به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۹:۳۲
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۲/۱۷ ساعت ۱۳:۲۷
کد مطلب : ۲۱۳۸۷۳
آمریکا باید توبه کند!

روحانی: صفر‌ها را حذف کردیم که مردم راحت باشند

روحانی: صفر‌ها را حذف کردیم که مردم راحت باشند
گروه سیاسی: رئیس‌جمهور گفت: برجام خیر و برکت زیادی برای کشور داشت که در تاریخ کشور بی نظیر بود.
 حجت‌الاسلام حسن روحانی صبح امروز (چهارشنبه) در جلسه هیئت دولت گفت: ما در آستانه ۱۸ اردیبهشت هستیم. این روز آغاز تحریم و فشار بی نظیر در تاریخ کشورها و ایران از سوی یک رژیم مستبد علیه ملت ایران است. روحانی افزود: دو سال پیش در همین ایام برخلاف همه قوانین و با نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت رئیس جمهور آمریکا در یک نطقی صریحاً از برجام خارج شد و این خروج را هم مکتوب کرد و این مکتوب را در برابر دوربین خبرنگارها قرار داد. رئیس‌جمهور تاکید کرد: اگر ما بخواهیم مرور چند دقیقه‌ای بکنیم در مساله فعالیت ایران در قبال توطئه‌هایی که در زمینه هسته‌ای بود، ما دو سال ۴ ماه با دنیا مذاکره کردیم یعنی از مهر ۹۲ مذاکره را شروع کردیم که اولین موج آن در نیویورک بود، و بعد ادامه پیدا کرد. در اواخر دی ماه ۹۴ این توافق اجرایی شد و دو سال و ۴ ماه به این توافق عمل شد. اهم اظهارات وی را بخوانید؛
* در این دو سال و چهار ماه خیر و برکت فراوانی برای ما داشت که در تاریخ سیاسی ما کم نظیر بوده است. باز هم از تلاش‌های وزارت خارجه، سازمان انرژی اتمی و وزارت دفاع که در آن مقطع تلاش زیادی کردند تشکر می‌کنم. با این کار تمام قطعنامه‌های سازمان ملل کان لم یکن شد و پرونده PMD که می‌خواستند دهها سال ادامه دهند، بسته شد. حساب‌های بانکی ما آزاد شد، تمام قطعاتی که در بندرها متوقف شده بود آزاد شد و بعد از توافق برجام در سال ۹۵ رشد اقتصادی بی نظیر در سطح جهانی بود.
* نفت از ۹۰۰ هزار بشکه به دو میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه رسید و طرح‌های نیمه تمام تمام شد. در واقع ما بهره کافی از تلاش مجدانه خود بردیم اما تحمل این دستاوردها برای مخالفان جمهوری اسلامی ایران بسیار سخت بود که یک کشور به تنهایی پای میز مذاکره بنشیند و خطرات پیش روی خود را از بین ببرد.
* تحمل این مساله برای مخالفین جمهوری اسلامی سخت و سنگین بود که یک کشور به تنهایی پای میز مذاکرات بنشیند و موانع را از جلوی پای ملت بردارد. عراق از سال ۱۹۹۱ تحریم شورای امنیت شد و تحت فصل ۷ رفت. ۲۰۰۳ که آمریکا این کشور را اشغال کرد این کشور تحت فصل هفت ماند، آمریکا دولتی را خودش در عراق تشکیل داد، قانون اساسی و مجلس را تعیین کرد اما بازهم تحریم باقی ماند. عراق هنوز هم از فصل هفت خارج نشده است.
* اما ما ظرف دوسال و چهار ماه، کشور را از تحت فصل ۷ خارج کنیم پس برجام افتخار سیاسی تاریخ ایران است.
* امریکا می‌داند که ایران در ماه‌های آینده بزودی به یک موفقیت می‌رسد و آن رفع تحریم تسلیحاتی است. آمریکا جدیداً از خواب غفلت بیدار شده است و از خروج از برجام پشیمان شده است زیرا بزودی تحریم تسلیحاتی برداشته می‌شود و اسرائیل و عربستان بزودی به ترامپ خواهند گفت که ما اشتباه کردیم از برجام خارج شدیم. برای آمریکا دیگر برجامی وجود ندارد.
*  اگر تحریم تسلیحاتی بخواهد برگردد پاسخ ما همانی است که من در نامه به سران ۱+۴ نوشتم که اگر چنین شود چه عواقب خطرناکی دارد.
