به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۳:۴۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۲/۲۰ ساعت ۱۷:۱۰
کد مطلب : ۲۱۴۳۱۶

ایجادهر نوع ضایعه جدیددر پوست راجدی بگیرید

گروه جامعه: یک متخصص پوست، مو و زیبایی ضمن تأکید بر ضرورت حفظ سلامت پوست با دوری از استفاده بی‌رویه از اقلام آرایشی، درخصوص سرطان پوست، مشاوران پوست در داروخانه‌ها و لیزردرمانی نکاتی را مطرح کرد.
ایجادهر نوع ضایعه جدیددر پوست راجدی بگیرید
به گزارش ایسنا، دکتر سیدمهدی طبایی  درباره تأثیر استفاده از لوازم آرایشی بر پوست، اظهار کرد: ایران یکی از کشورهای پر مصرف لوازم آرایشی در دنیاست، بخشی از علت این پیشگامی شاید به احساس نیاز افراد جامعه و نوع فرهنگ ها برمی گردد و بخشی دیگر احتمالا به دلیل سیاستگذاری های بهداشتی و درمانی یا سیاستگذاری های اقتصادی است.وی ادامه داد: این واقعیت وجود دارد که ورود اقلام آرایشی و بهداشتی به کشور بسیار بالاست و متقاضی استفاده از این اقلام نیز به دلایل مختلف روندی افزایشی دارد. برخی افراد گمان می کنند هر محصولی اعم از اقلام آرایشی، بهداشتی یا محصولات دارویی که روی پوست استفاده می شوند، کم عارضه بوده یا عارضه ای ندارند؛ در صورتی که این موارد می‌توانند عوارض موضعی ایجاد کرده و حتی منجر به تشدید یا ایجاد بیماری‌های خاص پوستی شوند. همچنین برخی از این اقلام آرایشی، با توجه به موادی که در آن به کار رفته می‌تواند از طریق پوست جذب و داخل خون شده و در سراسر بدن گسترش پیدا کند. بنابراین می‌توانند عوارض سیستمی هم برای بدن انسان داشته باشند.رییس جهاد دانشگاهی واحد علوم پزشکی تهران گفت: با توجه به عوارض بعضا جبران ناپذیر استفاده بیش از اندازه و نامناسب از اقلام آرایشی، ضروری است مصرف کنندگان حتماً از مراکز معتبر مایحتاج خود در این زمینه را تهیه کرده، از اقلامی استفاده کنند که استانداردهای لازم را از مراکز ذی صلاح در کشور دریافت می کنند تا از این طریق بتوانند عوارض را به حداقل برسانند؛ البته برخی از این اقلام، آداب مصرف خاصی دارد که با توجه به نوع آنها باید رعایت شود. همچنین این مواد باید مدت زمان مشخصی روی پوست باقی بمانند و نحوه پاک شدن و زدودن آنها از پوست باید به درستی مدنظر قرار گیرد تا در این صورت مصرف این اقلام آرایشی عوارض کمتری به همراه داشته باشد.

ویزیت‌های مشاوران پوست در داروخانه‌ها چقدر اعتبار دارد؟
طبایی در مورد مشاوران پوست در داروخانه ها و میزان اعتبار ویزیت پوستی این افراد، بیان کرد: برخی از اقلام دارویی OTC هستند یا به عبارت دیگر می توان این داروها را بدون نسخه تهیه کرد. مشکل زمانی است که فردی بیماری پوستی دارد و وقتی به داروخانه مراجعه می کند، بدون اینکه مشکل پوستی تشخیص داده شود برای او محصول و دارو تجویز می شود. این اقدام هم خلاف قانون بوده و هم ممکن است در تعارض با سلامت پوست و سلامت عمومی فرد باشد. توصیه ما این است که اگر کسی دچار عارضه و مشکل پوستی است یا دارای کمترین نشانه ها مانند خشکی، خارش، التهاب و … در پوست است حتماً به پزشک متخصص مراجعه کند تا نوع عارضه پوستی تشخیص داده شود و بر مبنای آن دارو یا محصول پوستی تجویز شود.

اشعه آفتاب مهم ترین فاکتور سرطان پوست
وی در مورد سرطان پوست و مبتلایان به این نوع از سرطان، گفت: سرطان پوست جزو شایع‌ترین سرطان ها در میان انسان هاست که انواع و اقسام مختلفی دارد. مهمترین فاکتور در ایجاد سرطان پوست که تا به امروز ثابت شده، فاکتور محیطی یا به عبارتی اشعه آفتاب است، البته استعداد ژنتیکی نیز در ایجاد این سرطان ها نقش موثری دارد و این علت قابل انکار نیست.

ایجاد هر نوع ضایعه جدید در پوست ممکن است مرتبط با سرطان پوست باشد
وی تصریح کرد: خوشبختانه شایع ترین سرطان پوست کشنده نیست و در میان کسانی ایجاد می شود که به واسطه شغل در معرض نور آفتاب قرار دارند مانند کشاورزان، خلبانان، کوهنوردان و… تشخیص اولیه سرطان پوست بسیار حائز اهمیت است؛ به این دلیل که اگر این سرطان ها در مراحل اولیه تشخیص و درمان شوند، عوارض آن به شدت کاهش پیدا می کند. بنابراین ایجاد هر نوع ضایعه جدید در پوست به هر شکل، رنگ و اندازه‌ای ممکن است مرتبط با سرطان پوست باشد و به همین دلیل یکی از ضروریاتی که بر آن بسیار تاکید می‌شود این است که ارایه خدمات با دستگاه‌های حوزه پوست و زیبایی باید توسط مختصص مربوطه انجام شود؛ چرا که اگر ضایعه‌ای را بدون تشخیص دستکاری و لیزر کنیم ممکن است وقت طلایی که بیمار برای درمان دارد از دست برود و عوارض جدی به وجود آید.این متخصص پوست، مو و زیبایی در مورد لیزر درمانی و ضرورت استفاده از این نوع درمان گفت: لیزر یک تکنولوژی در حوزه پزشکی است که از آن به عنوان ابزار درمانی یا کمک درمانی استفاده می‌شود؛ این ابزار به خودی خود مفید یا مضر نیست، بلکه فایده یا زیان آن به نوع استفاده از این ابزار بستگی دارد.

