به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۱ - ۱۶:۴۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۲/۱۷ ساعت ۰۸:۱۶
کد مطلب : ۲۱۳۷۷۷

شیب صعودی قیمت خودرو ادامه دارد

گزوه اقتصادی: قیمت پراید نزدیک به 90‌میلیون شده است. این رقم برای خیلی‌ها شوکه‌کننده است آن هم برای خودرویی مثل پراید، در حالی بازار خودرو ایران شاهد افزایش شدید قیمت‌هاست که معمولا طبق روال هر ساله در ماه فروردین و اردیبهشت بازار در رکود پس از عید به سر می‌برد و قیمت‌ها معمولا افزایش نمی‌یافت.
شیب صعودی قیمت خودرو ادامه دارد
از طرفی امسال، شیوع ویروس کرونا هم سبب افزایش شدید این رکود شده است. این در حالی است که سرمایه‌های سرگردان هم به سمت بازار بورس رفته‌اند.خودروسازان امسال را با افت تولید شروع کردند و تولید انواع خودرو در کشور طی فروردین امسال به ۲۴‌هزار و ۹۲۲‌دستگاه رسید که در مقایسه با فروردین سال گذشته حدود ۴۲‌درصد افت داشته است.همین عدم عرضه خودروسازان به بازار باعث نوسان جدیدی در بازار شده است، به‌طوری‌که دوباره قیمت خودرو در بازار گران شد.احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان ایران با توجه به نتایج جلسات کمیته خودرو در خصوص قیمت خودرو در سال‌۹۹ گفته است:«افزایش قیمت خودرو قطعی است اما میزان آن بسته به تصمیم نهایی ستاد تنظیم بازار دارد.»

موج دوم گرانی خودرو در پیش است
پیش‌بینی می‌شود موج دوم گرانی خودرو با افزایش قیمت کارخانه‌ای رخ دهد. این شرکت‌ها به‌خاطر آنچه افزایش هزینه تولید است خواهان افزایش قیمت خودرو شده‌اند.انجمن خودروسازان ایران گفته است:« با توجه به افزایش ۸۰ تا ۹۰‌درصدی قیمت برخی از مواد اولیه خودروسازان طی یک سال گذشته و شرایط فعلی کسب‌وکار، افزایش قیمت خودرو اجتناب‌ناپذیر است.» از طرفی سازمان حمایت و شورای رقابت بر سر قیمت خودرو اختلاف نظر دارند. «فعالان بازار معتقدند اگر عرضه خودرو افزایش داشته باشد به‌طور حتم بازار شاهد افزایش قیمت‌ها نخواهد بود. به هر حال هنوز قیمت‌های جدید انواع خودروهای داخلی در سال‌۹۹ تعیین نشده و همین امر تأثیرات خود را بر بازار گذاشته است.»

شیب تورم خودرو رو به افزایش است
«فربد زاوه» کارشناس بازار خودرو درباره افزایش قیمت خودرو به «صبح‌نو» می گوید:«افزایش بازار به‌خاطر اقتصاد تورمی است. کشوری که 40‌درصد تورم دارد طبیعی است که قیمت‌ها شروع به افزایش می‌کند.»او ادامه می دهد:«البته بازار هم دو و نیم ‌ماه به‌خاطر کرونا سرکوب شده بود وقتی دوباره شروع به فعالیت کرد آن تورمی که درونش جمع شده بود آزاد شد و سریعا با 10 تا 15‌درصد قیمت بالاتر شروع به کار کرد.»او پیش‌بینی خود از بازار خودرو در سال‌99 را اینطور بیان می کند:« همه بازار‌ها در سال‌99 نسبت به ریال دچار انبساط می شوند. چون کشور متورم است. این‌ها تابع اقتصاد کلان کشور است و اقتصاد کلان کشور دچار سیاست انبساطی است. هر چقدر تورم بیشتر شود ارزش پولی هم کمتر می شود.»او با بیان اینکه دیگر کرونا در بازار خودرو دخیل نیست ، می گوید:«الان رکود به‌خاطر کرونا نیست. رکود به‌خاطر از دست رفتن قدرت خرید است. مشکل این است که قیمت‌ها زیاد شده و مردم پول ندارند بابتش پرداخت کنند.»این کارشناس بازار خودروادامه می دهد:« احتمالا دولت به سیاق سال‌های گذشته، بسته حمایتی از صنعت خودرو را که شامل وام کم‌بهره خرید خودرو باشد، ارائه می‌کند، ولی شیب تورم و بهای تمام شده رو به افزایش، شرایط را پیچیده می‌کند.»زاوه می‌گوید: «در همین تعطیلات عید و کرونا، دیدیم نرخ ارز بیش از ۲۰‌درصد افزایش داشته است و احتمالا اگر مسائل بین‌المللی حل و فصل نشود که بعید است حرکتی تا آبان‌ماه شود و قیمت نفت هم ترمیم نشود که احتمالا اقدامات بین‌المللی چندان موثر نخواهد بود، فشار بر تامین ارز را در کشور گسترده‌تر می‌کند که خود به معنای تشدید گرانی در کشور است.»وی ادامه می دهد: «حتی با نرخ 40‌درصد تورمی که خوش‌بینانه است و با حذف پراید و پژو۴۰۵ تا پایان سال، به معنای خداحافظی خودروی زیر ۱۰۰‌میلیون تومان خواهد بود.»
برچسب ها: قیمت خودرو