به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۵:۵۳
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۸/۲۵ ساعت ۲۳:۲۷
کد مطلب : ۲۱۴۷۳

نرم‌افزار تشخیص مواد رادیواکتیو ساخته شد

گروه علمي وفناوري: بسیاری از اقلامی که انسان در طول روز از آن ها استفاده می کند، دارای مقدار اندکی اشعه رادیواکتیو هستند.
نرم‌افزار تشخیص مواد رادیواکتیو ساخته شد
این نرم افزار جدید می‌تواند میزان دقیق این مواد را اندازه گیری کند. نام این اپلیکیشن GammaPix است و توسط شرکت کانتیکات-بیسد طراحی شده است.این اپلیکیشن از دوربین گوشی‌های هوشمند برای اسکن بخش آلوده به اشعه گاما استفاده می‌کند.آژانس پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفته وزارت دفاع آمریکا از ساخت این نرم افزار حمایت کرده و در طول تمرینات نظامی اخیر آن را با موفقیت مورد آزمایش قرار داده است. به گفته سازندگان، GammaPix گوشی هوشمند تلفن همراه را تبدیل به یک وسیله شناسایی اشعه رادیواکتیو یونیزه شده می‌کند و با استفاده از تکنولوژی اسکن، فیلم ها و عکس های گرفته شده با دوربین گوشی‌های هوشمند را تجزیه و تحلیل می‌کند.

دوربین گوشی مانند یک اسکنر اشعه‌های رادیویی، تشعشعات گاما را جستجو می‌کند و اپلیکیشن میزان اشعه رادیواکتیو را اندازه‌گیری می‌کند.درصورتی که کاربر در معرض اشعه‌های مضر قرار داشته باشد این نرم افزار هشدار می‌دهد. می‌توان از این فنآوری و نرم افزار برای تصاویر دوربین‌های مدار بسته و وب‌کم‌ها استفاده کرد. سازندگان این اپلیکیشن می‌گویند: این فنآوری از حساسیت کافی برای شناسایی تشعشات برخودار است و در عرض چند ثانیه می‌تواند تشعشعات بالای رادیواکتیو را هشدار دهد. این نرم افزار همچنین می‌تواند سوابق تابش را از چند دقیقه تا چند ساعت ضبط کرده و منابع رادیواکتیویته ضعیف‌تر یا منابع رادیواکتیویته طبیعی در زندگی روزمره را درپس زمینه محیط را تشخیص دهد.
مرجع : ايرنا