به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۲۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۲/۲۳ ساعت ۱۱:۵۷
کد مطلب : ۲۱۴۷۸۶

افزایش وزن و نقش 4 هورمون در آن

گروه علمی: خوراکی هایی که مصرف می کنیم به طور اجتناب ناپذیری می تواند تاثیر چشمگیری بر اندازه دور کمر ما داشته باشد. اما آنچه که در سطح سلولی در بدن رخ می دهد نیز نباید فراموش کنیم.
افزایش وزن و نقش 4 هورمون در آن
بر هم خوردن تعادل چهار هورمونی که در ادامه معرفی شده اند ممکن است به افزایش وزن منجر شود.
انسولین
انسولین توسط پانکراس تولید می شود و تنظیم گلوکز یا قند خون در بدن را بر عهده دارد. قند خون شما پس از مصرف یک وعده غذایی افزایش می یابد، از این رو، بدن انسلیون ترشح می کند تا سلول ها را آماده پذیرش گلوکز کند. با این وجود، زمانی که میزان کربوهیدرات مصرفی شما زیاد باشد، ظرفیت سلول ها برای جذب گلوکز ممکن است از پیش تکمیل شده باشد و بر همین اساس، قادر به دریافت مقدار بیشتر از آن نباشند. با وجود گلوکز اضافه که در بدن گردش می کند، پانکراس باز هم به ترشح انسولین ادامه می دهد. مقدار بیش از حد انسولین تشکیل چربی را تشویق می کند و این چرخه معیوب همچنان ادامه می یابد. برای پرهیز از این شرایط، سطوح قند خون خود را باید تا حد ممکن پایدار نگه دارید. مصرف سبزیجات، پروتئین و غلات کامل می تواند به تحقق این هدف کمک کند.
گرلین
گرلین که بیشتر به عنوان هورمون گرسنگی شناخته می شود، وظیفه تنظیم اشتها را بر عهده دارد. این هورمون در معده انسان ترشح می شود و اغلب هوس مصرف غذاهای پر کالری را موجب می شود. هرچه گرسنه‌تر باشید، سطوح گرلین در بدن شما بالاتر می رود. این سطوح پس از خوردن غذا و با شکل‌گیری احساس سیری و رضایت کاهش می یابد. مصرف پروتئین کافی می تواند به تثبیت سطوح گرلین کمک کند. از منابع غذایی خوب برای پروتئین می توان به گوشت، ماهی، تخم مرغ و حبوبات اشاره کرد.
لپتین
لپتین در اصل تصویر گرلین در آینه است. لپتین یک سرکوب کننده اشتها محسوب می شود و در زمان گرسنگی سطوح آن پایین و پس از احساس سیری افزایش می یابد. یک رژیم غذایی سرشار از غذاهای سرخ شده، چرب و شیرین می تواند با لپتین تداخل ایجاد کرده و بدن را در تشخیص این که چه زمانی به میزان کافی غذا خورده اید، دچار مشکل کند. این می تواند به طور طبیعی موجب افزایش وزن در نتیجه مقاومت در برابر لپتین شود. برای خنثی کردن این شرایط دنبال کردن یک رژیم غذایی متعادل اهمیت دارد.
کورتیزول
کورتیزول از هورمون های استرس است و می تواند نقش مهمی در تنظیم متابولیسم یا سوخت و ساز بدن داشته باشد. این هورمون در موقعیت های استرس‌زا توسط غده آدرنال یا فوق کلیوی تولید می شود تا بدن از انرژی کافی برای ارائه واکنش مناسب برخوردار باشد. سطوح بالای کورتیزول ممکن است موجب بروز هوس های غذایی و مصرف میزان غذای بیشتر نسبت به آنچه نیاز دارید، شود. این ممکن است در نهایت افزایش وزن، افسردگی، و بیماری های مزمن مانند دیابت را به همراه داشته باشد. با غذا خوردن آگاهانه حتی زمانی که استرس دارید می توانید از این شرایط پیشگیری کنید.
برچسب ها: اضافه وزن هورمون