* ایران تخطی از قطعنامه ۲۲۳۱ را نخواهد پذیرفت چراکه حق مسلم ایران رفع تحریم تسلیحاتی است، راه عاقلانه این است که آمریکا به برجام برگردد و توبه کند و به ایران غرامت دهد ولی کسانی که امروز در آمریکا حاکم هستند چنین عقلی ندارند.
* در ۱۸ اردیبهشت سال ۹۷ آمریکا تحت فشار تندورهای داخلی، اسرائیل و عربستان و با لج بازی با رئیس‌جمهور قبل یک کار احمقانه کرد و از برجام خارج شد. ذهنیت آنان این بود که اگر از برجام خارج شوند ما هم بالافاصله خارج می‌شویم اما این کار را نکردیم و خواب ترامپ آشفته شد.
* اولین تیر ترامپ به سنگ خورد و خیلی عصبانی شدند و همه مشاورین ترامپ گفتند ایران همان شب خارج می شود و ما فردا به شورای امنیت می رویم. ما مهلتی به ۴+۱ دادیم و این مهلت را تمدید کردیم و مجموعا این مهلت یک سال طول کشید، تا رسیدیم به ۱۸ اردیبهشت سال ۹۸ و گفتیم دیگر مهلت کافی است و چون عمل نکردید ما هم از امروز به صورت پلکانی شروع می کنیم به کاهش تعهدات و در پنج مرحله تمام آنچه لازم بود را کاهش بدهیم، کاهش دادیم. حالا دوباره در یک میزان و ترازوی برابر آمدیم یعنی از تعهدات خود پا را عقب کشیدیم و ۴+۱ هم تا حد زیادی پا عقب کشیده است‌. هر زمان آنها حاضر شوند به تعهدات کامل برجامی عمل کنند ما هم همان روز به تعهدات کامل برجامی بر می گردیم.
* آمریکایی‌ها یکی، دو ماهی است از خواب غفلت بیدار شدند و فهمیدند اشتباه بزرگی کردند از برجام خارج شدند و چه خطای بزرگی کردند برجام را به هم زدند و الان نه راه پس دارند و نه راه پیش و اگر همینطور ادامه دهند تحریم تسلیحاتی برداشته می شود. همان اسرائیل، عربستان و تندروهای آمریکا به ترامپ خواهند گفت ما همه اشتباه کردیم. اگر بخواهند کار دیگری انجام دهند و بگویند می خواهیم به برجام برگردیم و از «اسنپ بک» استفاده کنیم، دیگر برحامی وجود دارد. برای آمریکا برجام تمام شد مگر اینکه دوباره درخواست کند و دوباره ما بپذیریم و تمام خطاهایش را جبران کند و تحریم ها را کنار بگذارد.
* سران خوب می دانند جواب ما آن روز چه خواهد بود. در پاراگراف نهایی آن نامه نوشتم اگر چنان شود ما چنین می کنیم و آنها می دانند اگر همچین خطایی مرتکب شوند چه عواقب وخیمی برای آنها دارد و چه شکست بزرگ تاریخی برای آنها خواهد بود. امروز می خواهم از ملت بزرگ ایران تشکر کنم. مردم در این ۲ سال و چهار ماه پشتیبان بودند و اگر نبودند ما موفق نمی‌شدیم. اگر حضور و تظاهرات مردم نبود ما موفق نمی شدیم. همان ایام مذاکرات سفر استانی زیاد داشتم و یکی از مقامات گفته بود ما می‌بینیم که دولت با ملت هم نظر هستند و کل ملت پشتیبان دولت است‌. اگر مردم به صحنه نمی‌آمدند و حمایت نمی کردند و اگر رهبری ما را در برجام هدایت نمی کرد، مجلس، شورای نگهبان، شورای عالی امنیت ملی کمک نمی‌کرد ما به هدف نمی رسیدیم. موفقیتی که به دست آوردیم در سایه کار و تلاش مردم بود.
* مردم و کارآفرینان به صحنه آمدند و از اعتبارات بانکی استفاده کردند و  یک تحول بزرگ اقتصادی در کشور ایجاد شد. در دوسال اخیر هم، همه اش مردم بودند. این فشار در ایران و جهان بی نظیر بود و مردم هم خم به ابرو نیاوردند.
