به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۲/۲۶ ساعت ۱۷:۱۲
کد مطلب : ۲۱۵۲۷۸
در پی تهدید ترامپ به قطع کامل مناسبات آمریکا با چین

پکن خواستار دیدار مقامات دو کشور شد

گروه بین‌الملل: حکومت چین امروز جمعه از ایالات متحده آمریکا خواست تا با برگزاری دیداری میان مقامات دو کشور، همکاری‌ها برای مبارزه با شیوع کرونا را تقویت کنند. این درخواست پس از آن مطرح شد که دونالد ترامپ، پکن را تهدید به قطع روابط دوجانبه کرد.
پکن خواستار دیدار مقامات دو کشور شد
ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت خارجه چین در یک نشست خبری اعلام کرد: «حفظ و توسعه روابط چین و آمریکا، هم در راستای منافع اساسی مردم دو کشور است و هم برای حفظ صلح و ثبات جهانی ضروریست...در حال حاضر چین و آمریکا باید همکاری‌های خود را با هدف مبارزه با شیوع کرونا و شکست هرچه سریع‌تر آن، همچنین درمان بیماران و بازسازی اقتصاد و تولید تقویت کنند و برای این کار لازم است که در نیمۀ این راه، چین و آمریکا دیداری داشته باشند.» در هفته‌های اخیر روابط میان دو اقتصاد برتر جهان بار دیگر رو به وخامت نهاده که مهمترین علت آن شیوع ویروس کرونا است. این ویروس تا کنون منجر به مرگ بیش از ۳۰۰ هزار نفر شده است که بخش بزرگی از قربانیان یعنی حدود ۸۷ هزار نفر از آنها ساکن آمریکا بودند. کووید۱۹ همچنین بیش از ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر را در سراسر جهان آلوده کرده است که داده‌های بیش از ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر از این تعداد نیز در ایالات متحده ثبت شده است. بر این اساس دونالد ترامپ، چین را عامل شیوع جهانی این ویروس می‌داند و حتی کووید ۱۹ را «طاعون چین» خوانده است.

ترامپ: احتمال قطع کامل مناسبات آمریکا با چین
رئیس جمهوری آمریکا روز پنج‌شنبه در گفتگو با شبکه اقتصادی فاکس در انتقاد به سیاست‌های پکن گفت: «کارهای زیادی می‌توانیم انجام دهیم...می‌توانیم همه روابطمان را با آنها قطع کنیم.... اگر کل روابطمان را قطع کنیم ۵۰۰ میلیارد دلار پس‌انداز خواهد شد.» او ضمن تاکید بر اینکه رابطه «بسیار خوبی» با شین جین‌-پینگ، همتای چینی خود دارد افزود: «با این وجود اکنون نمی‌خواهم با او صحبت کنم.» تهدیدات جدید ترامپ یک هفته پس از آن از سر گرفته شده که نمایندگان دو کشور بر اجرای «فاز یک توافق تجاری دوجانبه» که پیش از این در ماه ژانویه و قبل از انتشار اخبار شیوع کرونا امضا کرده بودند، تاکید کردند. با این وجود با توجه به تنش‌های دو کشور و رکود اقتصادی ناشی از شیوع کرونا در جهان، اجرای تعهدات در چهارچوب این توافق آسان به نظر نمی‌رسد. رئیس جمهوری آمریکا چین را مسئول بیماری کرونا می‌داند و از ویروس این بیماری تحت عنوان "ویروس چینی" یاد می‌کند. ترامپ در جدیدترین مصاحبه خود از پیامدهای احتمالی شیوع بیماری کرونا برای مناسبات اقتصادی دو کشور سخن گفته است.سایت "اشپیگل آنلاین" امروز جمعه ۲۶ اردیبهشت (۱۵ مه) با انتشار گزارشی به مصاحبه دونالد ترامپ با شبکه خبری "فاکس‌نیوز" پرداخته است. ترامپ در این مصاحبه بار دیگر چین را مسئول شیوع بیماری کرونا دانسته و از پیامدهای احتمالی آن سخن گفته است. خبرنگار از ترامپ خواستار توضیح مشخص درباره پیامدهای احتمالی شده و ترامپ در پاسخ گفته است که هر چیزی ممکن است.خبرنگار بار دیگر پرسیده که آیا ممکن است آمریکا ویزای دانشجویان چینی که در آمریکا مشغول تحصیل هستند را تمدید نکند؟ ترامپ در پاسخ گفته است که واکنش آمریکا می‌تواند بسیار گسترده‌تر باشد. آمریکا می‌تواند کل مناسبات خود با چین را قطع کند.

ترامپ: ضرر نمی‌کنیم
ترامپ در این مصاحبه بار دیگر گفته است که قطع کامل مناسبات اقتصادی با چین هیچ آسیبی به آمریکا نمی‌زند. این اقدام تنها باعث می‌شود که آمریکا ۵۰۰ میلیارد دلار صرفه‌جویی کند.اشاره ترامپ به کل صادرات چین به آمریکا است. رئیس جمهوری آمریکا پیش از این نیز بارها از این پول تحت عنوان "پول گم‌شده" یاد کرده بود.ترامپ در ارتباط با شیوع بیماری کرونا در آمریکا تحت فشار قرار دارد. تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا فرصت چندانی نمانده است. از این رو، رئیس جمهور آمریکا ظرف روزها و هفته‌های گذشته بر دامنه حملات خود علیه "مسئولان" شیوع بیماری کرونا افزوده است. رئیس‌جمهوری آمریکا در ارتباط با شیوع بیماری کرونا نه تنها به چین، بلکه به سازمان بهداشت جهانی و حتی فرمانداران ایالت‌های مختلف آمریکا نیز حمله کرده و آن‌ها را مسئول شیوع این بیماری اعلام کرده است اما حملات او به چین از شدت بیشتری برخوردار بوده است.حملات و تهدیدهای جدید آمریکا علیه چین درباره شیوع بیماری کرونا می‌تواند بار دیگر به جنگ تجاری بین دو کشور دامن بزند. شیوع بیماری کرونا اندک زمانی پس از امضای توافق نخست دو کشور بر سر سامان دادن بازرگانی خارجی اتفاق افتاده است.در چنین شرایطی، سخن گفتن از قطع کامل مناسبات دو کشور بی‌تردید بر تنش برخاسته از جنگ تجاری خواهد افزود.