به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۲/۲۴ ساعت ۰۹:۴۵
کد مطلب : ۲۱۴۹۱۲

آلودگی هوا همه‌گیری کرونا را کشنده‌تر می‌کند؟

گروه علمی: می‌دانیم که آلودگی هوا عوامل خطرساز ابتلا به بیماری‌های قلبی و ریوی را افزایش می‌دهد اما اکنون این سوال مطرح است که آیا این آلودگی پاندمی کرونا را مرگبارتر می‌سازد؟
آلودگی هوا همه‌گیری کرونا را کشنده‌تر می‌کند؟
به گزارش ایرنا، مشخص شده است که احتمال ابتلا به بیماری‌های پیش زمینه‌ای تنفسی در بیماران مبتلا به کرونا دو برابر بیشتر است و این بیماران سه برابر بیشتر احتمال دارد که به مشکلات قلبی و تنفسی مبتلا شوند.
همچنین دهه‌ها تحقیقات استاندارد نشان داده‌اند که آلودگی هوا به قلب و ریه‌ها آسیب می‌زند. بنابراین آیا آلودگی هوا که در حال حاضر سالانه ۷ میلیون نفر را به کام مرگ می‌کشاند، می‌تواند به پاندمی ویروس کرونا شدت بخشد؟هم پوشانی مکان‌هایی که آلودگی هوا در آنها بسیار زیاد است مانند شمال ایتالیا و نقاط اوج همه‌گیری کرونا کاملا واضح است و مطالعات اولیه همگی به این سمت و سو اشاره دارند که آلودگی هوا و نقاط اوج همه گیری کرونا با هم ارتباط دارد. تایید تاثیر آلودگی هوا بر شدت همه‌گیری کووید-۱۹ می‌تواند با افزایش واکنش در مکان‌هایی که از لحاظ کیفیت هوا در وضعیت ضعیفی هستند، در پیشگیری از ابتلا به این بیماری موثر واقع شود. اما انجام این مطالعات عملی برای تایید این موضوع در میان یک همه‌گیری جهانی با در دست داشتن داده‌های ناقص دشوار است.

آیا ویروس کرونا از طریق هوا منتقل می شود؟
دکتر «ماریا نیرا» مدیر بهداشت عمومی سازمان بهداشت جهانی گفت: ما هنوز مدرکی دال بر اینکه آلودگی هوا بیماری کرونا را مرگبار می‌سازد در دست نداریم اما می‌دانیم که قرار داشتن در معرض هوای آلوده احتمال ابتلا به وضعیت شدید کرونا را افزایش می‌دهد. اکنون در حال اطلاع رسانی به کشورها و مناطق هستیم تا سطح آمادگی خود را برای مقابله با کرونا در شهرهایی که میزان آلودگی بالایی دارند تقویت کنند زیرا ممکن است میزان مرگ و میر بالاتری داشته باشند. خطر اصلی ابتلا به کووید-۱۹، در واقع ناشی از تماس با فرد آلوده است اما کیفیت مراقبت‌های بهداشتی در تعیین عواقب کار بسیار مهم و حیاتی است. مطالعات نشان می‌دهند که میزان زیاد مرگ و میر به دلیل ضعف ریه و قلب است و آلودگی هوا مهمترین عامل این ضعف است. آلاینده‌های موجود در هوا موجب التهاب ریه‌ها می‌شوند و بالقوه احتمال آلودگی با ویروس را بیشتر می‌کنند؛ این موضوعی است که باید بعد از برداشته شدن قرنطینه و افزایش سطح آلودگی هوا محور توجه قرار گیرد. ذرات آلاینده موجود در هوا حتی ممکن است باعث انتقال ویروس کرونا به مسافت های دورتری شوند. یک مطالعه که در آمریکا توسط محققان دانشگاه «هاروارد» انجام شده، نشان داده است که آلودگی هوا با میزان بالاتر مرگ و میر ناشی از ابتلا به کووید-۱۹ در سراسر کشور ارتباط دارد.تجزیه و تحلیل دیگری که در مورد داده‌های ابتلا به کووید-۱۹ در اروپا انجام شد، نشان داد که سطوح بالای آلودگی ممکن است یکی از مهمترین عوامل مرگ و میر ویروس کرونا باشد. در ایتالیا ، ویروس کرونا در نمونه‌های آلودگی هوا مشاهده شد و محققان اکنون در حال بررسی این موضوع هستند که آیا این ذرات آلاینده می توانند موجب انتقال این ویروس به مسافت‌های طولانی‌تر و در نتیجه افزایش شمار مرگ و میر شوند. اما موضوعی که هنوز مشخص نیست؛ این است که آیا ویروس کرونا بر روی ذرات آلاینده زنده می ماند یا خیر. 
 مطالعاتی که تا کنون در این زمینه انجام شده اند همه مطالعات مقدماتی هستند که باید توسط محققان از طریق فرایند داوری توسط داوران تخصصی تایید شوند. برای این کار نیاز است که چند متخصص این مطالعه را  بررسی کنند و لازم است که هرگونه نقصی در این زمینه رفع شود که تأیید آنها معمولاً شش ماه تا دو سال طول می کشد. با این حال محققان هشدار می دهند که طرح احتمال از اثبات بسیار فاصله دارد و ارتباط لزوما به معنی علیت نیست زیرا بسیاری از عوامل دیگر نیز ممکن است در این زمینه موثر باشد. اما یافته‌های اولیه حاصل از این تحقیقات همه باعث نگرانی هستند و نفش مهمی در کمک به محققان در  مبارزه با شیوع همه گیری کرونا ایفا می‌کند. 

سطح آلودگی هوا در چین نسبت به سال گذشته به اندازه قابل توجهی کاهش یافت
ارزیابی دو هفته اول قرنطینه در ۲۷ کشور جهان نشان می‌دهد که قرنطینه موجب پیشگیری از هفت هزار و ۴۰۰ مورد مرگ شده که بیشترآنها در چین و هند بوده است. در اروپا ، مرکز تحقیقات انرژی و هوای پاک (CREA) محاسبه کرده است که از ۱۱ هزار مرگ ناشی از آلودگی هوا جلوگیری شده است که هزار و ۷۰۰ مورد آنها تا ۲۴ آوریل در انگلیس بوده است.یک کارشناس مرکز تحقیقات انرژی و هوای پاک اروپا گفت: سطح آلودگی هوا به صورت یک نتیجه ناخواسته ناشی از اقدامات علیه ویروس کرونا در حال کاهش است. این موضوع نشان می‌دهد که چگونه می توانیم مرگ و میر زیاد ناشی از آلودگی هوا را  تقلیل دهیم و حرکت ما به سمت و سوق استفاده از انرژی پاکیزه چه دستاوردهایی می‌تواند داشته باشد.با این حال همه محققان در این زمینه توافق ندارند و به جای ماه‌ها و یا سال‌ها انتظار برای به اثبات رسیدن این نتایج،  باید این تحقیق به سرعت درحالیکه هنوز همه گیری کرونا در جریان است، پیگیری شود. محققان در آینده می‌توانند حساب کنند که چه تعداد از موارد ابتلا به کووید-۱۹ و مرگ و میر ناشی از آن به دلیل هوای آلوده جهان بوده است.امید می رود که مردم متوجه شوند که چقدر زندگی با کم شدن آلودگی هوا و آلودگی صوتی می‌تواند متفاوت باشد و چقدر از زندگی بیشتر لذت خواهند برد.