به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۲/۲۴ ساعت ۰۹:۳۷
کد مطلب : ۲۱۴۹۰۸

روایت تکان دهنده از قاچاق کالا

گروه اقتصادی: روز گذشته سرانجام گزارش تحقیق و تفحص از عملکرد ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز پس از مدت ها انتظار، قرائت شد. گزارشی که به بررسی عملکرد دستگاه ها در سال های 95 و 96 در مبارزه با قاچاق کالا و ارز پرداخته و ضمن ارزیابی عملکرد هر دستگاه، در نهایت پرونده تخلفات را به قوه قضاییه ارجاع داده و خواستار سوال از رئیس جمهور و چهار وزیر به دلیل تخلف از قانون در مبارزه با قاچاق کالا و ارز شد.
روایت تکان دهنده از قاچاق کالا
براساس این گزارش جالب این که  95 درصد شگردهای قاچاق  از مبادی رسمی صورت می گیرد . در این گزارش آمده است که با آن که طبق اعلام ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز آمار اعلام شده در سال ۹۵حدود ۱۲.۵ و در سال ۹۶حدود ۱۳.۱ میلیارد دلار بوده بررسی های کارشناسانه هیئت تحقیق و تفحص نشان می دهد میزان قاچاق در سال‌های ۹۵ و ۹۶، ۲۱.۵ تا ۲۵.۵ میلیارد دلار بوده است. بنابر گزارش تحقیق و تفحص از بررسی سیاست‌های دولت در مقابله با قاچاق؛ هیئت تحقیق و تفحص در بررسی‌های خود به ۳۱ شگرد و شیوه قاچاق کالا دست یافت که با وجود اظهارات برخی مسئولان از جمله مسئولان سازمان گمرک از این موارد بیش از ۹۵ درصد در قالب رویه‌های رسمی از مبادی رسمی انجام می شود. براساس این گزارش شیوه های اصلی قاچاق ارز شناسایی شده است؛ حدود 95درصد کالای قاچاق به بازار داخل راه می یابد، حجم قاچاق بیش از ۳۵ درصد واردات را تشکیل می دهد و کشفیات قاچاق حدود 4 درصد است.در این گزارش  نبود سامان دهی وضعیت مرزنشینان و مبادلات مرزی از دیگر نواقص حوزه پیشگیری از قاچاق اعلام شده است. بنابراین گزارش ،تعدد کارت‌های بازرگانی شناسایی قاچاقچیان اصلی را دشوار کرده که کفالت آن از یک سو برعهده اتاق بازرگانی و از دیگر سو وزارت صنعت است.

این گزارش همچنین با اشاره به 223 تکلیف قانونی 26 دستگاه در مبارزه با قاچاق کالا و ارز آورده است: از این تکالیف، فقط 62 تکلیف انجام شده است و دیگر تکالیف یا انجام نشده یا به طور ناقص انجام شده است. در این گزارش با اشاره به لزوم راه اندازی پایگاه محکومان قاچاق، اتاق بازرگانی، سازمان گمرک، وزارت اقتصاد، دبیرخانه مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، اتاق اصناف، وزارت خارجه، سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی، اتاق تعاون، وزارت کشور، صدا و سیما، نیروی انتظامی، وزارت بهداشت  به عنوان  ۱۲ دستگاه با عملکرد ضعیف در حوزه مبارزه با قاچاق اعلام شده و آمده است وزارتخانه های ارتباطات و اطلاعات عملکرد مطلوب‌تری نسبت به دیگر وزارتخانه‌ها داشته است. روز گذشته جزئیات جدول نمرات دستگاه ها در مبارزه با قاچاق اعلام شده بود که در همین روزنامه منتشر شده است. در نهایت نمایندگان مجلس گزارش تحقیق و تفحص از قاچاق کالا و ارز شامل تخلفات رئیس جمهور، وزیران کشور، بهداشت، دادگستری و نفت را به قوه قضاییه ارسال کردند.
مرجع : روزنامه خراسان
برچسب ها: قاچاق کالا