به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۲/۱۸ ساعت ۰۰:۳۶
کد مطلب : ۲۱۳۹۲۵
سوریه را به «ویتنامی» برای ایران تبدیل می‌کنیم!

وزیر دفاع اسرائیل: ایران باید از سوریه برود

وزیر دفاع اسرائیل: ایران باید از سوریه برود
گروه بین‌الملل: وزیر دفاع اسرائیل در پی شدت بخشیدن به حملات تازه خود به مواضع نیروهای تحت حمایت تهران در سوریه تاکید کرد که تا بیرون راندن کلیه نیروهای ایرانی به این گونه حملات ادامه می‌دهد.

به گزارش یورونیوز، نفتالی بنت، ضمن طرح این تهدید که پس از حملات هوایی تازه به خاک سوریه صورت گرفت به ایران هشدار داد که خاک سوریه را برای این کشور به «ویتنام» تبدیل خواهد کرد. بنت با اینحال بدون اشاره به حملات هوایی دوشنبه شب که رسانه‌های دولتی سوریه و یک سازمان حقوق بشری مطلع از وقایع سوریه آنرا به نیروی هوایی اسرائیل نسبت دادند، تاکید کرد: «ایران هیچ کاری در سوریه ندارد و ما تا زمانی که آنها سوریه را ترک نکنند به اقدامات خود ادامه می‌دهیم.»

وزیر دفاع اسرائیل پیش‌تر نیز اعلام کرده بود که نیروهای مورد حمایت ایران در سوریه از این پس باید منتظر اقدامات قاطعانه‌تری از سوی تل‌آویو باشند. این سخنان پس از آن ایراد شد که به گزارش دیده بان حقوق بشر سوریه، چهارده نیروی نظامی و نیز شبه نظامی ایرانی و عراقی در جریان حملات دوشنبه شب به سوریه جان باختند. دیده بان حقوق بشر سوریه،‌ نهادی غیر دولتی که بواسطه دسترسی به منابع محلی گسترده تحولات این کشور را رصد می‌کند،‌ ضمن اشاره به نقش «احتمالی» اسرائیل در تشدید مجموعه حملات هوایی به خاک اسرائیل از روز بیست یکم آوریل به این سو، تصریح کرده است که در این سلسله حملات دست‌کم شش بار مواضع نظامیان ایرانی و شبه نظامیان نزدیک به ایران از جمله نیروهای وابسته به حزب‌الله لبنان توسط جنگنده‌های اسرائیلی هدف قرار گرفته است.

نفتالی بنت،‌ وزیر دفاع اسرائیل در ادامه هشدارهای خود نسبت به حضور نظامی ایران در خاک سوریه تاکید کرد: «ایران در جریان جنگ جاری در سوریه وارد این کشور شد و اکنون در صدد است تا با استقرار در مناطق مرزی سوریه با اسرائیل شهرهایی چون تل‌آویو، بیت المقدس و حیفا را در معرض تهدیدهای خود قرار دهد.» وزیر دفاع اسرائیل در ادامه تاکید کرد که ایرانی‌ها پیش‌تر نیروهایی فعال برای سوری‌ها بودند و به بشار اسد در مبارزه با داعش کمک کردند اما اکنون به باری اضافه تبدیل شده‌اند. وی همچنین از حکومت ایران خواست به جای ادامه «ماجراجویی» به فکر مهار بحران ناشی از شیوع ویروس کرونا باشد. بنت که ریاست تشکیلات راست رادیکال یامینا را در اسرائیل برعهده دارد پاییز سال گذشته میلادی به سمت وزیر دفاع این کشور منصوب شد،‌ هر چند که با توجه به تحولات پیش رو در دولت اسرائیل احتمال باقی ماندن وی در این سمت ضعیف است.

وزیر دفاع اسرائیل پیش‌تر نیز ضمن ابراز نگرانی نسبت به استقرار نیروهای هوادار ایران در مناطق جنوبی سوریه،‌ به خصوص در منطقه مجاور مرز اسرائیل در جولان گفته بود که اگر تل آویو اقدامی قاطع صورت ندهد تا یکسال دیگر در معرض تهدید‌۱۰ تا ۲۰ هزار موشک قرار خواهد گرفت. اسرائیل از ابتدای مناقشه سوریه در سال ۲۰۱۱ تاکنون صدها حمله هوایی به مواضع نیروهای دولتی و نیز نظامیان و شبه نظامیان تحت حمایت ایران و لبنان در خاک این کشور انجام داده است که در برخی موارد مسئولیت آنها را نیز برعهده گرفته است.

وزیر خارجه آمریکا: ایران باید نیروهای خود را از سوریه خارج کند
وزیر خارجه ایالات متحده هم روز چهارشنبه ۱۷ اردیبهشت بار دیگر تاکید کرد که ایران باید نیروهای نظامی خود را از سوریه خارج کند. مایک پومپئو که در یک نشست خبری صحبت می‌کرد، در پاسخ به سئوالی درباره اظهارات یک مقام اسرائیلی که مدعی شده بود «ایران در حال خارج کردن نیروهای خود از سوریه است»، گفت: «ما خیلی روشن و شفاف به رژیم اسد و روس‌ها در سوریه گفته‌ایم. ایرانی‌ها باید از آنجا خارج شوند. نه تنها باید از منطقه جنوب غربی خارج شوند که تاثیر بسیاری بر اسرائیل دارد و جولان را به خطر می‌اندازد، بلکه فراتر از آن باید از این کشور خارج شوند». او سپس حکومتهای ایران و سوریه را مسئول آوارگی شش تا هفت میلیون شهروند سوریه و کشته شدن صدها هزار تن از آنان دانست.