استفاده از لیزرها حتما باید براساس قانون و دانش امروز پزشکی باشد
طبایی افزود: گاهی استفاده نامناسب از لیزرها توسط افراد غیر متخصص باعث ایجاد عوارض کوتاه مدت یا بلند مدت برای سلامت شخص می‌شود. بنابراین حتماً باید استفاده از لیزرها براساس قانون و دانش امروز پزشکی باشد و این درمان توسط افرادی صورت گیرد که تخصص لازم را در این زمینه دارند. متاسفانه در حال حاضر در جامعه ما به دلیل مسایل مالی و اقتصادی و سودجویی بسیاری از کسانی که متخصص در این حوزه نیستند صرفاً با سرمایه گذاری و خرید دستگاه های لیزری اقدام به تأسیس مراکز زیرزمینی و غیر مجاز در حوزه درمان پوست و مو می کنند. در حالی است که این دستگاه ها نباید به آسانی وارد کشور شده و در اختیار افراد غیر متخصص قرار گیرند.وی در مورد دلیل ورود آسان دستگاه های لیزر به کشور، اظهار کرد: متأسفانه امکان یا انگیزه نظارت بر ورود دستگاه های لیزر به کشور وجود ندارد و همین امر سبب شده تا سودجویان به اقدام غیر قانونی و غیر تخصصی خود ادامه دهند؛ این در حالی است که شاهدیم تعداد کسانی که از اقدامات درمانی غیر مجاز لیزر توسط غیر متخصصان در مراکز غیر معتبر آسیب دیده‌اند روز به روز در حال افزایش است.طبایی ادامه داد: طبق آمار اعلام شده از سوی سازمان نظام پزشکی تعداد دستگاه‌های  مرتبط با پوست و مو که در کشور وجود دارد از تعداد دستگاه‌های مشابه در کل اتحادیه اروپا بیشتر است. زمانی دستگاه‌هایی لازم داریم که در حوزه درمان نیاز اساسی است و برای رفع کمبودها این دستگاه‌ها حتما باید به کشور وارد شود، اما گاهی شاهد واردات بی‌رویه دستگاه‌های بی‌کیفیت یا کم کیفیت و پرعارضه به کشور هستیم که اتفاقا به نوعی مشابه دستگاه‌های اصلی هستند.وی ادامه داد: لذا این سوال مهم به وجود آمده که واقعاً کشور چه نیازی به وارادات این تعداد از دستگاه‌های لیزر و پوست و مو دارد و چرا به این بهانه اجازه خروج ارز از کشور داده می شود و چه کسی یا کسانی اجازه ورود این دستگاه ها به کشور را می‌دهند؟این متخصص پوست، مو و زیبایی در پاسخ به این پرسش که لیزر درمانی که بسیار مورد استقبال مردم است چرا با قیمت های متفاوتی ارایه می‌شود؟ گفت: یکی از علل تفاوت قیمت ها در این زمینه دستگاه های مربوطه هستند. دستگاه های با کیفیت و مورد تأیید هزینه های بسیار بالایی دارند و مراکزی که از این دستگاه ها استفاده می کنند باید دارای شرایط خاصی باشند و افراد متخصص و آموزش دیده با این دستگاه ها کار کنند، به همه این دلایل قیمت ها بالاست. اما مراکزی که دارای دستگاه با کیفیت و موقعیت مکانی خاص و افراد متخصص نیستند، با قیمت پایین تری خدمات ارایه داده  و ادعا دارند بهترین و با کیفیت ترین خدمات را با کمترین هزینه ارایه می‌دهند.

لیزر از لحاظ علمی ابزاری نیست که باعث از بین رفتن دائمی موها شود
طبایی در مورد اینکه پس از لیزر موهای زائد چند درصد احتمال بازگشت رشد مو وجود دارد، اظهار کرد: لیزر از لحاظ علمی ابزاری نیست که باعث از بین رفتن دائمی موها شود، بلکه کاهش تعداد موها را ایجاد می کند و حتی در برخی از مناطق بدن می تواند برگشت پذیر هم باشد. به دلیل اینکه بخشی از موهای زائد ممکن است به علت وجود یک عارضه یا زمینه داخلی به وجود آید که در این مورد ارایه خدمات لیزر حتماً باید با نظر پزشک متخصص صورت گیرد. به طور کلی تبلیغ در مورد اینکه لیزر باعث از بین رفتن دائمی موهای زائد می شود، درست و علمی نیست.طبایی در مورد اینکه به چه دلیل تب زیبایی در کشور روز به روز در حال افزایش است، بیان کرد: تب زیبایی جریانی است که در دنیا به وجود آمده و با توجه به برقراری ارتباطات رسانه ای میان کشورها این جریان هر روز در حال خودنمایی بیشتر است و به همین دلیل قابل انکار و چشم پوشی نیست. این تب در برخی از کشورها از جمله ایران بیشتر است.
برچسب ها: پوست سرطان پوست