به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۵:۳۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۲/۱۵ ساعت ۱۳:۲۸
کد مطلب : ۲۱۳۵۳۶

سرمایه‌گذاران کدام بازارها بیشتر سود کردند؟

گروه اقتصادی: هر چقدر از سال ۹۹ می‌گذرد، عددهایی که بازارها نشان می‌دهند، بیشتر نمایانگر آن است که امسال سال بازار سرمایه است. اگرچه در سال ۹۸ نیز بیشترین سودآوری را بورس برای سرمایه‌گذاران به‌دنبال داشت، اما بهار سال جدید، تقریبا بورس دو برابر جهش پیدا کرد؛ اتفاقی که هیچ‌یک از بازارها در ۴۵ روز اول سال ۹۹ تجربه نکردند.
سرمایه‌گذاران کدام بازارها بیشتر سود کردند؟
شاخص‌کل بازار سرمایه در طول مدت گذشت یک‌ماه و نیم از فصل بهار، از رشد ۸۶.۴ درصد برخوردار بوده است؛ به طوری که از عدد ۵۱۲ هزار و ۹۰۰ واحد در آخرین روز کاری سال ۹۸ به عدد ۹۵۶۱۹۲ واحد افزایش یافته است.کارشناسان معتقدند دو تصمیم راهبردی دولت و نظام، یعنی عرضه «سهام شرکتهای بزرگ دولتی و سهام عدالت» باعث شد بازار بورس به مرکز ثقل اقتصاد ایران در سال ۹۹ تبدیل شود. به همین دلیل اکنون بخش عمده ای از بحث های اقتصادی در داخل و خارج به سمت وضع حال و آینده بورس ایران رفته است.تحلیلگران بازار سرمایه، عرضه سهام بزرگ دولتی‌ها و حتی آمدن سهام عدالت به بورس را اتفاقی مثبت می‌بینند، زیرا خروجی و نتیجه این اتفاقات، در بلندمدت به توسعه و عمق یافتن بازار منجر می‌شود؛ ضمن آن که مجوز بالاترین مقام نظام برای عرضه سهام عدالت، تضمینی مهم برای ایمنی بازار و آرامش خاطر سهامداران است.فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد عنوان کرده است؛ عرضه‌های اولیه و حمایت از بازار سرمایه و بورس ادامه خواهد داشت. در نیمه دوم سال نیز عرضه‌هایی خواهیم داشت و مردم نباید در خرید سهام شتاب‌زده عمل کنند.

سکه تا نیمه بهار چقدر رشد کرد؟
گزارش‌ها نشان می‌دهد بعد از بازار سرمایه، بیشترین سودآوری برای سرمایه‌گذاران را بازار سکه داشته است.روند تغییر قیمت‌ها نشان می‌دهد در حالی که در روز پایانی سال ۹۸ هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با قیمت ۶ میلیون و ۲۸ هزار تومان به فروش می‌رفت، در حال حاضر نرخ آن به ۶ میلیون و ۴۲۴ هزار تومان افزایش یافته است. این تغییر قیمت، از رشد ۶.۵ درصدی قیمت سکه در ۴۵ روز اول سال ۹۹ حکایت دارد.

نرخ طلا ۶ درصد بالا رفت
در مدت ۴۵ روز اول سال ۹۹ به نظر می‌رسد اثرات اقتصادی کرونا روی بازارها و به خصوص بازار جهانی طلا، در رشد قیمت طلا در بازار ایران نیز بی‌تاثیر نبوده است؛ به طوری که در این مدت نرخ هر گرم طلای ۱۸عیار با رشد ۶ درصدی روبه‌رو شد.آن‌طور که از گزارش‌ها برمی‌آید، در حالی در روز پایانی اسفند ۹۸ نرخ هر گرم طلای ۱۸عیار ۶۰۲ هزار و ۶۰۰ تومان بود، در حال قیمت آن به ۶۳۹ هزار و ۳۰۰ تومان افزایش یافته است.ابراهیم محمدولی، رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران درباره وضعیت بازار طلا گفته است: بازار طلا به دلیل شیوع ویروس کرونا، هنوز شرایط آرام و با ثبات خود را باز نیافته است.وی درباره چشم‌انداز بازار طلا در ماه مبارک رمضان عنوان کرده است: در ماه مبارک رمضان تقاضای خرید طلا کاهش می‌یابد و به همین دلیل پیش‌بینی می‌شود که شاهد بازاری آرام در این بخش باشیم.

نرخ دلار چقدر تغییر کرد؟
بررسی تغییرات قیمت‌ها در مدت ۴۵ روز گذشته نشان می‌دهد که نرخ دلار در این بازه زمانی از رشد ۴.۶ درصدی برخوردار بوده است.هر دلار آمریکا در آخرین روز کاری اسفند ۹۸ با نرخ ۱۴ هزار و ۹۰۳ تومان به فروش می‌رفت، اما در حال حاضر قیمت آن به حدود ۱۵ هزار و ۶۰۰ تومان افزایش یافته است.