به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۰۹:۲۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۲/۱۵ ساعت ۱۲:۴۶
کد مطلب : ۲۱۳۴۴۴
طعنه روزنامه جمهوری اسلامی به میرسلیم:

انتقاد به این ادعا كه برجام یک گنج برای آمریکا بود

انتقاد به این ادعا كه برجام یک گنج برای آمریکا بود
گروه سیاسی: روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا در مشاجره با یکی از سناتورهای آمریکائی که به خروج دولت ترامپ از برجام معترض بود گفت: آمریکا، خارج از توافق جامع هسته‌ای با ایران امن‌تر خواهد بود. وی در این مشاجره بر نگرانی دولت آمریکا و رژیم صهیونیستی از برجام تأکید کرد و گفت: توافق جامع هسته‌ای با ایران قطعاً به ضرر آمریکا و اسرائیل بود و با خارج شدن آمریکا از این توافق اکنون ما و اسرائیل احساس امنیت می‌کنیم.
این سخن وزیر خارجه آمریکا را در کنار سخن چند روز قبل یکی از منتخبان مجلس یازدهم که از قضا داعیه تصدی ریاست این مجلس را هم دارد قرار دهید که گفته بود: «ترامپ، با همه رندیش تازه فهمیده برجام چه گنج تکرارنشدنی برای آمریکا بود!» و به این نکته توجه کنید که چه کسانی با چه تحلیل‌هائی تلاش می‌کنند ریاست قوه مقننه کشور را در اختیار خود داشته باشند. کسی که می‌گوید ترامپ تازه فهمیده برجام چه گنج تکرارنشدنی برای آمریکا بود، ادعای جدید آمریکا که هنوز هم خود را در مورد برجام صاحب حق رأی و اظهارنظر می‌داند را پایه این حرف خود قرار داده و تصور می‌کند ترامپ اکنون از اینکه آمریکا را از برجام خارج کرده پشیمان است و می‌خواهد کاری کند که به برجام برگردد.

ریشه این تحلیل نادرست را نباید در مواضع دولتمردان آمریکائی جستجو کرد، بلکه چنین تحلیل ناشیانه‌ای را باید ناشی از عدم درک جامع و صحیح مسائل و یکطرفه به قاضی رفتن صاحبان چنین تحلیل‌هائی دانست. متأسفانه ارائه‌کننده این تحلیل از این نکته روشن غافل است که ترامپ با ادعای برخورداری از حق رأی و اظهارنظر درباره برجام می‌خواهد بگوید آمریکا در عین حال که با خارج شدن از برجام به الزامات آن متعهد نیست، این حق را برای خود محفوظ می‌داند که مانند دولت‌هائی که از برجام خارج نشده‌اند درباره آن نظر بدهد و در تصمیمات آینده مرتبط با آن، صاحب رأی باشد. به عبارت روشن‌تر و عامیانه، ترامپ می‌خواهد هم از آخور بخورد و هم از توبره.
 
آنچه در این ماجرا مایه تأسف است اینست که افرادی در مجموعه تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌های کشورمان با ادعاهای گزاف حضور دارند که ترفندهای روشن دشمنان ملت ایران را نمی‌فهمند و درصدد برمی‌آیند مجهولات خود را به عنوان کشفیات مهم به خورد مردم بدهند و جامعه را در جهل نگهدارند. اینان از آنچه در جامعه امروز ایران می‌گذرد غافلند و این غفلت بقدری عمیق است که هنوز از تحریم‌های ظالمانه آمریکا تعریف می‌کنند و برجام را که تصمیم نظام بوده و امروز وزیر خارجه آمریکا خروج کشورش از آن را به نفع آمریکا و رژیم صهیونیستی می‌داند، یک گنج برای آمریکا قلمداد می‌کنند! مسئولان حکومتی نظام جمهوری اسلامی در هر مقام و منصب و رده‌ای که باشند، باید با مردم صادقانه سخن بگویند. نمی‌توان از یکطرف گفت تحریم‌ها ظالمانه‌اند و از طرف دیگر از آنها تمجید کرد. واقعیت اینست که ایران از تحریم‌ها لطمه دیده و البته به دلیل تحریم‌ها هرگز تسلیم خواسته‌های دشمن نیز نمی‌شود.

واقعیت دیگر اینست که پذیرش برجام در زمان انعقاد، یک اقدام صحیح و منطبق بر مصالح کشور و ملت بود.  برجام، نه ترکمانچای است و نه فتح‌الفتوح، ولی چیزی بود که منافع ملی و مصالح عمومی ایجاب می‌کرد امضا شود. قطعاً اگر آمریکای ترامپ از برجام خارج نمی‌شد، امروز ایران از منافع این پیمان بهره‌مند بود. این واقعیت را هم مردم می‌دانند که ترامپ با فشارهای صهیونیست‌ها و ارتجاع عرب از برجام خارج شد و البته عده‌ای هم در داخل ایران به روند این خروج کمک کردند، همان کسانی که اگر قدرت اجرائی را هم قبضه کنند، علاوه بر اینکه برجام را تقدیس خواهند کرد، موانع تصویب اف‌ای‌تی‌اف را هم برطرف خواهند ساخت.
برچسب ها: مصطفی میرسلیم