به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۲/۲۶ ساعت ۰۰:۴۰
کد مطلب : ۲۱۵۱۹۸
به خاطر "عدم همکاری علیه تروریسم"

دولت آمریکا، ایران را در لیست سیاه قرار داد

دولت آمریکا، ایران را در لیست سیاه قرار داد
گروه بین‌الملل: وزارت امور خارجه ایالات متحده با انتشار بیانیه‌ای جمهوری اسلامی و چهار کشور دیگر را در فهرست سیاه کشورهایی قرار داد که به طور کامل با آمریکا در مبارزه با تروریسم همکاری نمی‌کنند.

وزارت خارجه آمریکا افزون بر ایران کشورهای کوبا، کره شمالی، سوریه و ونزوئلا را به عدم همکاری متهم کرده و در بیانیه خود متذکر شده است، این کشورها در سال ۲۰۱۹ میلادی با تلاش‌های آمریکا برای با مقابله با تروریسم همکاری کامل نداشته‌اند. مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده نیز که برای دیدار و گفت‌وگو راهی اسرائیل شده، در همان آغاز سفر خود به این کشور جمهوری اسلامی را به پشتیبانی از فعالیت‌های تروریستی در سطح جهان متهم کرد. او تصریح کرد که جمهوری اسلامی "به‌رغم درگیری با مشکل کرونا در ایران به فعالیت‌های تروریستی خود و حمایت از تروریسم ادامه می‌دهد".

از دید وزیر خارجه آمریکا "رژیم آیت‌الله‌ها به جای آنکه پول و امکانات مالی را برای مقابله با بحران کرونا صرف کنند، پول کشور را به حمایت از تروریسم در جهان اختصاص می‌دهند". وزارت خارجه آمریکا در بیانیه خود در ارتباط با قرار دادن کوبا در این فهرست سیاه به سفر اعضای ارتش آزادیبخش ملی کلمبیا به کوبا اشاره کرده است که در سال ۲۰۱۷ میلادی راهی هاوانا شده، اما به کلمبیا بازنگشته بودند.
ارتش آزادیبخش کلمبیا که چپ‌گراست از سوی آمریکا به عنوان گروهی تروریستی شناخته می‌شود و در لیست تروریستی ایالات متحده قرار دارد. یک مقام بلندپایه کوبا در هاوانا اتهامات وزارات خارجه آمریکا را بی‌اساس خواند و تصریح کرد که کوبا خود "قربانی تروریسم" است. کارلوس ده کوسیو، مقام مسئول مناسبات کوبا و آمریکا در وزارت خارجه کوبا، در هاوانا با انتشار پیامی در شبکه توئیتر گفت: «تاریخ و فهرستی طولانی از سوءقصدهای تروریستی آمریکا علیه کوبا و همچنین تبانی ایالات متحده با کسانی وجود دارد که از خاک آمریکا دست به برنامه‌ریزی و انجام چنین سوءقصدهایی می‌زنند.» 
طبق ارزیابی جدید وزارت خارجه آمریکا، نام کوبا برای اولین بار از سال ۲۰۱۵ به این سو بار دیگر در فهرست سیاه کشورهایی قرار گرفته که واشنگتن آنها را به عدم همکاری در مبارزه با تروریسم متهم می‌کند. دولت باراک اوباما در سال ۲۰۱۵ نام کوبا را از این فهرست حذف کرده بود. یکی از پیامدهای این "عدم همکاری"، منع صادرات نظامی آمریکا به کشورهای متهم است که البته این مسئله پیش‌تر نیز در ارتباط با کوبا مطرح نبود.