* معلوم بود بر مردم سخت گذشته است، هر روز لازم بود مردم به خیابان آمدند و هر روز لازم بود تظاهرات کردند. امروز هم اگر در مقابله با کرونا به طور نسبی و قابل قبول در مقایسه با همه جهان موفقیت نسبی خوبی داریم، باز هم کار مردم است. اینکه امروز در جلسه اول دولت بحث کردیم و وزیر بهداشت گفتند بخشی از ونتیلاتورها و N۹۵ ها ماسک‌های سه لایه و سی تی اسکن در مقطعی می تواند صادر شود، نشان شرکت های دانش بنیان، مردم، مهندسین و ایثار ملت ما است
*{درباره عرضه سهام شرکت های دولتی به بورس}: تا کنون یک نوبت این کار انجام شده و چندین نوبت دیگر نیز انجام می شود. ما اگر می خواهیم جهش تولید داشته باشیم، دولت باید چابک شده و آنجایی که نیاز نیست تصدی گری را کنار بگذارد. اقتصاد باید به مردم و شرکت های خصوصی واگذار شود. از سویی نقدینگی در جامعه زیاد است و یکی از راه های درست برای جمع آوری نقدینگی و مهار و کاهش تورم، حضور مردم در بورس است. با عرضه سهام به بورس بنگاه های دولتی هم شفاف شده و با فساد و رانت مبارزه می شود. برای ما خیلی مهم بود که شستا شفاف شود. ما این راه را ادامه می دهیم.
*{درباره سهام عدالت}: حدود ۵۰ میلیون نفر از مردم که شامل روستائیان، عشایر، بازنشستگان، کارگران، افراد تحت پوشش کمیته امداد، رانندگان و مددجویان می شوند صاحب این سهام هستند. در سال های گذشته مالکیت سهام عدالت خیلی روشن نبود اما دولت یازدهم تلاش کرد تا مردم مالک این سهام شوند. دولت همچنین در سه نوبت سود سهام عدالت را پرداخت کرد. الان زمانی است که این سهام در اختیار خود مردم باشد. زیرا تا الان این کار نیابتی انجام می شد. از امروز با اجازه رهبری مردم صاحب و مالک سهام عدالت می شوند.
* مردم هم می توانند سهام خود را بفروشند و هم اینکه سهام را نگهداشته و سود آن را دریافت کنند، من از وزارت اقتصاد و بورس می خواهم به روشنی برای مردم این مسائل را توضیح دهند و ساز و کاری ساده، روشن و در زمان کوتاهی تهیه شود مثل سامانه پیامکی تا مردم از آن طریق اعلام کنند مایل به فروش هستند یا نگهداری سهام، باید ساز و کار فروش سهام هم به سرعت تهیه شده و اگر کسی مایل به فروش بود پول آن به حسابش واریز شود. این سهام در شرایط تحریم کشور و شیوع بیماری کرونا می تواند کمکی به خانواده ها باشد.
*{درباره تغییر واحد پول ملی کشور}: واحد پول ملی ما در نوشتار ریال و در گفتار تومان بود. بسیاری از اشتباهات بانکی هم به خاطر همین مسئله ریال و تومان بود. واحد رسمی پول ملی ما ریال است اما اصلا در زندگی مردم حضور ندارد. من مصر بودم واحد پول ملی تغییر کند تا مردم راحت شوند. زیرا تمام معاملات با تومان انجام می شود. در واقع ما خواستیم یک مشکل فرهنگی اجتماعی را حل کرده و محاسبات مردم را تسهیل کنیم.
* ما رقم را کوچک کردیم، تغییر واحد پول ملی هم به لحاظ وجهه بین المللی و در مقایسه پول ملی با مثلا یورو بهتر است و بعید هم می دانم تاثیری بر تورم یا رشد اقتصادی داشته باشد بلکه بیشتر کمکی است برای تسهیل حسابگری.
*{ درباره پول ملی}: ما یک پول ملی در نوشتار داشتیم و یک پول ملی در گفتار و زبان داشتیم. وقتی ما به یک فروشگاه می‌رفتیم و می پرسیدیم که قیمت فلان کالا چند است، فروشنده می‌گفت کیلویی ۷ تومان. وقتی به بانک می رفتیم متصدی بانک می پرسید ۷ هزار ریال یا ۷۰ هزار ریال می خواهی؟  سپس مراجعه کننده فکر می کرد و می گفت که ۷۰ هزار ریال یعنی همان ۷ هزار تومان؟ این ماجرا ادامه می یافت و در نهایت هم متصدی بانک اشتباه می کرد و هم مراجعه کننده و بسیاری از اشتباهات حساب در بانک به خاطر همین موضوع است. هم مردم اشتباه می‌کنند و هم کارمندان بانک.
