به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۲/۲۱ ساعت ۱۷:۵۹
کد مطلب : ۲۱۴۵۰۳

نشست محرمانه در اسرائیل در پی حمله سایبری

نشست محرمانه در اسرائیل در پی حمله سایبری
گروه بین‌الملل: رسانه‌های اسرائیل گزارش داده‌اند که کابینه امنیتی این کشور در خصوص «حمله سایبری غیرعادی ایران» به این کشور، یک «نشست فوق محرمانه» برگزار کرده است.

به گزارش شبکه ۱۳ تلویزیون اسرائیل و وب‌سایت اکسیوس، تصمیم‌گیری در خصوص نحوه «انتقام» از حمله منتسب به ایران، در دستور کار این نشست بوده است. در این نشست در روز پنجشنبه گذشته ۱۸ اردیبهشت، گفته شد هر چند حمله سایبری ایران به زیربنای شبکه آب شهری اسرائیل دفع شده، اما اسرائیل این نوع حمله را «کاملاً غیرمعمول» دانسته و برای آن آماده نبوده است. حمله منتسب به ایران، که هنوز جزئیات آن اعلام نشده، ظاهراً در نخستین روزهای اردیبهشت امسال صورت گرفته است. به گفته شبکه ۱۳ تلویزیون اسرائیل، حمله ایران زیان جدی نداشته اما دولت اسرائیل نظر به این‌که حمله علیه تجهیزات آب شهری بوده، آن را وخیم شدن در نوع حملات ایران و «عبور از خط قرمز» تلقی کرده است. یک مقام اسرائیلی حاضر در نشست محرمانه کابینه امنیتی، به تلویزیون کشورش گفته است که حتی در شرایط جنگ، چنین حمله‌ای به تأسیسات غیرنظامی، بر خلاف اصول و عرف است.

خبر حمله سایبری به شبکه آبرسانی اسرائیل را ابتدا شبکه خبری آمریکایی فاکس‌نیوز پنجشنبه گذشته رسانه‌ای کرد و افزود که ایران در پشت پرده آن بوده است. فاکس‌نیوز مدعی شده که هکرهای حکومت ایران از سرورهای آمریکایی در این حمله استفاده کردند. سخنگوی وزارت انرژی آمریکا گفته بود که دولت واشینگتن اطلاعاتی را از شریکان بخش خصوصی برای محافظت از آمریکا و هم‌پیمانانش در برابر حملات سایبری جمع‌آوری می‌کند. وزارت انرژی آمریکا همچنین افزوده بود که واشینگتن قدرت تأمین امنیت خود و هم‌پیمانانش در برابر این نوع حملات را دارد.

هر چند اسرائیل یک قدرت سایبری در سطح جهانی محسوب می‌شود و غیر از توان دولتی، شرکت‌های متعدد سایبری اسرائیلی نیز در رصد پیگیرانه ایران در زمینه‌های مختلف سهیم هستند، اما مقام ارشد اسرائیلی گفته است، در حالی که ما حتی تصور چنین حمله‌ای از سوی ایران را نمی‌کردیم، حال با عمل انجام شده، روبرو هستیم. به گفته تلویزیون اسرائیل، دولت اسرائیل در خصوص نحوه تصمیم در واکنش به حمله ایران و «انتقام» از آن، به بررسی پرداخت. کابینه امنیتی اسرائیل که این نشست محرمانه را برگزار کرده، تنها شامل وزیرانی است که پست‌های حساس دارند و در نشست‌های آن، روسای موساد، سرویس جاسوسی خارجی، شباک، سرویس امنیت داخلی، و رئیس ستاد ارتش و برخی فرماندهان ارشد، نظر به موضوع مطرح شده در نشست‌ها، حضور دارند.

جمهوری اسلامی ایران به گزارش رسانه‌های اسرائیل و آمریکا در خصوص دخیل بودنش در حمله سایبری به شبکه آبرسانی اسرائیل واکنش نشان نداده است اما به گزارش خبرگزاری مهر، علیرضا میریوسفی، سخنگوی هیئت نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد، به‌طور اصولی گفته است که «دولت ایران در هیچ جنگ سایبری شرکت ندارد». بر اساس مجموعه‌ای از رویدادها و گزارش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی، حملات سایبری که در سال‌های اخیر پیچیده‌تر شده، به طیف وسیع نبرد اطلاعاتی، امنیتی و نظامی ایران و اسرائیل در یک دهه گذشته افزوده شده است.