به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۶:۱۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۲/۲۵ ساعت ۱۱:۳۲
کد مطلب : ۲۱۵۱۰۴

با این راهکارها، دندان‌درد خود را درمان کنید

گروه سلامت: وقتی معضل کرونا دامنگیر بسیاری از کشورهای دنیا شد، بسیاری از رفتارهای اجتماعی را دگرگون کرد؛ رفت‌وآمدها با دوستان و آشنایان لغو شد و حتی ویزیت و مراجعه به پزشکان معالج هم به تأخیر افتاد و حتی در مواردی لغو شد. این مساله ممکن است در برخی افراد که بیماری‌های خاصی دارند، مشکل را حادتر و حتی غیرقابل برگشت کند.
با این راهکارها، دندان‌درد خود را درمان کنید
دندانپزشکی‌ها از مراکزی بودند که با شیوع کووید-19 مراجعه به آنها کاهش چشمگیری پیدا کرد؛ به طوری که حتی بسیاری از مطب‌ها و درمانگاه‌هایی که خدمات دندانپزشکی ارائه می‌دادند، تعطیل شدند و در این میان بیمارانی که دندان‌درد داشتند یا نیاز به اقدام فوری برای دندان‌های خود پیدا کردند یا باید درد را تحمل می‌کردند یا بعد از جست‌وجوی زیاد می‌توانستند مرکزی را پیدا کنند تا کار دندان‌شان را انجام دهد. البته این شرایط همچنان ادامه دارد و هنوز هم با وجود استمرار حضور ویروس کرونا، بسیاری از افراد از رفتن به دندانپزشکی خودداری می‌کنند و ترجیح می‌دهند در زمان مناسب‌تری بعد از شکست کامل کرونا مراجعه کنند. اما همیشه وضع قابل تحمل نیست و گاهی شرایطی اضطراری پیش می‌آید که نیاز به درمان فوری پیدا می‌کند؛ در چنین شرایطی چگونه باید به دندانپزشک مراجعه کنید؟

دندان‌درد دارید؟ | این هم چند راهکار خانگی برای روزهای کرونایی
بسیاری از دندانپزشکان تاکنون جز در موارد اضطراری و مشکلات حاد دندانی از انجام کارهای معمول مانند چکاپ و سفید کردن دندان‌ها و جرم‌گیری منع شده‌اند تا احتمال انتقال ویروس کرونا به حداقل برسد. دندانپزشکی‌ها از خطرناک‌ترین مراکز درمانی هستند. زمانی که پزشک روی دندان شما کار می‌کند، ذرات و قطرات آب در هوا تولید شده و نیز باعث اسپری‌شدن بزاق دهان یا خون می‌شود. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که دندانپزشک به‌طور مداوم از دریل استفاده می‌کند یا حتی دندان‌ها را لایه‌برداری و سفید می‌کند. حفظ نکات ایمنی هم بیمار و هم دندانپزشک را از خطر ابتلا به ویروس مصون نگه می‌دارد. بنابراین دندانپزشک موقع کار باید به‌گونه‌ای رفتار کند که گویی همه بیمارانی که برای ویزیت و کارهای دندانی به او مراجعه می‌کنند، مبتلا به کرونا هستند و با این پیش‌فرض رعایت نکات بهداشتی را انجام دهد.

ماسک فراموش نشود
دندانپزشک بهتر است پیش از شروع به کار نسبت به سلامت بیماری که به او مراجعه کرده آگاه باشد؛ به طوری که از بیمار درباره احتمال بیماری تنفسی سؤال کند. اما برای اطمینان همه دندانپزشکان موقع کار به‌ویژه در این برهه زمانی باید از ماسک هنگام کار استفاده کنند و حتی برای جلوگیری از ورود ترشحات دهان بیمار به داخل چشم‌ها از عینک مخصوص هم استفاده کنند تا ایمنی کاملی داشته باشند. حتی بهتر است اتاق جداگانه‌ای را برای انجام کارهای بیماران مبتلا به کرونا قرار دهند تا از دیگر بیماران جدا باشند. بیمارانی که در اتاق انتظار حضور دارند هم باید در تمام مدتی که در مطب هستند از ماسک استفاده کنند. دندانپزشکان در صورت کار با بیمار مبتلا به عفونت تنفسی و کرونا باید حتما از دستکش و گان مخصوص در طول کار استفاده کنند.برای جلوگیری از انتقال عفونت تنفسی، دندانپزشک باید نکات بهداشتی و اقدامات مراقبتی را رعایت کند؛ برای مثال به بهداشت دست‌ها دقت کند. دستمال در اختیار بیماران قرار دهد و دستمال‌های دورانداخته شده را داخل یک سطل دردار قرار دهند تا ویروس منتشر نشود. اگر بیماری ماسک ندارد و سرفه می‌کند، پزشک حتما ماسک در اختیار او قرار دهد و حتما باید تمام مراحل ضدعفونی دستگاه‌ها و ابزارهای کار خود را به‌خوبی انجام دهد. این اصول بهداشتی باید بعد از معاینه و انجام کار هر بیمار، انجام شود تا انتقال ویروس به افراد دیگر صورت نگیرد.

پزشکان مراقب باشند
دندانپزشکی به دلیل شرایطی که بر آن حاکم است و پزشک مستقیم با دهان بیمار سر و کار دارد، از نظر تمیزی و سلامت بودن اهمیت دوچندانی دارد و همین مسأله هم باعث شده است تا در شرایط کرونایی حاضر، جز در موارد ضروری کمتر کسی به این مراکز و مطب‌ها مراجعه کند. در کنار تمام نکاتی که اشاره شد، پزشکان در مطب‌ها و درمانگاه‌های دندانپزشکی باید اصول اساسی ضدعفونی تمام ابزارهای خود را اولویت دهند. باید تمام سطوح و به‌ویژه ابزارها را بعد از هر بیمار باید در فواصل کوتاه ضدعفونی کنند. حتی بهتر این است که بین دو بیمار، تا حد امکان وسایل را تعویض کنید و روی ابزارها را هم بپوشانید تا از انتقال ویروس جلوگیری شود.علاوه‌بر این سعی کنید در نوبت دهی به بیماران، فاصله زمانی حضور آنها را در مطب یا درمانگاه رعایت کنید تا در صورت امکان بیماران کمتری در سالن انتظار بنشینند و در صورت امکان، فاصله صندلی‌ها را از هم بیشتر کنید تا بیماران با فاصله‌گذاری در کنار هم قرار بگیرند. همچنین اگر اتاق معاینه بزرگ است و بیش از یک یونیت دندانپزشکی داخل آن قرار می‌گیرد، حدود 1/5 متر از هم فاصله دهید.
برچسب ها: دندان درد