به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۲/۲۲ ساعت ۱۷:۵۰
کد مطلب : ۲۱۴۶۸۱

یافته‌های جدید محققان درباره آنفلوانزای نوع A

گروه علمی: محققان استرالیایی کشف کردند که آنفلوانزای نوع A علاوه بر نابودی گلبول‌های سفید خون می‌تواند در میان آنها پنهان شود و در بدن گسترش یابد.
یافته‌های جدید محققان درباره آنفلوانزای نوع A
طبق آخرین تحقیقات محققان استرالیا، ویروس آنفلوانزا A می‌تواند گلبول‌های سفید خون را از بین ببرد و در میان آن‌ها مخفی شود و بدین طریق در بدن گسترش پیدا کند.محققان با استفاده از یک سری روش‌های بیوشیمیایی و میکروسکوپی با وضوح بالا، دریافتند که ویروس می‌تواند با تکه تکه کردن گلبول‌های سفید منجر به مرگ آن‌ها شود.

آنفلوانزا گلبول‌های سفید را تکه تکه می‌کند
محقق برجسته این پژوهش جورجیا اتکین اسمیت گفت: مونوسیت‌ها در توانایی سیستم ایمنی بدن ما برای از بین بردن مهاجمان و تسهیل ترمیم مهم هستند، ما می‌توانیم این نوع گلبول‌های سفید را به نیرو‌های ذخیره ارتش تشبیه کنیم.او گفت: ما کشف کردیم که ویروس آنفلوانزا می‌تواند به طور موثری به این سلول‌های حیاتی نفوذ کند و باعث مرگ و قطعه قطعه شدن آن‌ها شود و در نهایت موجب گسترش ویروس و پاسخ ایمنی ضد ویروسی می‌شود.طبق گفته این پژوهشگر، یافتن راه‌های جدید شیوع ویروس برای توسعه دارو‌های جدید ضروری است.

تاثیر واکسن در افراد مختلف متفاوت است
اتکین اسمیت گفت: در حالی که واکسن‌های آنفلوانزا بسیار مهم هستند، ویروس‌های آنفلوانزا اغلب می‌توانند جهش پیدا کنند، به همین دلیل تأثیر واکسن‌ها در استرالیا بین ۴۰ تا ۶۰ درصد متفاوت است.او ادامه داد: در جایی که یک واکسن آنفلوانزا برای تقویت سیستم ایمنی بدن برای مقابله با عفونت کار می‌کند، ما در تلاش هستیم تا پس از بروز عفونت، راهی برای غلبه بر این ویروس کشف کنیم.

تأثیر مثبت برخی دارو‌ها در محدود کردن فعالیت ویروس
به گفته این محققان، دارو‌های ضد روان پریشی که معمولاً تجویز می‌شود، می‌تواند به محدود کردن گسترش ویروس آنفلوانزای نوع A در ارزیابی سلول‌های آزمایشگاهی و مدل‌های اولیه کمک کند.بر اساس آخرین یافته‌هایی که در مجله علمی ارتباطات زیست شناسی منتشر شده است، ایوان پون زیست شناس سلولی در تحقیقات اولیه خود آخرین مرحله مرگ سلولی و روش‌های خارج شدن سلول‌های در حال مرگ از بدن را نشان داده است.
به گفته این زیست شناس سلولی، دانشمندان فکر می‌کردند که قطعه قطعه شدن سلول‌ها یک فرآیند تصادفی است و قطعات سلول در حال مرگ فقط بقایای بدن هستند.پون ادامه داد: این مطالعه برای اولین بار نشان می‌دهد قطعات سلول‌های در حال مرگ می‌توانند ویروس آنفلوانزای نوع A را در بین خودشان پنهان کنند. 

آمار سالانه ویروس آنفلوانزا
به گفته محققان، ویروس آنفلوانزا A در سال ۲۰۱۹ منجر به مرگ بیش از ۷۰۰ نفر در استرالیا شد. در سطح جهان سالانه ۳ تا ۵ میلیون نفر مبتلا به نوع شدید این بیماری می‌شوند و منجر به مرگ ۲۹۰ تا ۶۹۰ هزار نفر در سراسر جهان می‌شود.آنفلوانزا عفونت تنفسی واگیرداری است که ویروس آنفلوآنزا در بینی، گلو و گاهی هم ریه ایجاد می‌کند. این بیماری شروعی ناگهانی دارد و می‌تواند باعث بیماری خفیف یا شدید شود و با علائمی مانند تب، گلودرد، بدن‌درد، خستگی، سردرد، آبریزش، بی‌اشتهایی، سرفه، دل درد و گاهی تهوع و استفراغ (بخصوص در کودکان) همراه است. بسیاری از این علائم ممکن است با سرماخوردگی ویروسی، مشترک باشند اما آنفلوانزا معمولا به سرعت و تنها در عرض چند ساعت پیشرفت می‌کند و علائم آن فراگیرتر و شدیدتر از سرماخوردگی عادی است.