متلاشی می‌شود. این در حالی است که اگر کارفرما تجهیزات ایمنی را فراهم کند و کارگرانش را به درستی بیمه کند این مشکلات به وجود نخواهد آمد.سخنگوی سازمان آتش نشانی با بیان اینکه آماری از اینکه کارگران کدام مشاغل بیشتر تحت تاثیر حوادث کار قرار می‌گیرند ندارد اظهار کرد: زمانی که آمار حوادث کارگری بالاست یعنی نظارت ها دقیق نیست. نباید فراموش کنیم که برخی از این حوادث نیز مربوط به دقیق نبودن نظارت‌ها است. علاوه بر این‌ها نظارت بر نکات ایمنی سلامت جسمی و روحی افراد نیز اهمیت بسیاری دارد چرا که تمام موارد تاثیر گذار است.ملکی گفت: برای افزایش فرهنگ ایمنی باید شعار «اول ایمنی بعد کار» را جدی بگیریم و در دستور کار قرار دهیم. در همه کارخانه‌ها، کارگاه‌ها، ساختمان‌های در حال ساخت تابلوی« اول ایمنی بعد کار »وجود دارد اما تا زمانی که باور ایمنی در ذهن کارفرما و پس از آن کارگر وجود نداشته باشد نمی توان امیدی به کاهش این حوادث داشت.سخنگوی سازمان آتش نشانی تهران با بیان اینکه نیاز است که کارفرماها تجهیزات مورد نیاز را برای کارگران تامین کنند گفت: تجهیزات ایمنی اکثر کارگران در حد مطلوبی نیست، البته نه فقط وضعیت ایمنی افراد که وضعیت ایمنی کارگاه ها هم چنگی به دل نمی‌زند.
برچسب ها: حوادث کار