به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۲/۲۴ ساعت ۱۴:۲۸
کد مطلب : ۲۱۴۹۹۶

پومپئو، ایران را به دامن‌زدن به تروریسم متهم کرد

گروه بین‌الملل: وزیر خارجه آمریکا، که امروز چهارشنبه، ۲۴ اردیبهشت، وارد اسرائیل شد، در دیدار با بنیامین نتانیاهو، جمهوری اسلامی ایران را متهم کرد که حتی در میانه بحران کرونا، دست از تلاش برای «دامن زدن به تروریسم» برنمی‌دارد.
پومپئو، ایران را به دامن‌زدن به تروریسم متهم کرد
از ابتدا اعلام شده بود که این مقام عالی‌رتبه در دیدار خود از اسرائیل قرار است درباره «سیاست‌های شرورانه ایران در منطقه»، انضمام قریب‌الوقوع بخش‌هایی از کرانه باختری و طیف دیگری از مسائل منطقه و جهان، در آستانه آغاز به کار دولت جدید اسرائیل، گفت‌وگو کند.
بنیامین نتانیاهو در نشست خبری پیش از آغاز مذاکرات خود با وزیر خارجه آمریکا در اورشلیم، از «همکاری‌های دو کشور» از جمله در «مبارزه با ویروس کرونا» قدردانی کرد و افزود که «اما یک همه‌گیری دیگر در منطقه وجود دارد؛ تجاوزگری و ترور ایرانی» که در این باره رایزنی خواهد شد.
نخست وزیر اسرائیل خطاب به پومپئو گفت: «قدردان موضع قاطع رئیس‌جمهور، شخص شما و دولت‌تان علیه ایران هستیم که از توافق (هسته‌ای) خارج شدید و تحریم تسلیحاتی علیه ایران را ادامه داده‌اید.»
نتانیاهو همچنین گفت: «ادای سوگند دولت وحدت ملی که فردا خواهد بود، فرصتی برای پیشبرد طرح صلح بر اساس تفاهم میان ما با رئیس جمهوری دونالد ترامپ و نشان دوستی شجاعانه دو کشور است.» پومپئو با سپاس از بنیامین نتانیاهو به خاطر «کلمات گرم» در استقبال از او و همکاری با آمریکا به عنوان یک متحد، در سخنانی که ظاهرا اشاره به چین داشت، گفت «در خصوص کشوری که اطلاعات کرونا را پنهان می‌کند» در این دیدار گفت‌وگو می‌کند، در حالی که اطلاع‌رسانی اسرائیل در خصوص این بیماری شفاف است. وزیر خارجه آمریکا مرگ یک سرباز اسرائیلی را که یک روز پیش از آن در دهکده‌ای در کرانه باختری بر اثر اصابت سنگ به سرش کشته شده بود تسلیت گفت و تاکید کرد که «این رویداد یادآور این امر است که اسرائیل حق دارد از خود دفاع کند و آمریکا حامی این حق است». پومپئو که در برابر دوربین‌ها از اشاره به تصمیم اسرائیل در الحاق آتی حدود ۳۰ درصد از کرانه باختری خودداری کرد، پیشتر با تاکید بر این‌‌که این روند در صورت عملی شدن، تصمیم داخلی اسرائیل خواهد بود، حمایت تلویحی واشینگتن از این اقدام را نشان داده است. به گفته وزیر خارجه آمریکا، «از زمان انتقال سفارت آمریکا به اورشلیم، دوستی دو کشور تقویت شده است.» او افزود هربار از آمدن به اورشلیم و هیجان دیدن دیوارهای تاریخی در این شهر باستانی او را تحت تاثیر قرار می‌دهد. پومپئو تاکید کرد که کارزار مشترک آمریکا و اسرائیل علیه ایران دارد «ثمر می‌دهد». به گزارش رسانه‌های اسرائیل، ادامه حضور و نفوذ ایران در سوریه یکی از موضوع‌های محوری در رایزنی‌های بنیامین نتانیاهو و سایر مقامات ارشد اسرائیلی با وزیر خارجه آمریکا است.
 
حملات منتسب به اسرائیل علیه «اهداف ایران و متحدانش» در سوریه در دو ماه اخیر تشدید شده و دست‌کم شش حمله گسترده به استان‌های مختلف سوریه صورت گرفته است. مایک پومپئو در آستانه ورود به اسرائیل در مصاحبه‌ای با روزنامه «اسرائیل هیوم» که حامی دیدگاه‌های بنیامین نتانیاهو است، گفت که درآمد ایران در دوره اخیر کم شده، اما همین پول را نیز هنوز برای پیشبرد اهداف تروریستی خود در منطقه هزینه می‌کند.
پومپئو در این مصاحبه تاکید کرده است که مردم ایران به خاطر سیاست‌ها و انتخاب‌های حکومت حاکم بر خود، در تنگنا هستند و رژیم انتخاب‌های نادرست را بر منافع مردم ایران ترجیح می‌دهد و همین رویه، ماهیت شرورانه حکومت ایران را نشان ‌می‌دهد.
تلویزیون دولتی «کان» اسرائیل روز چهارشنبه به نقل از «یک مقام آمریکایی» در خصوص دیدار بنیامین نتانیاهو و مایک پومپئو گفت: «ایران در نتیجه تحریم‌های واشینگتن و کرونا در شرایط ضعف قرار دارد و ما می‌خواهیم در گفت‌وگو با اسرائیل در خصوص همکاری مشترک برای بهره‌گیری از این ضعف، به بهترین شیوه علیه تحرکات خصمانه ایران اقدام کنیم.» به گزارش رسانه‌های اسرائیل، آمریکا که از چین به ویژه به دلیل «پنهان‌کاری» در خصوص ویروس کرونا ناخشنود است، از برخی طرح‌های اسرائیل در امور زیربنایی که شرکت‌های چینی برنده مناقصه آن شده‌اند، رضایت ندارد. بر اساس گزارش‌ها، یکی از طرح‌های عمده آب با هدف شیرین‌سازی آب دریا با مشارکت یک کمپانی چینی مستقر در بندر هنگ‌کنگ به ارزش یک و نیم میلیارد دلار، در کانون این مذاکرات قرار دارد.
مقامات اسرائیل به گزارش‌های پیشین در مورد ناخشنودی آمریکا از ورود چین به عرصه همکاری‌های مختلف با اسرائیل، واکنش علنی نشان نداده‌اند. مایک پومپئو در سفر هشت ساعته به اورشلیم، با بنی گانتس، رهبر حزب آبی- سفید که قرار است در دولت جدید اسرائیل وزیر دفاع باشد و با یوسی کوهن، رئیس موساد، سازمان اطلاعات خارجی و ماموریت‌های ویژه اسرائیل، دیدارهای جداگانه دارد. سفر وزیر خارجه آمریکا در میانه بحران جهانی ویروس کرونا، به درخواست دولت اسرائیل انجام شده است؛ پومپئو با ماسکی به رنگ‌های پرچم آمریکا از هواپیما در تل‌آویو پیاده شد اما در دیدار با سران اسرائیل، از ماسک استفاده نکرد.
 
برچسب ها: مایک پومپئو