* در بین مسئولان هم وقتی می پرسیم برای فلان پروژه چقدر هزینه شد، وقتی روی کاغذ می خوانیم ۷۰۰ میلیارد ریال، بعد می پرسیم که ۷۰۰ میلیارد ریال یعنی چه؟ می گویند منظور ۷۰ میلیارد تومان است. این چه جور حساب و کتاب است و چه واحد پول ملی است که همیشه نیاز به یک مفسر دارد. در واقع ما یک پول ملی داشتیم که در عمل هیچوقت آن را نمی دیدیم، پول ملی ما ریال است، اما ریال الان کجاست؟ قدیم ها سکه یک ریالی بود ولی الان همان هم نیست. واحد پول ملی ما ریال است اما در زندگی مردم حضور ندارد.
* ما برای اینکه ذهن مردم را از یک محاسبه بی‌خود خلاص کنیم باید این اقدام صورت گیرد. برخی روزنامه ها می نویسند که آیا این اقدام آثار تورمی دارد؟ خود من که مصر بودم این لایحه به مجلس داده شود و از مجلس بابت تصویب این لایحه هم تشکر می کنم، می خواستم که مردم در زندگی راحت شوند و نوشته و گفتارشان یکی شود و چند جور در ذهن هایشان محاسبه نکنند.
*{با اشاره به اینکه مردم در عمل تومان را قبول دارند}: در تمام مغازه ها و فروشگاه ها با تومان معامله می‌کنند، اما تا می خواهیم به صورت رسمی در جایی بنویسیم این تبدیل به ریال می شود. یعنی دولت خودش را از مردم جدا کرده بود و مردم با تومان حرف می زدند و دولت با ریال می نوشت و بعد مجددا دولت که می خواست حرف بزند با تومان حرف می زد. پس ما یک مشکل فرهنگی و اجتماعی را حل کردیم و محاسبات ذهن مردم را تسهیل کردیم. از طرفی رقم هم کوچک شد و صفر های اضافه که روی کاغذ جا نمی‌شد برداشته شد.
* تعداد زیادی از کشورهای دنیا این کار را انجام داده اند. برخی واحد پول را تغییر دادند و برخی هم فقط صفرهای اضافه را حذف کردند. برخی هم فقط نام واحد پول خود را تغییر داده اند مثل برخی کشورهای آسیای مرکزی پس از استقلال از شوروی سابق همه یک واحد پول جدیدی تاسیس کردند. یک زمانی ترکیه چند صفر را از واحد پول خود حذف کرد. کشورهایی بودند که ۱۲ صفر را در یک روز حذف کردند، برخی هم ۶ تا برخی دیگر ۴ صفر را حذف کردند.
* مردم ما همیشه یک تومان و یک قران داشتند، یا با قران و یا با تومان با یکدیگر معامله می کردند. ما هم الان می خواهیم که به همین صورت در بیاید. بنابراین من فکر می‌کنم این یک کار خیری است و البته از لحاظ بین المللی هم برای ما بهتر می شود. وقتی ما می خواهیم واحد پول خود را با اروپا مقایسه کنیم، می‌گوییم یورو ۱۷۰ هزار ریال است، یک وقتی می گوییم یورو ۱۷ تومان است. ۴ تا صفر را که برداریم هم تلفظ آن راحت‌تر است و هم زیباتر است و هم محاسبه آن ساده تر است!
* پس این کار در مقایسه با پول های دیگر هم برای ما بهتر است و یک کار مبارک و خوبی در کشور ما انجام گرفته است. فکر نمی کنم از نظر رشد اقتصادی و تورم در اقتصاد کشور تاثیر داشته باشد و بیش از هر چیز سهولت محاسبه به وجود می آید و پول ملی در برابر پول های خارجی زیباتر می شود و اینکه مردم از یک محاسبه اضافه خلاص می شوند. گفتار و نوشتار مردم یکی می شود. ان شالله این هم برای مردم مبارک باشد و ما بتوانیم در این ماه پرخیر و برکت بیشترین بهره را ببریم و روز به روز ایران ما سرافراز تر باشد.
برچسب ها: حسن روحانی